Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Documentar Minunatul tunel imaginat de Marsillac

Minunatul tunel imaginat de Marsillac

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Documentar
Un articol de: Violeta Ion - 19 Iunie 2011

În 1857, Bulevardul se întindea între Podul Mogoşoaiei şi str. Colţei, iar în afară de Academie, Turnul Colţei era "singurul monument demn de văzut în Bucureşti". Prin 1872, lângă Universitate era câmp deschis.

Francezul Ulysse de Marsillac imaginase pentru Bucureştiul pe care îl iubea atât de mult un "bulevard larg, frumos, care să fie o podoabă a oraşului. Şi în "Journal de Bucarest" din 1872 propune ca în partea rămasă liberă, cea din faţa Universităţii, să se construiască un subteran mare, din Podul Mogoşoaiei până în str. Colţei. Tunelul acesta, luminat puternic cu globuri diferit colorate, să cuprindă tot ce poate folosi desfătării ochiului şi minţii, acvariu cu toate vietăţile mărilor. Peşteri cu stalactite şi stalagmite, cascade luminoase şi pivniţe boltite, calde iarna, răcoroase vara, în care să se aşeze birturi şi berării… Deasupra subteranului şi pe toată lungimea lui, să se ridice, pe coloane subţiri, un acoperiş înalt, din fier şi sticlă, care să se poată deschide după anotimpuri şi, sub această boltă străvezie, vedea o grădină minunată, cu bazine şi pavilioane şi izvoare şerpuind printre flori, iar în grădină, teatru de comedii şi vodeviluri, parchet de dans, chioşc de muzică, restaurante, săli de lectură…"

Din păcate, proiectul lui Marsillac nu a avut succes, unul dintre motive fiind şi că Academia nu putea tolera lângă ea "scene de vodevil şi săli de dans". Erau probleme şi în proiectul prelungirii bulevardului din cauza hotelului Herdan, credea Marsillac, şi din cauza faptului că terenul e prea mlăştinos: "Ulysse de Marsillac a prevăzut multe. A prevăzut că odată şi odată vor fi Bucureştii pavaţi în întregime, că toate străzile vor fi luminate, că oraşul va ajunge capitala cea mai populară a Răsăritului; a prorocit chiar, într-o zi de inspiraţie, că bucureştenii vor putea merge, odată, până la un câmp apropiat unde maşini zburătoare îi vor duce în câteva ore la Viena, Roma sau Paris… dar viitorul Bulevardului Elisabeta nu l-a ghicit.

Câţiva rari trecători… fantomă de bulevard!"

Cum petrecea lumea bună

Chiar dacă schimbările petrecute cu oraşul nu au fost mereu cele mai inspirate, oamenii au ştiut mereu să ia partea bună a lucrurilor. Din cartea lui Mircea Constantinescu "Cum îndemult Bucureştii petreceau" aflăm că lumea bună a vechiului Bucureşti nu poate fi lipsită de o intensă preocupare: balurile. Ţinute în "palatul de pe podul Mogoşoaiei, în palatele Cantacuzinilor, ale Sturdzeştilor (prăjitura de marmură de la Capul Podului - C. Gane), ca şi-n cele ale bancherilor evrei, greci, armeni cu nume păstrate şi transmise, se înfigeau mii de lumânări în caracatiţa policandrelor".

Pe lângă mesele bogate şi dansurile care ţineau până dimineaţa, boierii tineri erau absorbiţi de jocurile de noroc, jucându-şi "vieţile la loterie" şi de alte practici care să-i scoată din banal: "Beizadeaua lui Caragea, de pildă, şi-a comandat o aşa-zisă sanie mitologică, făcută în urma carului lui Apolo, la care a înhămat şase cerbi şi defilând prin urbe spre stupoarea tuturora cu scaun la cap şi cu alte obicee pământeşti".

Un ziarist din epocă, glumeţ din fire, avea să dea nişte sfaturi practice cu privire la rochiile doamnelor, mai exact cum poate ajunge crinolina un balon: "Sub jupă este aplicat un mic mecanism sui-generis care are o supapă şi un piston. Când persoana care poartă crinolina trebuie să se pună în trăsură sau să se aşeze într-o loge de teatru, ea deschide supapa, aerul iese şi jupa nu mai are decât proporţiunile modeste ale unui vestiment patriarhal; dar dacă dânsa vrea să se plimbe sub un soare frumos, sau să intre în vreun salon, sub focul săgetător a o sută de priviri, aerul intră în ţesături şi crinolina se rotunjeşte cu maiestate. Ah, aceste majestăţi umflate cu pistonul!…"

"Magazinul d-lui Kling", "magia Dr. Faust"

Cum luna cadourilor se petrecea pentru doamne la infinit, ca şi sărbătorile (nici acum sărbătorile nu sunt de neglijat), ziarele ofereau cele mai bune locuri pentru cumpărături, de la opere muzicale (dansuri, romanţe, partituri) la fotografii şi tablouri "noue americane", iar pe Podul Mogoşoaiei magazinul dlui Kling îmbia cumpărătorul cu aparate tocmai bune pentru jocurile de societate, cumpărate în special de sărbători: "Care erau ele? Discul magic al lui Boscă, care, la comandă, călătoreşte în orice… pălărie; magia Dr. Faust, prin care se puteau oferi, dintr-o butelie umplută cu apă, diverse vinuri (invers era şi este oricine în stare!), lapte sau cerneală; portcigarul magic în care ţigările şi tutunul dispar tot la comandă şi idem revin; magice evantaie pentru dame, ce se rup în bucăţele, dar, prin suflare deasupră-le, se realcătuiesc în ceea ce au fost; cărţi, şi ele magice, cărora, prin comandă li se dictează să sară din pachet, cu rândul şi pe alese; o lanternă magică, lăsând vederii tuturor peisaje, chipuri, culori pe perete…"

Dar astea sunt jocuri pentru adulţi, pentru copii au trecere "trenuri electrice, tractoare, rachete, buldozere etc. pe lângă cele peste 3 mii de jucării aduse din Franţa şi Germania (Nürnberg)".

Cât despre balul curţii regale, "cu totul alt public, zgârcit la număr, select şi oficial avea permisiunea să converseze, să bea şi să valseze la balurile regale din miezul lui Făurar". Presa era la mare căutare în epocă, anunţând "baluri şi serate, alături de războaie, greve, manifestaţii, scumpiri ale pieţei, discursuri, sinucideri…" În plus, erau şi altele care aduceau nemulţumire oamenilor obişnuiţi care nu frecventau balurile: electrificarea liniilor de tramvai era anevoioasă, chiriile şi impozitele mari, şi "s-a inventat şi noţiunea de casă de raport, adică blocuri cu multe vagoane de înoptat. Tot bucureşteanul năzuia să închirieze, mai cu seamă când frigul împuţina pe golani de pe uliţe".

Mici plăceri la cafenea

Că tot vorbim de uliţe, Gheorghe Crutzescu în "Podul Mogoşoaiei" nu le poate imagina în 1890 fără cafeneaua Macca: "Cafeneaua e unul din locurile patetice din Bucureşti. În lumina tulbure a becurilor electrice care ard aci şi vara, la amiază, o faună stranie îşi duce un trai amărât. Într-un colţ, doi samsari bătrâni joacă în tăcere mahjong; un evreu gârbovit şopteşte altuia cu pasiune, îndelung, cine ştie ce proiecte, cine ştie ce confidenţe; altul, singur, cu ochi adânci, trişti şi pierduţi, pare că urmăreşte, în altă lume, un vis milenar. Până să dai iar în lumina Podului, ieşind din această axfisie, este o plăcere să te opreşti câteva clipe la anticăria Pach, unul din cei trei, patru anticari din Bucureşti unde poţi răsfoi, sta de vorbă şi pleca fără să cumperi."