Duminica a 30-a după Rusalii (Dregătorul bogat - păzirea poruncilor) Luca 18, 18-27 În vremea aceea un dregător oarecare s-a apropiat de Iisus şi L-a întrebat, zicând: Bunule Învăţător, ce să fac ca să
Fidelitatea față de Hristos le-a adus cinstirea de către Biserică
„În contextul pandemiei pe care o simţim ca o «piatră grea» la uşa casei şi a sufletului nostru şi pentru care cerem ajutorul lui Dumnezeu ca să o prăvălească, femeile creştine, evlavioase şi harnice din ţara noastră cultivă iubirea milostivă faţă de oamenii suferinzi din spitale şi instituţii de asistenţă socială şi susţin educaţia religioasă a copiilor, dar mai ales ca mame şi soţii aduc pace şi bucurie sfântă în familii şi în societate”, a spus Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, în predica rostită la Paraclisul istoric din Reședința Patriarhală.
Duminica a 3-a după Paşti este dedicată de Biserica Ortodoxă cinstirii Femeilor Mironosițe, sau purtătoare de mir, care au vestit Învierea Domnului cu mult curaj și credință. În cuvântul de învățătură, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a spus că aceste femei sunt pentru Biserică modele de mărturisire creștină, după cum se arată în Evanghelia acestei duminici (Marcu 15, 43-47; 16, 1-8).
„În primul rând, vedem că evlavia şi preţuirea femeilor mironosiţe faţă de Mântuitorul Iisus Hristos s-au arătat mai ales în faptul că ele au avut un curaj deosebit de a merge dis-de-dimineaţă la mormânt pentru a unge trupul lui Iisus cu aromate sau miruri de mare preţ. În al doilea rând, învăţăm că femeile mironosiţe au fost cele dintâi fiinţe umane care au auzit de la înger vestea Învierii lui Hristos şi L-au întâlnit pe Iisus Cel înviat pe drumul de la mormânt spre casă, vestind apoi ucenicilor adevărul Învierii Sale. În al treilea rând, învăţăm că femeile mironosiţe sunt modele de curaj, de credinţă şi de evlavie pentru toţi credincioşii, de-a lungul veacurilor. Femeile mironosiţe au privit, în Sfânta şi Marea Vineri, Pătimirile şi Moartea lui Iisus pe Cruce. De aceea, ele sunt şi primele persoane umane care merg la mormânt şi care aud de la înger vestea Învierii lui Hristos. Apoi, se întâlnesc cu El pe cale, se închină Lui şi Îi cuprind picioarele Lui”, a subliniat Preafericirea Sa.
Întâistătătorul Bisericii noastre a explicat apoi legătura strânsă dintre iubire şi înviere: „Persoanele care L-au iubit mult pe Iisus s-au învrednicit cele dintâi de bucuria Învierii. Femeile mironosiţe erau acele femei care i-au ajutat pe Iisus şi pe ucenicii Săi în diferite călătorii, fie cu bani, fie cu asigurarea hranei, fie cu pregătirea hainelor atunci când Iisus împreună cu cei 12 ucenici străbăteau satele şi cetăţile din Ţara Sfântă. Aceste femei mironosiţe nu sunt multe la număr, dar ele sunt foarte curajoase, evlavioase şi harnice”.
Cele trei femei mironosiţe amintite în Evanghelia după Sfântul Evanghelist Marcu, Maria Magdalena; Maria, mama lui Iacov; şi Salomeea (Marcu 16, 1), au mers dis-de-dimineaţă, în ziua cea dintâi a săptămânii, la mormântul lui Iisus, ca să întregească lucrarea lui Iosif din Arimateea şi Nicodim, cei care l-au îngropat în grabă pe Iisus în Sfânta şi Marea Vineri.
„De la femeile mironosiţe au învăţat slujitorii Bisericii ca atunci când intră în Sfântul Altar şi se apropie de Sfânta Masă, care reprezintă mormântul din care a înviat Hristos, să se închine cu metanie până la pământ, în semn de respect şi preţuire pentru Hristos Cel răstignit, înmormântat şi înviat din morţi. Această experienţă a femeilor mironosiţe a intrat în Liturghia Bisericii. Mai întâi, duminica, la Utrenie noi ascultăm Evanghelia Învierii, apoi ascultăm Evanghelia de la Liturghie şi după aceea mărturisim adevărul Învierii în Crez, apoi ne împărtăşim cu Hristos Cel răstignit şi înviat, ne întâlnim cu El în Sfânta Euharistie. Femeile mironosiţe au rămas dascăli ai evlaviei pentru întreaga Biserică de-a lungul secolelor, dar ele rămân şi ca modele de credință şi hărnicie”, a reliefat Preafericirea Sa.
Patriarhul României a vorbit și despre contribuţia femeilor creştine în educaţie şi sănătate, în contextul anului 2020, proclamat în Patriarhia Română ca Anul omagial al pastoraţiei părinţilor şi copiilor.
„Ne aducem aminte cu recunoştinţă de mamele şi bunicile noastre, de educatoarele, învăţătoarele şi profesoarele de religie, care au insuflat copiilor şi tinerilor credinţa în Domnul Hristos, formându-i ca drept-credincioşi ai Bisericii Ortodoxe şi ai poporului român. În contextul pandemiei pe care o simţim ca o «piatră grea» la uşa casei şi a sufletului nostru şi pentru care cerem ajutorul lui Dumnezeu ca să o prăvălească, femeile creştine, evlavioase şi harnice din ţara noastră cultivă iubirea milostivă faţă de oamenii suferinzi din spitale şi instituţii de asistenţă socială şi susţin educaţia religioasă a copiilor, dar mai ales ca mame şi soţii aduc pace şi bucurie sfântă în familii şi în societate. În mod deosebit apreciem jertfelnicia femeilor creştine care sunt cadre medicale, medici, asistente şi infirmiere, şi lucrează cu pricepere şi dăruire pentru tratarea şi vindecarea celor afectaţi de noul coronavirus”, a spus Patriarhul României.
La final, Preafericirea Sa a transmis mulţumiri tuturor femeilor creştine pentru întreaga lor activitate săvârşită spre binele poporului român, dorindu-le sănătate şi ajutor în viaţă, pace şi bucurie întru mulţi şi binecuvântaţi ani.