Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Botezuri în masă în Africa, Asia și Europa

Botezuri în masă în Africa, Asia și Europa

Galerie foto (12) Galerie foto (12) Știri
Un articol de: Pr. Ioan-Aurelian Marinescu - 17 Martie 2019

Dacă prigonirea creștinilor din India și Africa devine de la an la an tot mai acerbă, în aceleași locuri tot mai mulți localnici se convertesc la Creștinism, în unele locuri botezul în masă devenind, se pare, ceva obișnuit.

Spre exemplu, în ora­șele Pointe-Noire și Dolisie din Republica Congo, două botezuri în masă au convertit recent la creștinism nu mai puțin de 117 de persoane, anunță Mitropolia de Congo-Brazzaville și Gabon, infor­mații preluate apoi de www.journeytoorthodoxy.com, www.basilica.ro și www.doxologia.ro.

În ajunul Crăciunului trecut, 72 de catehumeni din Pointe-Noire au venit la Hristos prin botez în cadrul Patriarhiei Alexandriei. Slujba a fost săvârșită în baptisteriul aflat în proximitatea Catedralei „Sfântul Dimitrie” (încă în construcție), de către Înalt­preasfințitul Părinte Pantelimon, Mitropolitul de Congo-Brazzaville și Gabon, eparhie înființată în 2012 și ridicată la rangul de mitropolie în 2017. Ierarhul a rămas apoi și de Crăciun în sânul aceleiași comunități, săvârșind aici Sfânta Liturghie, pentru ca sâmbătă, 29 decembrie 2018, să boteze alți 45 de catehumeni, de toate vârstele, în Biserica „Sfânta Irina” din orașul învecinat Dolisie. În luna mai a anului trecut, Episcopul Pantelimon sfințea în Pointe-Noire și o biserică închinată Sfintei Fotini, al treilea locaș de închinare ortodox din oraș. Tot anul trecut, în aprilie, același ierarh a săvârșit un alt botez colectiv, de data aceasta în râul Congo, după ce, în Republica Democrată Congo, pe la jumătatea lunii ianuarie 2018, Înaltpreasfințitul Părinte Meletie, Mitropolit de Katanga, împreună cu alți clerici botezaseră timp de două zile alte 556 de persoane.

Numeroase convertiri în India

Cât despre India, nu mai puțin de 2.000 de localnici au intrat recent prin botez în Biserica Ortodoxă, printre ei numărându-se aproape 100 de pastori protestanți, anunță www.dobrotoliubie.com. Aceste convertiri sunt rezultatul intensei activități de catehizare în spațiul indian făcute de Misiunea Ortodoxă Rusă din Andhra Pradesh, unul dintre cele 29 de state ale Indiei. Condusă de părintele Athanasius Kone, parohul unei mici biserici din Hawaii care adăpostește o cunoscută icoană izvorâtoare de mir și făcătoare de minuni a Maicii Domnului de la Iviron, Misiunea Ortodoxă Rusă din Andhra Pradesh, formată din mai mulți clerici și maici din Rusia, America și Canada, desfășoară aici o bogată activitate misionară, având și sprijinul duhovnicesc al părintelui arhimandrit Efrem Filotheitul, de la Mănăstirea „Sfântul Antonie” din Florence, Arizona. Aceste recente convertiri constituie, se pare, doar începutul unui proces mult mai amplu, prin care se așteaptă ca peste 100.000 de indieni să treacă la Ortodoxie, a precizat pentru același site unul dintre membrii micii capele ortodoxe rusești din Hawaii.

Ortodoxia din Filipine

Creștinismul se dezvoltă și în Filipine, țară insulară din Asia de Sud-Est, unde, spre exemplu, în 21 august 2015, nu mai puțin de 239 de credincioși ai Bisericii Aglipayene (Biserica Independentă din Filipine, înființată în 1902 de un fost preot catolic, Gregorio Aglipay) au îmbrățișat Ortodoxia împreună cu doi „episcopi” și patru „preoți” anglipayeni ai comu­nității lor, tot în cadrul unui botez în masă. Slujba a fost săvârșită de preoții Chiril Sckharboul și George Maximov (Patriarhia Moscovei), după aproape doi ani de intensivă catehizare a localnicilor.

Astfel, Catedrala aglipayană din Ladol (suburbie a orașului Alabel, din provincia filipineză Sarangani), unde episcopul recent botezat îşi avea și sediul, a devenit Biserica ortodoxă „Sfântul Ioan Botezătorul”, cea de-a patra parohie ortodoxă aflată sub juris­dicția Patriarhiei Moscovei în Filipine. Evenimentul reprezintă însă doar o etapă, nu mai puțin de 29 de parohii din diferite părți ale insulei sudice Mindanao urmând să treacă la Ortodoxie în perioada imediat următoare acestui botez colectiv, care a fost la rându-i precedat de altul, săvârșit în 11 mai 2015, în cadrul recent recunoscutei Biserici ortodoxe rusești „Sfântul Isidor Făcătorul de minuni” din localitatea Purok Tagumpay, situată în aceeași provincie filipineză Sarangani.

Tot aici, în 26 septembrie 2015, preoții ortodocși ruși Siluan Thompson și Stanislav Rasputin au botezat alți 187 de filipinezi din Biserica Aglipayană, în cadrul unei slujbe care a durat nu mai puțin de șase ore, fiind urmată apoi de Dumnezeiasca Liturghie în cadrul căreia nou-botezații au primit Sfânta Euharistie. În regiunea sudică Kiamba, în timpul procesiunii catehumenilor de la biserică până la plaja unde au fost botezați și înapoi, aceștia au fost escortați de membri ai Poliției Naționale, din cauza grupurilor de secesioniști islamici activi în zonă.

Botezuri în masă pentru imigranții din Grecia

Departe de a fi o practică exclusiv dedicată misiunii în rândul popoarelor necreștine, botezul în masă se practică astăzi și în țările ortodoxe, reînviindu-se astfel ușor ușor tradiția primară a botezării colective a catehumenilor în preajma marilor sărbători din cadrul anului bisericesc, după o perioadă de intensă catehizare. Spre exemplu, în Ftiotida, district regional situat în Grecia Centrală, vecin cu Evia, a doua cea mai mare insulă a Greciei după Creta și care se bucură de binecuvântarea moaștelor Sfântului Ioan Rusul aflate aici, activitatea Școlii catehetice eparhiale, dedicată străinilor și imigranților și condusă de Înaltpreasfințitul Părinte Nicolae, Mitropolit de Ftiotida, a avut ca rezultat botezul a nu mai puțin de 394 de persoane, demonstrându-se astfel utilitatea pastorală efectivă a acestei școli mitropolitane, care, potrivit www.agionoros.ru, oferă îndrumare duhovnicească de cea mai bună calitate, prin cele două departamente dedicate pastorației comunităților rrome și de imigranți.

Andrei Vlădăreanu, un misionar român printre africani

Și românii se numără printre cei care devin misionari ai dreptei credințe, făcându-se nași ale unor neamuri încă necreștine. Un exemplu în acest sens este chiar Andrei Vlădăreanu (42 de ani), avocat în Baroul Prahova și unul dintre consilierii juridici ai Patriarhiei Ortodoxe Române. Inițiatorul Funda­ției umanitare „Love Africa” și mare iubitor al continentului african, pe care l-a vizitat de cel puțin 12 ori din 2009 încoace, mergând sute de kilometri cu autobuzul și explorând turistic și duhovnicește Zambia, Malawi, Tanzania, Kenya, și Zanzibar, urcând până și pe muntele Kilimanjaro, cel mai înalt masiv muntos din Africa, Andrei Vlă­dăreanu a ajuns să aducă la Ortodoxie până acum nu mai puțin de 15 copii africani, susținându-i apoi pe cât posibil și financiar pentru a reuși în viață, împlinind astfel cuvintele pe care Domnul ni le adresează tuturor: „Mai fericit este a da decât a lua” (Faptele Apostolilor 20, 35). Nevoia de catehizare o simțim și noi ortodocșii, chiar la noi acasă, iar crearea unor școli catehetice eparhiale ar fi bine-venite chiar și în sânul popoarelor devenite ortodoxe de veacuri. Doar ajutându-l pe celălalt ajungi să vezi cu adevărat propriile nevoi autentice. Astfel popoarele se înrudesc tainic și nebănuit spre venirea întru slavă a Împărăției Aceluia în care „trăim şi ne mişcăm şi suntem” (Faptele Apostolilor 17, 28).