Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Societate Sănătate „Presiunea de grup“, una dintre cauzele consumului de alcool la adolescenţi

„Presiunea de grup“, una dintre cauzele consumului de alcool la adolescenţi

Un articol de: Cristina Mihaela Ghiciuc - 25 Iul, 2009

În perioada adolescenţei se produc multiple modificări fizice şi psihice în organism. Cu toate că multe regiuni ale creierului se maturizează încă din perioada copilăriei, unele regiuni se maturizează mai târziu. Printre acestea din urmă se numără cortexul frontal şi lobii parietali, adică zonele responsabile pentru acţiunile de planificare şi autocontrol. Maturizarea tardivă a acestor zone este caracterizată printr-o activitate cerebrală mai redusă în zonele respective, ceea ce explică de ce adolescenţii, adeseori, nu reuşesc să prevadă consecinţele acţiunilor lor, acţionează impulsiv şi sunt dispuşi să-şi asume mai multe riscuri.

Comparativ cu un adult, pentru un adolescent durează mai mult să eticheteze o situaţie ca fiind „periculoasă“ sau „nepericuloasă“.

Un motiv foarte evident pentru care adolescenţii încep să consume băuturi alcoolice este lipsa de ocupaţie. De asemenea, o cauză importantă o constituie influenţa mass-mediei. Dacă deschidem televizorul, putem observa cu uşurinţă frecvenţa reclamelor la băuturile alcoolice. Mai mult, prin intermediul filmelor, sunt prezentate petreceri prin care se induce ideea, de altfel falsă, că este grozav doar cel care consumă în exces băuturi alcoolice, cel care fumează sau cel care consumă alte droguri. (Dacă tot vă uitaţi la televizor, încercaţi să număraţi de câte ori se face reclamă la băuturi alcoolice pe parcursul a 2-3 ore.)

Un alt motiv pentru care adolescenţii încep consumul de băuturi alcoolice o constituie dorinţa de a fi acceptaţi de un anumit grup, de a se conforma cerinţelor grupului respectiv (de a fi ca toţii ceilalţi membri ai grupului, de a face ce fac membrii grupului, de a spune ceea ce spun ceilalţi). Această situaţie cu care se confruntă adolescentul se numeşte „presiunea grupului“ din care face parte. Uneori, teama de a fi marginalizat sau exclus de grup său îl poate face să devină ridicol sau să se expună unor riscuri crescute.

La adolescenţi există dorinţa de a încerca, de a testa lucruri noi. Din păcate, capacitatea redusă a creierului de a evalua o anumită situaţie face ca la unii adolescenţi această calitate să ducă la dorinţa de a începe consumul de băuturi alcoolice, deoarece consideră că doar astfel pot deveni mai grozavi şi pot fi mai uşor asemănaţi cu adulţii.

Există mijloace care ajută adolescenţii să evite începerea consumului de băuturi alcoolice. O primă modalitate este de a oferi adolescentului oportunitatea practicării sportului pe care îl îndrăgeşte, sub îndrumarea unui profesionist, alături de alţi iubitori ai sportului respectiv. Practicarea cu regularitate a unei activităţi sportive contribuie nu numai la dezvoltarea fizică, ci şi la dezvoltarea personalităţii adolescentului. Alte modalităţi prin care adolescenţii pot evita începerea consumului de băuturi alcoolice sunt participarea la diferite activităţi de voluntariat, organizate pentru tinerii de vârsta lor sau participarea la variate activităţi realizate într-un cadru organizat (tabere tematice, ateliere de lucru cu diverse subiecte).

Să nu uităm dictonul latin: „Mens sana in corpore sano“ (Minte sănătoasă în corp sănătos) şi să preferăm să plătim un abonament lunar pentru practicarea unei activităţi sportive, decât să oferim unui adolescent compania (este adevărat că foarte ieftină) a emisiunilor de la televizor.