De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
Iubire şi ingratitudine
În Sfânta şi Marea Joi din Săptămâna Sfintelor Pătimiri, dintre evenimentele relatate în Sfintele Evanghelii atrag cu precădere atenţia noastră, ca fiind esenţiale: trădarea lui Iuda cu vânzarea Domnului şi Cina cea de Taină urmată de rugăciunea Mântuitorului din Ghetsimani.
Am putea numi Sfânta şi Marea Joi ziua paradoxului istoriei, deoarece acum se pun faţă în faţă ingratitudinea şi iubirea. Ingratitudinea (nerecunoştinţă, nemulţumire) vânzătorului Iuda Iscarioteanul care, după ce s-a tocmit să vândă pe Hristos cu 30 de arginţi (cf. Matei 26, 15), a participat la pregătirea ultimului Paşti şi s-a împărtăşit din prima Liturghie (Euharistie, mulţumire) săvârşită de Însuşi Mielul lui Dumnezeu, Care S-a dat pe Sine din iubire pentru viaţa şi mântuirea lumii (cf. I Corinteni 11-23, 24). Iisus face, în preziua judecării Sale de către Pilat şi a răstignirii pe cruce, un gest simplu în aparenţă, dar plin de semnificaţii, gest impregnat de o smerenie desăvârşită şi de o dragoste infinită. În noaptea în care S-a dat pe Sine pentru viaţa şi mântuirea lumii, Hristos instituie Sfânta Euharistie, care este cel mai mare şi generos dar pentru umanitate. Cu toate acestea, în aceeaşi noapte, El va fi trădat cu ingratitudine chiar de unul dintre ucenici şi apoi lăsat singur de către toţi ceilalţi, pentru a fi dat spre moarte pe cruce. Putem spune aşadar că Joia cea Mare este ziua în care se întâlnesc ingratitudinea odioasă a omului cu iubirea absolută a lui Dumnezeu.
Drama din Ghetsimani
Iată de ce imagine plină de mister facem amintire în această zi a Săptămânii Pătimirilor! Singurul Dumnezeu-Iubire, lăsat singur, abandonat şi trădat de către Apostolii care, cu doar câteva ore înainte, primiseră mandatul sacerdotal de a săvârşi Euharistia întru pomenirea Sa. Aceştia au devenit incapabili să privegheze alături de Dânsul în Ghetsimani (cf. Matei 26, 19-20), iar la venirea lui Iuda, însoţit de ceata înarmată, L-au părăsit şi au fugit. Cei care au jurat că vor muri împreună cu El se văd acum neputincioşi în faţa primei confruntări cu ispita. Jurământul şi-l vor respecta, dar numai după ce vor fi înzestraţi cu putere înnoitoare, în vremea Cincizecimii.
Iisus, în Grădina Ghetsimani, suferea teribil şi pentru că la acest tablou al abandonării se adăuga tăcerea Tatălui. Chiar şi de El părea părăsit! Cerul ferecat şi întunericul nopţii claustraseră pe Iisus în tristeţe profundă şi angoasă insuportabilă, ceea ce-L făcuse să strige: Părintele Meu, de este cu putinţă să treacă de la Mine acest pahar... (Matei 26, 19).
Iisus ştia că avea asupra Sa toate păcatele lumii, căci de dragul ei Se făcuse pentru noi păcat (II Cor. 5, 21). Întru aceasta se vede diferenţa dintre gândirea noastră empirică şi raţiunea divină. Este mai uşor a vedea greşelile celorlalţi decât propriile greşeli. Uităm prea uşor că în fiecare dintre noi poate fi un Ioan, Apostolul iubirii, care visează să‑şi aşeze capul pe pieptul lui Iisus, arătându-şi iubirea faţă de El, dar care în momentul dureros şi plin de angoasă Îl părăseşte. În fiecare dintre noi poate fi un Iuda sau unul dintre Apostolii somnoroşi (îngreunaţi de somn) din Ghetsimani. Uităm că în fiecare dintre noi poate să se ascundă un Petru, care a jurat că nu se va lepăda de Iisus, iar în momentul încercării L-a părăsit! Acum învăţăm să nu lăsăm pe Iisus singur niciodată, pentru că El suferă nu din cauza rănilor şi flagelărilor pe care le primeşte, ci din cauza neputinţei noastre de a-L iubi. Hristos Se dăruieşte pe Sine din iubire, ca să lumineze şi să hrănească sufletele noastre. La ingratitudinea noastră Iisus răspunde cu iubire. De aceea tocmai în cea mai întunecată zi din viaţa Sa de pe pământ instituie Sfânta Euharistie, prin care avem posibilitatea să devenim consangvini cu El. Dar pentru aceasta trebuie să fim curaţi, fapt pentru care, înainte de instituirea acestei taine mari, Iisus mai face un gest: spălarea picioarelor.
Cina iubirii
Prin spălarea picioarelor Apostolilor, Mântuitorul manifestă încă o dată iubirea Sa faţă de om în raport cu ingratitudinea acestuia. Iuda deja se tocmise cu cei cărora avea să Îl vândă pe Iisus, iar acum El, Stăpânul cerului şi al pământului, ca cel din urmă rob, Îşi pleacă genunchii înaintea omului păcătos şi îi spală picioarele. El este Slujitorul slujitorilor Săi! Astfel, Sfânta şi Marea Joi devine ziua în care înţelegem cât de importantă este virtutea smereniei jertfelnice, care aduce răscumpărarea sufletelor din robia păcatului prin întâlnirea cu Hristos euharistic. După spălare, adică după curăţirea păcatelor, Hristos Îşi invită ucenicii la masă şi le oferă pâinea euharistică.
În seara de dinaintea calvarului Golgotei, Iisus dorea să mănânce paştele cu ucenicii Săi. Era Cina iubirii şi a comuniunii permanente. „Aceasta să faceţi întru pomenirea Mea. Că, ori de câte ori veţi mânca din pâinea aceasta şi veţi bea din paharul acesta, moartea Mea veţi vesti şi învierea Mea veţi propovădui.“ Euharistia va uni pe ucenici între ei şi-i va pune în relaţie cu Hristos, Care va deveni o prezenţă constantă şi inefabilă până la sfârşitul veacurilor. Atunci când la Cină îi invită pe ucenici să mănânce şi să bea din Trupul şi Sângele Lui, le recunoaşte, în acelaşi timp, dreptul inalienabil de miniştri ai Tainelor divine. Iată aici darul iubirii infinite a lui Iisus: sublima preoţie. Pâinea şi vinul, preoţia şi mântuirea, ne aşază în prezentul continuu al lui Dumnezeu, adică în viaţa cea veşnică, toate aceste daruri rezumându-se, în fapt, la unul singur: iubirea.
În acea noapte a ingratitudinii omului, Hristos Şi-a dat Trupul şi Sângele Său pentru viaţa şi mântuirea lumii, înainte ca acesta să se scurgă din corpul Său pe lemnul crucii, manifestându-şi cea mai autentică iubire faţă de om. Joi, la Cina cea de Taină, El dăruieşte totul: „Luaţi, mâncaţi, acesta este Trupul Meu....Beţi dintru acesta toţi, acesta este Sângele Meu...“ Prin Liturghia instituită de Hristos în Joia cea Sfântă, trebuie să înţelegem că aceasta, în prima ei parte, înseamnă jertfă, dăruire de sine, iar în a doua parte, ea devine Evharistos (Euharistia), adică mulţumire în urma dăruirii totale a vieţii pentru Cel care ţi-a dat-o dintru început. Prin Euharistie El a arătat răspunsul la ingratitudinea umană, dându-le oamenilor să guste din potirul iubirii. Hristos a primit moartea iubind!
Viaţa noastră să devină liturghie!
Este imposibil să participăm la Sfânta Liturghie fără ca viaţa noastră să devină liturghie, adică fără să trecem prin dinamismul vieţii filantropice. Devine oare inutil să împărţim pâinea euharistică fără să fi împărţit mai întâi pâinea biologică cu cei flămânzi pe care îi întâlnim în calea noastră? Euharistia nu este o masă din care fiecare caută să se aprovizioneze. Ea nu poate fi transformată într-un restaurant caritabil al flămânzilor sau al scăpătaţilor vieţii unde aceştia pot să vină să se hrănească sau să se îmbogăţească. Nu, nicidecum! Euharistia este suma tuturor bogăţiilor spirituale şi materiale, pe care le dobândesc toţi cei curaţi cu inima. În Biserică, toţi credincioşii, indiferent de statutul pe care l-au dobândit în ordinea umană, sunt reuniţi în comuniune de rugăciune, se împărtăşesc nu din pâinea biologică, ci din cea teologică. Dincolo de spaţiul ecleziastic, ei caută a prelungi Liturghia şi a găsi şi cealaltă pâine, pe care trebuie să o împartă, şi pe aceea, cu ceilalţi. În concluzie, în Joia Mare fiecare creştin trebuie să ştie ce înseamnă Euharistie şi, de asemenea, trebuie să înţeleagă cum prelungeşte Euharistia în viaţa sa, astfel încât Hristos să nu Se mai răstignească încă o dată.
De două mii de ani, în Joia cea Sfântă Hristos ne arată că iubirea divină este cel mai bun răspuns la ingratitudinea umană.