Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Societate Sănătate Lumina în timpul somnului, risc pentru sănătate

Lumina în timpul somnului, risc pentru sănătate

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Sănătate
Data: 14 Apr, 2022

Obiceiul de a dormi noaptea cu lumina aprinsă sau într-o cameră în care pătrunde lumina de afară este dăunător pentru sănătate, au concluzionat cercetătorii de la Universitatea Northwestern din Chicago. Chiar și numai o noapte de expunere la lumină moderată în timpul somnului afectează funcția cardiovasculară și rezistența la insulină în primele ore ale dimineții, ceea ce crește riscul de boli ale inimii, diabet și sindrom metabolic.

„Este important ca oamenii să evite sau să limiteze cât mai mult posibil expunerea la lumină în timpul somnului”, a declarat coordonatorul studiului, medicul Phyllis Zee, specialist în sănătatea somnului, citat de publicația Science Daily. Există deja dovezi confirmate de diferite studii că expunerea la lumină în timpul zilei crește frecvența cardiacă prin activarea sistemului nervos simpatic, cel care accelerează bătăile inimii și ne crește nivelul de vigilență pentru a face față provocărilor zilnice.

Rezultatele cercetătorilor de la Universitatea Northwestern indică faptul că un efect similar se produce și atunci când suntem expuși la lumină în timpul somnului de noapte. Ritmul inimii crește atunci când dormim într-o cameră moderat luminată și nu ne putem odihni, sistemul nervos simpatic este „în alertă”, ceea ce nu este bine, deoarece ritmul cardiac și alți parametri cardiovasculari sunt în general mai mici noaptea și mai mari în timpul zilei, a explicat la rândul său dr. Daniela Grimaldi, coautor al studiului și profesor asistent de neurologie. Este de menționat faptul că reglarea proceselor fiziologice din corp se face de către sistemul nervos simpatic în timpul zilei, în timp ce noaptea acest rol ar trebui să fie îndeplinit de către sistemul nervos parasimpatic.

Cercetătorii americani au observat că rezistența la insulină a apărut la participanții în cadrul studiului în dimineața imediat următoare nopții în care au dormit expuși la lumină ambientală. Rezistența la insulină se produce atunci când celulele din mușchi, grăsime și ficat nu mai răspund corespunzător la insulina produsă de pancreas și nu pot folosi glucoza din sânge pentru a da corpului energie. Pancreasul este nevoit astfel să producă mai multă insulină, ducând în timp la creșterea glicemiei.

Un studiu similar, realizat anterior și publicat în revista de specialitate JAMA Internal Medicine, a analizat cazurile unui număr mare de persoane cu o stare bună de sănătate, care au fost expuse la lumină ambientală în timpul somnului, cei mai mulți devenind supraponderali sau chiar obezi.

Participanții la studiu nu conști­entizau modificările biologice petrecute în corp din cauza expunerii la lumină în timpul somnului, însă creierul le percepe și reacționează ca și când ar fi avut un somn agitat și fragmentat.

Toate aceste probleme le putem evita respectând trei recomandări ale specialiștilor în sănătatea somnului. În primul rând, nu dormiți cu lumina aprinsă în cameră. Dacă, totuși, considerați că este nevoie de o lumină aprinsă, pe care vârstnicii ar putea să o dorească pentru a se simți mai siguri, sursa de lumină ar trebui să fie de intensitate mică și plasată cât mai jos, chiar la nivelul podelei.

Culoarea difuzată de sursa de lumină este, de asemenea, importantă. De preferat ar fi culoarea chihlimbarului sau o lumină roșie/portocalie, pentru că stimulează creierul într-o măsură mai mică și nu dormiți niciodată într-o lumină ambientală albă sau albastră. În cazul în care nu puteți evita ca lumina exterioară să pătrundă prin fereastră în camera în care dormiți, acoperiți geamurile cu draperii sau cu jaluzele, acoperiți-vă ochii cu mască de dormit și asigurați-vă că patul este poziționat astfel încât lumina de afară să nu cadă direct pe fața dumneavoastră. (I. M.)