Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Sănătate Fără publicitate la produsele „nesănătoase“ pentru copii

Fără publicitate la produsele „nesănătoase“ pentru copii

Data: 14 Decembrie 2008

▲ 9 firme producătoare au semnat codul etic privind publicitatea adresată copiilor pentru produsele alimentare ▲ Potrivit acestuia, companiile alimentare nu vor mai face publicitate produselor pentru copii care nu sunt avizate de specialişti în nutriţie sau nu îndeplinesc criterii nutriţionale ştiinţifice naţionale şi internaţionale ▲ De asemenea, companiile s-au angajat că nu vor promova produse alimentare care conţin şi o componentă distractivă sau de joc, care nu îndeplinesc Criteriul Nutriţional Minimal ▲

Produsele alimentare pentru copii nu vor mai putea fi promovate în şcolile primare, iar publicitatea de nişă va fi supusă unui cod etic care a fost semnat săptămâna trecută în Parlament. Romania devine astfel prima ţară europeană care întreprinde o acţiune în acest sens.

Companiile alimentare nu vor mai face publicitate produselor pentru copii care nu sunt avizate de specialişti în nutriţie sau nu îndeplinesc criterii nutriţionale ştiinţifice naţionale şi internaţionale.

Codul a fost acceptat şi semnat de către Burger King, Coca-Cola, Ferrero, General Mills, Kelloggâs, Kraft, Mars, Nestle, Star Foods, în perioada următoare fiind aşteptate ca mai multe firme cu acest profil să adere la această iniţiativă.

„Astăzi, România devine prima ţară din Europa care adoptă un astfel de cod etic“, a declarat la semnarea documentului europarlamentarul Magor Csibi, iniţiatorul codului etic.

Proiectul este o reacţie la creşterea gradului de obezitate în rândul copiilor europeni; la nivelul UE sunt 22 de milioane de copii supraponderali, dintre care 5 milioane sunt obezi. „Acesta este un exemplu al modului în care industria poate sprijini promovarea unei diete echilibrate şi a unui stil de viaţă sănătos. Industria alimentară din România şi-a asumat rolul de coordonator la nivel european al luptei împotriva obezităţii“, a declarat şi Will Gilroy de la World Federation of Adverisers.

Codul, susţinut de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), deşi nu are caracter de lege, prevede ca practicile de publicitate să nu încurajeze copiii pentru a-şi impune dorinţele sau preferinţele în faţa părinţilor, companiile să nu facă publicitate stradală pentru copiii sub 12 ani la mai puţin de 50 de metri de grădiniţe şi şcoli primare, iar toate promoţiile se vor desfăşura în prezenţa adulţilor.

Principiile etice stabilite

Alături de principiile generale legate de respectarea drepturilor consumatorilor, companiile semnatare s-au anagajat să respecte şi o serie de principii etice ale marketingului produselor alimentare şi băuturilor nealcoolice pentru copii:

- Nu vom promova produse alimentare şi nealcoolice sau branduri copiilor preşcolari (cu vârste mai mici de şapte ani);

- Vom efectua activităţi de marketing destinate copiilor doar pentru acele produse alimentare şi băuturi care îndeplinesc Criteriul Nutriţional Minimal, definit în acest cod etic;

- Nu vom promova companii şi/sau branduri ale căror produse alimentare sau băuturi nealcoolice, în proporţie de peste 50%, nu îndeplinesc Criteriul Nutriţional Minimal pe nici un suport media adresat special copiilor, sau o companie a cărei audienţă preconizată este formată din copii sub 12 ani, în proporţie de peste 50%;

- Recunoaştem rolul principal pe care părinţii îl au în deciziile luate de către copii, fapt pentru care în practicile de marketing nu vom submina autoritatea acestora. Nu vom încuraja sau influenţa copiii pentru a-şi impune dorinţele şi preferinţele în cumpărarea produselor alimentare sau a băuturilor nealcoolice;

- Pentru suporturile media: televiziune, radio, cinema nu vom face publicitate şi/sau promoţii acelor produse care nu îndeplinesc Criteriul Nutriţional Minimal în emisiunile, programele sau grilele de programe special concepute pentru copii sau a căror audienţă preconizată este, în proporţie de peste 50%, alcătuită din copii sub 12 ani;

- Nu vom face reclamă produselor care nu îndeplinesc Criteriul Nutriţional Minimal în presa scrisă adresata special copiilor sau acelor părţi din presa destinată copiilor;

- Nu vom sponsoriza nici un tip de suporturi media care promovează în programele, emisiunile sau materialele destinate copiilor sau a căror audienţă preconizată este compusă, în proporţie de peste 50% din copii, produse care nu îndeplinesc Criteriul Nutriţional Minimal;

- Nu vom plasa reclame şi/sau promoţii ale unor produse care nu îndeplinesc Criteriul Nutriţional Minimal, pe pagini de internet sau bloguri destinate copiilor sau ai căror utilizatori sunt, în proporţie de peste 50%, copii sub 12 ani;

- Nu vom face publicitate prin imprimarea unor branduri, logo-uri, nume, imagini ale unor personaje sau personalităţi consacrate, reale sau fictive care reprezintă companii ale căror produse, în proporţie de peste 50%, nu îndeplinesc Criteriul Nutriţional Minimal;

- Nu vor fi folosite personaje reale şi fictive sau celebrităţi din televiziune, filme, desene animate, jocuri video, sport, muzică, istorie etc, pentru a face reclamă, decât pentru produse care îndeplinesc Criteriul Nutriţional Minimal;

- Nu vom încorpora nume sau simboluri de produse care nu îndeplinesc Criteriul Nutriţional Minimal sau de branduri ale căror produse, în proporţie de peste 50%, nu îndeplinesc Criteriul Nutriţional Minimal , în cărţi, jucării şi jocuri (inclusiv jocuri electronice, video, pe calculator şi pe internet) destinate copiilor sub 12 ani;

- Doar branduri de produse care îndeplinesc Criteriul Nutriţional Minimal vor putea fi folosite ca sponsori ai unor evenimente sportive, culturale sau şcolare pentru copiii sub 12 ani;

- Nu se vor promova produse alimentare care conţin şi o componentă distractivă sau de joc, care nu îndeplinesc Criteriul Nutriţional Minimal.

Criteriul Nutriţional MinimalBăuturi cu valoare nutritivă:

- Apa, apa minerală şi sifonul, care nu au zahăr adăugat;

- Băuturi cu cel puţin 50% suc natural de fructe sau legume, care nu au zahăr adăugat;

- Lapte degregresat sau parţial degresat, lapte de soia sau de orez, care pot fi cu arome, care nu au zahăr adăugat;

Băuturi cu valoare nutritivă scăzută:

- Băuturi răcoritoare şi ceaiuri îndulcite;

- Băuturi ce conţin mai puţin de 50% suc natural de fructe sau legume, care au zahăr adăugat;

- Băuturi al căror conţinut de cofeină este mai mare decât o cantitate neglijabilă;

Alimente:

- grăsimi - să nu reprezinte peste 35% din totalul de calorii;

- grăsimi saturate şi grăsimi hidogenate - să nu reprezinte peste 10% din totalul de calorii;

- zahăr adăugat - să nu reprezinte mai mult de 35% din gramaj;

- sare - sub 230 mg/porţie la alimente de tip snack, sub 480 mg/porţie la alimente de tipul cerealelor, supelor, pastelor făinoase şi cărnurilor, sub 600 mg/porţie la alimente de tipul pizza, sandwich-uri şi feluri principale, sub 770 mg/meniu complet. (sursa: ANPC)