Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Mântuirea, alegerea liberă a omului

Mântuirea, alegerea liberă a omului

Galerie foto (3) Galerie foto (3) Știri
Un articol de: Ioan Bușagă - 27 August 2018

„Iubirea milostivă a lui Dumnezeu pentru toți oamenii din lume nu poate fi blocată de un grup de lucrători leneși și lacomi, de oameni care nu înțeleg valoarea misiunii la care au fost chemați”, a spus Preafericitul Părinte Patriarh Daniel. Preafericirea Sa a participat duminică, 26 august, la Sfânta Liturghie, săvârșită la Biserica „Adormirea Maicii Domnului” a Mănăstirii Ţigăneşti, din localitatea ilfoveană Ciolpani. La finalul dumnezeieștii slujbe, Patriarhul României a rostit cuvântul de învățătură.

Evanghelia Duminicii a 13-a după Rusalii relatează Pilda lucrătorilor răi (Sfântul Evanghelist Matei cap. 21, vers. 33-44) pe care Mântuitorul Iisus Hristos o spune arhiereilor şi fariseilor, după intrarea Sa în Ierusalim, cu puţin timp înainte de pătimirile, răstignirea şi de moartea Sa pe Cruce. Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a explicat în cuvântul de învă­țătură că pilda se referă la Legea Veche, la Vechiul Testament; via pe care stăpânul o sădeşte, o împrejmuieşte cu gard, o înzestrează cu un teasc şi cu un turn de veghe şi de apărare reprezintă lucrarea mântuitoare a lui Dumnezeu, Stăpânul lumii, la care cheamă lucrători; lucrătorii angajaţi ca să lucreze în vie sunt slujitorii Legii celei Vechi, adică regi, arhierei sau mari preoţi şi învăţători de Lege; teascul din vie înseamnă viața spirituală a poporului; turnul de veghe și de apărare era simbolul Templului din Ierusalim.

Evanghelia mai prezintă un fapt important, și anume că stăpânul viei s-a dus departe, lăsând via în așteptarea roadelor ei, pentru a reliefa cât de mult respectă Dumnezeu libertatea omului de a fi lucrător bun sau rău.

La vremea recoltării roadelor, stăpânul viei a trimis oameni ai săi ca să vadă cum lucrează lucrătorii din vie, însă lucrătorii cei răi pe unii i-au bătut, pe alții i-au omorât. Pe urmă, stăpânul a trimis pe fiul său, dar și pe acesta lucrătorii cei răi l-au omorât, cu gândul de a avea moș­tenirea lui. Evanghelia continuă cu relatarea Mântuitorului Iisus Hristos către arhierei, farisei şi cărturari: „Împărăţia lui Dumnezeu se va lua de la voi şi se va da neamului care va aduce roadele ei” (Matei 21, 43). Părintele Patriarh Daniel a explicat că nea­mul care va aduce roadele este noul Israel, adică noul popor ales format din evreii și nea­murile care vor crede în Domnul Hristos.

Lucrarea de mântuire a oamenilor, a subliniat Patriarhul României, nu poate fi oprită de ostilitatea unor oameni care uită de misiunea ei, fiind robiți de lăcomie, lenevie și de uitarea lui Dumnezeu.

„Iubirea milostivă a lui Dumnezeu pentru toți oamenii din lume nu poate fi blocată de un grup de lucrători leneși și lacomi, de oameni care nu înțeleg valoarea misiunii la care au fost chemați. Există în toată lumea, în toate popoarele și toate generațiile lucrători buni și lucrători răi, cinstiți și necinstiți, responsabili și mai puțin responsabili. Evanghelia ne învață că și în Biserică trebuie să ne ferim de ispitele cu care s-au confruntat lucrătorii răi din via Domnului în Vechiul Testament, și anume să ne ferim de ispita de a pune stăpânire pe Biserică. Noi suntem slujitori ai Bisericii și nu stăpâni peste Biserică, după cum atenționează Sfântul Apostol Petru, zicând: «slujind Biserica, nu făcându-ne stăpâni peste Biserică». De asemenea, Evanghelia ne mai arată că vom fi responsabili de lucrarea noastră, de modul în care am lucrat în via Domnului, cum am predicat cuvântul lui Dumnezeu și cum l-am pus în practică în viață. Dumnezeu dăruiește o cinste deo­sebită celor pe care îi cheamă să fie slujitorii Lui, dar această cinste deosebită presupune nu doar o alegere spre laudă, ci o responsabilitate foarte mare. De aceea Sfântul Ioan Gură de Aur arată că responsabilitatea clericului slujitor, a preoților în fața lui Dumnezeu este mai mare decât responsabilitatea credin­cioșilor mireni sau laici. […] Răspunderea cea mai mare este atunci când ți se încredințează spre păstorire o comunitate. Când te îngrijești doar de mântuirea ta, proprie, este mai ușor, dar când ți se încre­dințează responsabilitatea de părinte duhovnicesc al multor cre­dincioși, atunci trebuie să te gândești și la mântuirea celor încredințați spre a fi conduși pe calea mântuirii”, a spus Părintele Patriarh Daniel.

Dimpreună cu slujitorii Bisericii, și credincioșii mireni sunt datori ca să apere credința și să fie mărturisitori ai dreptei cre­d­ințe, a mai spus Patriarhul României.

La finalul cuvântului de învățătură, Părintele Patriarh Daniel a oferit mănăstirii mai multe cărți teologice și istorice și a felicitat pentru lucrarea misionară pe maicile de la Mănăstirea Țigănești, condusă de maica stareță, stavrofora Eufimia Popa, pe părinții slujitori, precum și pe credincioșii prezenți.