Fructele călugărului (sau para călugărului) sunt mici, verzi şi se aseamănă cu nişte tărtăcuțe sau cu pepenele galben. Provin din Asia de Sud-Est și erau folosite încă din secolul al XIII-lea. Nu se
Medicamentele generice: calitate şi eficienţă
Asociaţia Producătorilor de Medicamente Generice din România (APMGR), cu sprijinul Ministerului Sănătăţii (MS) şi al Agenţiei Naţionale a Medicamentelor şi Dispozitivelor Medicale (ANMDM), a lansat în această săptămână campania de informare „Medicamentele generice: eficienţă, calitate şi siguranţă la un preţ mai mic“, informează Agerpres. Astfel s-ar putea economisi peste 100 milioane de euro, bani care pot fi utilizaţi de alte segmente din sănătate.
Preşedintele APMGR, Dragoş Damian, a declarat în conferinţa de presă organizată cu prilejul lansării, că la baza acestei campanii stă necesitatea îmbunătăţirii cunoştinţelor românilor cu privire la medicamentele generice, care pot aduce economii semnificative pentru consumatorii finali, fără a se face vreun compromis la calitate. „Considerăm că aceste acţiuni de conştientizare sunt necesare mai ales în contextul în care în ultimii ani s-a înregistrat o reducere a consumului medicamentelor ieftine de la circa 38% în anul 2011 la 28% în prezent. Există o tendinţă de utilizare a medicamentelor scumpe, în loc să fie folosite medicamentele generice, ca o variantă mai accesibilă. Pacienţii români trebuie să ştie că aceste medicamente generice sunt la fel de sigure, eficiente ca orice medicament disponibil în farmacii, dar în plus au preţuri accesibile. Avem exemple de medicamente generice care sunt de 100 de ori mai ieftine decât un medicament original. Statul decontează aceeaşi valoare pentru ambele medicamente, în schimb, pacientul plăteşte din buzunar de 100 de ori mai mult pentru un medicament decât pentru celălalt, ceea ce este absurd“, a spus Dragoş Damian, subliniind că se pot face economii de peste 100 milioane de euro în sistemul de sănătate din România, bani ce ar putea fi utilizaţi de alte segmente din sănătate, dacă în farmacii se vor utiliza medicamentele generice „la cota“ la care ar trebui.
Potrivit domnului Damian, un alt obiectiv al campaniei îl constituie informarea consumatorilor asupra dreptului de a cere medicului sau farmacistului mai multe informaţii cu privire la tratamentul recomandat: „Cred că este important ca pacienţii să întrebe specialiştii ce opţiuni de tratament sunt disponibile, în aşa fel încât să facă o alegere informată. În România, medicii prescriu medicamentele pe baza substanţei active care se regăseşte în mai multe medicamente sub diverse denumiri comerciale şi la preţuri diferite. Prin urmare, este foarte important ca pacienţii să cunoască opţiunile de tratament disponibile în farmacii, pentru a putea face o alegere informată“.
Campania va debuta pe o etapă-pilot desfăşurată pe trei luni, care va cuprinde o serie de activităţi de informare, inclusiv un website, www.medicamente-generice.ro, acţiuni de comunicare în presa scrisă, în mediul online, social, media.
Secretarul de stat în Ministerul Sănătăţii (MS), Dorel Săndesc, a apreciat campania de informare drept una deosebită. „Credem că este nevoie de această campanie, pentru că pacienţii nu sunt în prezent informaţi adecvat cu privire la ceea ce înseamnă medicamentele generice, la avantajele pe care le implică utilizarea lor, avantaje legate de efectul economic, fără a afecta calitatea îngrijirilor medicale. MS doreşte să se implice în această campanie şi am nădejdea că ea va fi o campanie de succes“, a spus Săndesc.
Preşedintele ANMDM, Marius Savu, a explicat că rolul agenţiei este acela de a fi sigură că medicamentele care intră în utilizare corespund anumitor cerinţe, în special legate de calitate şi de profilul beneficiu-risc. În opinia sa, folosirea cu predilecţie a medicamentelor generice acolo unde acestea sunt o alternativă de tratament va ajuta sistemul de sănătate să facă faţă presiunilor bugetare imense la care este supus, şi pacienţii români să beneficieze de tratamente sigure şi eficiente la costuri mai mici.