De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
Un proiect unic în Europa de Est: centrul de învăţare în tridimensional de la Iaşi
La sfârşitul săptămânii trecute a avut loc, la Iaşi, inaugurarea Centrului de Vizualizare Avansată, un proiect unic în România şi Europa de Est. Format din cinci laboratoare în cadrul Universităţii de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad“, centrul oferă profesorilor şi studenţilor posibilitatea să transforme informaţii 2D în 3D, să efectueze simulări ale diverselor activităţi derulate în cadrul procesului educaţional, laboratoarele având şi capabilităţi holografice şi de teleprezenţă. „Prin vizualizare se asimilează cel mai bine cunoştinţele, iar 83% din totalul comunicării reprezintă comunicarea vizualizată. Sperăm ca acest lucru să se dezvolte cât mai repede la Iaşi şi în România“, a subliniat prof. Gerard Jităreanu, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică (ANCS), iniţiatorul acestui proiect unic în România.
Imagine holografică, teleprezenţă şi imagini 3D. Tehnologia mediilor virtuale poate fi utilizată la Iaşi, la Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad“ (USAMV), graţie Centrului de Vizualizare Avansată inaugurat la sfârşitul săptămânii trecute în prezenţa reală şi virtuală a partenerilor americani, graţie unei conexiuni în timp real cu Enterprise Alabama, sediul NavTech. Proiectul iniţiat de fostul rector al USAMV Iaşi, prof. Gerard Jităreanu, a costat 4,5 milioane de dolari, 3 milioane de dolari fiind contribuţia companiei americane NavTech din dorinţa de a-şi promova proiectul în sud-estul Europei, iar restul sumei provenind de la Ministerul Educaţiei. Tehnologia de ultimă generaţie, folosită şi de armata americană în războiul din Irak, permite studenţilor şi profesorilor simulări în tridimensional a activităţilor care se derulează în cadrul procesului instructiv-educativ. „Viitorul învăţării în SUA reprezintă deja prezentul. Prin vizualizare se asimilează cel mai bine cunoştinţele, iar 83% din totalul comunicării reprezintă comunicarea vizualizată. Sperăm ca acest lucru să se dezvolte cât mai repede la Iaşi şi în România. Pentru a fi lideri în domeniul agricol, considerăm că sistemul 3D constituie viitorul şi pentru noi. Afară de acestea, centrul creează şi locuri de muncă, în special pentru studenţii noştri creativi“, a subliniat prof. Gerard Jităreanu, iniţiatorul acestui proiect unic în România, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică. În Aula „Haralamb Vasiliu“ de la USAMV a fost amplasat, prin intermediul acestui proiect, şi cel mai mare ecran 3D din Europa. Educaţie în spaţiu virtual Cele cinci laboratoare din care este format Centrul de Vizualizare Avansată oferă capabilităţi 3D, holografice şi de teleprezenţă: laborator pentru experienţe şi descoperiri, laborator de instruire imersivă, laborator de instruire vizuală, laborator de teleprezenţă şi laborator de dezvoltare. Sălile de clasă obişnuite au fost transformate radical, în interiorul lor utilizându-se ochelari speciali, fiecare pupitru fiind dotat cu un calculator, studentul având posibilitatea ca prin câteva comenzi să dezintegreze o celulă animală sau să dezasambleze un tractor sau chiar să-l conducă virtual. „Orice piesă sau componentă poate fi privită din mai multe unghiuri graţie imaginii 3D, fiecare student participă interactiv la curs, procesul de învăţare derulându-se în mod atractiv, iar informaţiile fiind asimilate mult mai repede. Practic, în această realitate se crează o lume virtuală în care studentul vine în contact cu obiectele pe care le proiectează“, a explicat unul dintre profesorii implicaţi în proiect. Centrul permite universităţii realizarea de cursuri la distanţă fără restricţii geografice sau de timp. „Instruirea prin vizualizare este fundamentală. Vom putea împărtăşi la nivel global ceea ce se face aici, la Iaşi. Parteneriatul cu universitatea ieşeană din domeniul agricol, în care excelaţi, este cu atât mai important cu cât agricultura a devenit un domeniu extrem de important la nivel global“, a susţinut şi Albert Patterson, preşedinte şi cofondator al Navigator Development Group, Inc. Cel mai spectaculos laborator este cel de instruire imersivă, care oferă un mediu CAVE (Cave Automatic Virtual Enviroment) de vizualizare automată pe un display de la 2 la 8 pereţi (laboratorul din Iaşi dispune de 4 pereţi). Cu alte cuvinte, cu ajutorul ochelarilor speciali, cei care folosesc CAVE pot vedea obiecte plutind în aer şi se pot plimba în jurul lor, putând astfel să le observe caracteristicile. Laboratorul de Instruire Vizuală oferă un mediu creativ şi stimulant, astfel încât studenţii îşi pot comunica virtual şi vizual propriile idei şi descoperiri. Obiectele 3D plutesc în mijlocul clasei, transformată într-un spaţiu 3D interactiv. De asemenea, minunile tehnicii îşi fac simţite prezenţa în acest laborator care interconectează multiplele staţii de lucru cu o experienţă holografică. „Ne planificăm un proces de învăţare pentru studenţii care urmează cursurile la zi, pentru cei de la distanţă, dar şi pentru cercetare. Toate domeniile vor fi reprezentate, de la domeniul protecţiei infrastructurii critice şi până la securitatea şi siguranţa alimentară“, a mai arătat Gerard Jităreanu. Scenarii posibile în caz de calamităţi naturale Centrul îşi va arăta utilitatea în special în cercetare, prin noua tehnologie fiind posibilă realizarea de scenarii în cazul unor catastrofe naturale de tipul eroziunii solului sau al cutremurelor. „Un mare avantaj îl reprezintă faptul că se pun la un loc informaţii şi date din toate centrele de excelenţă din lume. Cu ajutorul centrului acesta se vor face paşi importanţi în cercetare“, a explicat Romeo Oiţă, Country Manager Navigator Innovations România. Oiţă a anunţat că deja în România a fost creată şi Asociaţia pentru Vizualizare 3D, „care poate primi pentru a da frâu imaginaţiei şi creativităţii“ şi care este afiliată la Asociaţia Internaţională a Centrelor de Vizualizare Avansată, condusă de Malcolm Key, prezent şi el la inaugurare graţie tehnologiei utilizate în laboratorul de teleprezenţă. ▲ NavTech, companie americană de inovaţie virtuală Conceptul, folosit cu succes în domeniul militar şi medical, a fost pus pe picioare de NavTech, companie subsidiară a Navigator Development Group, Inc., una dintre cele mai importante companii americane în domeniul inovării şi tehnologiei. Grupul are ca parteneri, în SUA şi în România, instituţii guvernamentale din domeniul apărării, cercetării şi securităţii naţionale. Compania se concentrează pe reducerea timpului şi a costurilor necesare pentru transferul de cunoştinţe de la o persoană la alta la nivel global. Membră a Asociaţiei Internaţionale a Centrelor de Vizualizare Avansată, NavTech foloseşte soluţii de hardware şi software cu un conţinut extrem de vizual şi interactiv. Potrivit companiei americane, numeroase studii au stat la baza deciziei de a investi în acest sector: 83% din ceea ce învăţăm se realizează prin intermediul ochilor (conf. Studiului Ministerului Apărării din SUA), vizualizarea îmbunătăţeşte procesul de învăţare cu 200% (Universitatea din Wisconsin). „Prin parteneriatul nostru cu Universitatea de Ştiinţe Agricole din Iaşi am instalat cinci laboratoare certificate de către Asociaţia Internaţională a Centrelor de Vizualizare Avansată pentru a folosi expertiza Universităţii în folosul educaţiei globale şi al instruirii în sectorul alimentar al infrastructurii critice“, a subliniat Albert Patterson, preşedinte şi cofondator al Navigator development Group Inc.