Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Educaţie și Cultură Educaţie Ce spun profesorii din preuniversitar despre proiectul legii educaţiei

Ce spun profesorii din preuniversitar despre proiectul legii educaţiei

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Educaţie
Data: 05 Aug, 2022

Proiectul de lege privind educaţia - „România Educată” se află în dezbatere publică până în data de 24 august. Specialişti în educaţie, reprezentanţi ai mediului academic, ai asociaţiilor de elevi şi de profesori din învăţământul preuniversitar, dar şi organizaţii neguvernamentale, îşi exprimă opinia faţă de reforma educaţională ce ar urma să fie implementată în anii următori.

Profesorii s-au exprimat cu privire la proiectul legii învăţământului preuniversitar (care poate fi consultat aici), în cadrul unei consultări derulate în perioada 25-31 iulie de Fundaţia World Vision România, la care au răspuns aproape 3.400 de cadre didactice din toate ciclurile de învăţământ preuniversitar.

Aproape 70% dintre cadrele didactice consultate susţin că, în cazul în care colegiile naţionale îşi vor putea organiza propriile examene de admitere a elevilor în clasa a IX-a, cei din mediile dezavantajate nu vor mai avea aceleaşi şanse de a accede în cadrul acestor unităţi de învăţământ. Totodată, fundaţia atrage atenţia într-un comunicat citat de Agerpres că „o astfel de măsură este neconstituţională şi discriminatorie, fiindcă limitează accesul la învăţământ obligatoriu de calitate pentru toţi copiii”.

În privinţa bacalaureatului, 82% dintre cadrele didactice vor ca proba de specialitate a examenului să rămână obligatorie, 16% nu sunt de acord cu obligativitatea acesteia, iar 2% nu şi-au exprimat poziţia. Peste jumătate (52%) dintre profesori susţin ca liceele profesionale să poată păstra şi alte filiere, precum cea teoretică sau vocaţională, iar 38% sunt de acord cu eliminarea acestora.

87% dintre cadrele didactice sunt de acord ca, în lege, să fie reglementat un program de tip „Şcoală după Şcoală” cu masă caldă dedicat şcolilor vulnerabile, deoarece în actualul proiect programele „Şcoală după Şcoală” şi masa copiilor sunt prevăzute în secţiuni diferite, nu şi integrate.

Pe de altă parte, 78% dintre profesori sunt de acord ca şcolile vulnerabile să primească finanţare suplimentară, care să se adauge la costul standard per elev, aşa cum este prevăzut în proiectul de lege. Cei mai mulţi dintre profesorii chestionaţi (79%) vor să participe în mare şi în foarte mare măsură la dezbaterea despre proiectele pentru legile învăţământului. În acest moment, 93% dintre ei cred că vocea lor contează doar în mică măsură sau nu contează deloc.

Cât priveşte alocarea a 15% din cheltuielile bugetului general consolidat pentru educaţie, aşa cum prevede proiectul de lege, 83% dintre profesori nu cred deloc sau cred doar într-o mică măsură că acest lucru va fi realizabil.

Asociația Profesorilor de Limba Română (APLR) a formulat o serie de critici în special cu privire la organizarea unui examen separat de admitere de către colegiile naţionale „care încalcă egalitatea de şanse a elevilor”. Totodată, APLR consideră că subiectele la evaluarea naţională trebuie întocmite de către o singură instituţie specializată, „nu de către fiecare şcoală în parte”. Includerea limbii române alături de alte discipline într-o singură probă de bacalaureat „reduce considerabil importanța formativă a limbii și a literaturii naționale”, mai spune APLR.

Uniunea Profesorilor de Informatică susține introducerea unei ore de algoritmi și programare la nivel elementar, în trunchiul comun al claselor de la liceu „care nu au prevăzut nici o oră pentru studiul bazelor informaticii”. (O. N.)

Citeşte mai multe despre:   Fundația World Vision România