Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Societate Sănătate Creștere a incidenței cancerului de col uterin

Creștere a incidenței cancerului de col uterin

Un articol de: Otilia Bălinișteanu - 12 Mai, 2017

Potrivit statisticilor Institutului Naţional de Sănătate Publică (INSP), România se situează pe primul loc în Europa la incidenţa cancerului de col uterin, anual peste 4.000 de românce fiind diagnosticate cu această boală. De asemenea, mortalitatea este de patru ori peste media europeană.

În contextul acestor cifre îngrijorătoare, INSP şi Merck Sharp&Dohme (MSD) România au lansat marţi, la Spitalul Județean de Urgență Târgu Mureş, campania de conştientizare asupra cancerului de col uterin intitulată „Protejează-i aripile!”, cu scopul de a îmbunătăţi nivelul de informare cu privire la această boală și la rolul vital al prevenției.

„Cancerul de col uterin reprezintă, în ţara noastră, o prioritate de sănătate publică. Având în vedere statisticile la nivel naţional, considerăm că este foarte important ca mesajul nostru să ajungă la toate femeile din România şi să le furnizăm cât mai multe informaţii despre cum se pot feri de această boală. Testarea Babeş-Papanicolau poate ajuta mii de femei să intervină la timp, fapt dovedit de programele de screening consolidate care se desfăşoară în toată lumea”, a declarat Carmen Ungurean, coordonatorul Programului naţional pentru depistarea precoce a cancerului de col uterin.

Conform medicilor oncologi, cele mai afectate de cancerul de col uterin sunt femeile cu vârsta cuprinsă între 15 şi 44 de ani, această boală fiind și principala cauză de mortalitate la aceste categorii de vârstă. Anual se înregistrează peste 1.900 de decese, în urma diagnosticării cu această maladie.

„De când se derulează programul de screening (din 2012, n.r.) am reuşit să efectuăm peste 60.000 de citologii, prin reţelele de screening de la nivelul întregii Regiuni Centru. Dintre femeile testate, aproape 10%, adică 5.526, au fost diagnosticate cu leziuni precanceroase sau canceroase şi au beneficiat de tratament şi/sau investigaţii suplimentare”, a spus dr. Cosmina Uzun, coordonatorul Unităţii Regionale Centru pentru Programul naţional de screening pentru cancerul de col uterin. Aceasta a precizat că numai prin mobilizarea corectă a reţelei de screening din Regiunea Centru s-a reuşit facilitarea accesului la testările gratuite a femeilor care nu prezentau simptome de boală, reuşindu-se depistarea leziunilor precanceroase în stadiu incipient.

Totuși, potrivit șefului Clinicii Obstetrică Ginecologie a Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă (SCJU) Târgu Mureş, dr. Szabo Bela, numai în judeţul Mureş ar fi necesare anual între 30.000 şi 50.000 de teste Babeş-Papanicolau, însă există fonduri doar pentru 1.000 până la 3.000 de teste. „În ţările care au pornit vaccinările se văd deja rezultatele şi nu auzim de cazuri adverse, aşa cum se afirmă la noi. Campania la noi a fost ineficientă. Din păcate, este nevoie de acest screening pentru că trebuie măsuri de sănătate publică, fiindcă există o pătură care umblă des la controale în sistemul privat, dar majoritatea femeilor nu au fost niciodată la un screening”, a sub­liniat şeful Clinicii Obstetrică Ginecologie.

Acesta a precizat că, pe lângă reticenţa populaţiei, lipsa de comunicare face ravagii, un exemplu fiind campania de vaccinare anti-HPV demarată de Ministerul Sănătăţii.