Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Societate Sănătate Busuiocul, regele plantelor tămăduitoare

Busuiocul, regele plantelor tămăduitoare

Un articol de: Daniela Troia - 09 Sep, 2019

Busuiocul dulce reduce riscul pierderii de memorie, depresia legată de stresul cronic, tensiunea arterială, împiedică riscul de accident vascular cerebral, relaxează vasele de sânge și subțiază sângele, așa cum face și aspirina, şi previne anumite tipuri de cancer (sân, colon și pancreas). Folosit în aromaterapie, crește vigilența mentală, inhibă creșterea numărului de bacterii în cariile dentare, ajută la păstrarea alimentelor pe o perioadă mai lungă, fiind alternativa naturală la antibiotice, în boli infecțioase.

Busuiocul este o plan­tă aromatică, cu frun­­ze verzi, originară din Asia și Afri­ca. Sub formă de condiment alimentar, este folosită și în ceaiuri și suplimente care pot oferi o serie de beneficii pentru sănătate.

Există mai multe soiuri de busuioc:

- busuioc dulce: este cel mai cultivat, popular, renumit pentru utilizarea sa în mâncăruri italiene. Vândut, de obicei, uscat în supermarketuri, are o aromă de ciocolată;

- busuioc grecesc: are o aromă puternică și îl putem crește cu ușurință într-un ghiveci, în casă, timp de cel puțin două luni. Busuiocul este sensibil la frig și îi place expunerea la soare toată ziua. Recoltați frunze de busuioc așa cum aveți nevoie de ele, dar nu le smulgeți pur și simplu din plantă. Pentru a încuraja creșterea corespunzătoare, tăiați tulpina spre bază, astfel încât să rămână doar două-patru frunze pe plantă;

- busuioc thailandez: are o aromă de anason și este frecvent utilizat în mâncărurile thailandeze și din Asia de Sud-Est;

- busuiocul-scorțișoară: originar din Mexic, cu aromă și parfum asemănătoare scorți­șoa­rei. Îl putem servi în mod obiș­nuit cu leguminoase sau legume picante, amestecate;

- busuioc de salată: prezintă frunze mari, încrețite, moi, cu o aromă discretă. Funcțio­nează bine în salate cu roșii și ulei de măsline. Acest soi de busuioc completează alte ierburi și mirodenii, cum ar fi usturoiul, maghiranul, muștarul, oregano, ardeiul, pătrunjelul, piperul, rozmarinul și salvia. Dacă gătiți fără rețetă, folosiți următoarele cantități: pentru legume, boabe sau leguminoase 1,5 lingurițe busuioc uscat, două linguri busuioc proaspăt; pentru carne (pasăre de curte sau pește), două lingurițe busuioc uscat, 2,5 linguri busuioc proaspăt; pentru produse coapte, 1,5 lingurițe busuioc uscat, două linguri busuioc proaspăt.

Busuiocul folosit în mod obișnuit în suplimente și ceai din plante este busuiocul sfânt - uneori numit tulsi (din specia O. tenuiflorum, cunoscută și sub denumirea de O. sanctum). Acesta este adăugat însă și la unele preparate thailandeze datorită aromei sale distincte.

Deoarece rețetele necesită cantități relativ mici de busuioc, această plantă contribuie cu puține vitamine și minerale în dietele tipice. Busuiocul uscat este mai concentrat în nutrienți decât cel în stare proaspătă, dar nici unul nu este o sursă semnificativă de nutrienți, cu excepția vitaminei K. De asemenea, busuiocul furnizează compuși benefici, care au proprietăți antioxidante și antiinflamatorii.

Busuiocul este în general sigur atunci când este consumat în cantități mici, dar sunt necesare câteva precauții. Fiind bogate în vitamina K, cea care ajută la formarea cheagurilor de sânge, frunzele de busuioc, consumate în cantități mari, ar putea interfera cu medicamentele pentru subțierea sângelui.

Mâncarea făcută cu mult busuioc, cum ar fi sosul pesto, ar putea îngreuna acest lucru. În schimb, extractele de busuioc, precum cele conținute în suplimentele alimentare, pot subția sângele, ceea ce duce la probleme, dacă aveți o tulburare de sângerare sau o intervenție chirurgicală viitoare.

În plus, persoanele care iau medicamente pentru reducerea tensiunii arteriale sau medicamente pentru diabet ar trebui să utilizeze cu prudență suplimente de busuioc, deoarece pot scădea tensiunea arterială și glicemia.

De la frunze până la sămânță, busuiocul sfânt este considerat un tonic pentru corp, minte și spirit. Recomandăm diferite părți ale plantei pentru tratarea unor afecțiuni:

- flori proaspete pentru bronșită - două lingurițe la 200 ml apă fiartă, cu infuzare 5 minute;

- întreaga plantă pentru diaree, greață și vărsături - 2-3 lingurițe la 250 ml apă fiartă, infuzate 5-6 minute;

- extract hidroalcoolic pentru ulcerații la stomac și boli de ochi;

- ulei esențial, obținut din frunze, pentru mușcăturile de insecte.

Zilnic, puteți obține recomandări despre nutriție și despre cum trebuie consumate plantele medicinale și aromatice pentru a aduce beneficii sănătății la e-mail: contact@herbalrom.ro, precum și la telefon: 0744.650.569.