De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
Conferință despre iconografia ortodoxă la Biserica „Sfântul Silvestru” din Capitală
La Biserica „Sfântul Silvestru” din Capitală a avut loc marți, 27 martie, conferința cu tema „Icoana Răstignirii”. Invitatul serii a fost Andrei Bălan, membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România. În cadrul conferinței s-a prezentat tiparul iconografic al Răstignirii începând din perioada Bisericii primare și până în contemporaneitate. „Andrei Bălan a arătat că în perioada Bisericii primare, Domnul Hristos era reprezentat iconografic prin simboluri. Este cunoscut simbolul peștelui, ale cărui litere din limba greacă erau inițialele unei mărturisiri de credință: IHTIS-Iisus Hristos, Dumnezeul și Mântuitorul nostru. Sau simbolul mielului care trimite la Mielul-Hristos jertfit pentru păcatele lumii. Abia la Sinodul Quinisext din anul 692 se renunță la imaginile simbolice și se întemeiază icoana dogmatic și este arătat modul corect de a-L reprezenta pe Fiul Omului, reflectând slava lui Dumnezeu”, ne-a transmis diaconul Mihai Cozariu, coordonator al Serviciului cultural al Parohiei „Sfântul Silvestru”.
În cadrul întâlnirii s-a discutat și despre diferențele dintre reprezentările iconografice ortodoxe ale Răstignirii Domnului și cele din spațiul romano-catolic. „Crucea preluată din spațiul catolic îl prezintă pe Hristos cu capul plecat mult sub orizontala Crucii, cu brațele scurtate pentru a corespunde tiparelor anatomice și cu musculatura evidentă și contorsionată. Fundalul luminos al icoanei e înlocuit de culori întunecate, șuvoiul dătător de viață, sângele și apa, nu mai există, capul lui Adam de asemenea. Totul se limitează la trupul netransfigurat și mort. În opoziție, tiparele iconografice ortodoxe nu înseamnă numai recuperarea unor imagini frumoase, ci regăsirea unei teologii adânci, care transmite duhul Învierii”, ne-a explicat diac. Mihai Cozariu.