Domnul meu și Dumnezeul meu, cu ce-l putem bucura noi, copiii, părinții și dascălii pe aproapele nostru, în aceste zile minunate de sărbătoare? Către cine să ne deschidem acum, Părinte, cerul inimii noastre,
Centru de testare pentru orientare şcolară la Bihor
Elevilor de clasa a VIII-a din judeţul Bihor le vor fi testate aptitudinile, iar pe baza rezultatelor acestui test vor primi recomandări legate de cariera pe care ar putea să o urmeze cu succes. În acest moment, elevii din ultimul an de gimnaziu sunt orientaţi în planificarea unei viitoare rute profesionale în cadrul sesiunilor de informare derulate de profesorii-consilieri şcolari sau profesorii diriginţi.
Planificarea unei cariere reprezintă un proces complex care ar trebui să ţină seama, dincolo de notele din catalogul elevului, de mai mulţi factori. Înainte de a lua o decizie împreună cu familia, elevul trebuie să-şi acorde suficient timp să se descopere pe sine: ce aptitudini şi pasiuni are, cât este de rezistent la un tip de învăţare susţinută, dacă îi place mai mult să teoretizeze sau, dimpotrivă, se apleacă mai mult către activităţile practice. „Succesul profesional pe noua piață a muncii este bazat pe perseverență, pregătire şi sincronizare, în aceeași măsură cu amplitudinea talentului şi a pasiunii de care dispun tinerii”, subliniază specialiştii din cadrul Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Iaşi.
Cu precădere, în această perioadă a anului, premergătoare simulărilor şi examenelor naţionale, profesorii- consilieri şcolari organizează activităţi de orientare şcolară şi profesională cu elevii, îşi aduc contribuţia la întocmirea broşurilor de admitere la liceu, prezentându-le acestora, în acelaşi timp, şi opţiunile pe care le au la dispoziţie.
Activităţile nu sunt direcţionate pe testarea propriu- zisă a aptitudinilor şi abilităţilor, ci mai mult pe explorarea acestora din punct de vedere teoretic, iar acest lucru se întâmplă şi din cauza deficitului de personal din cadrul CJRAE, dar şi a timpului limitat dedicat unor astfel de acţiuni în timpul orelor de şcoală. Elevii sunt astfel ghidaţi de răspunsuri la întrebări precum „Care sunt materiile preferate la şcoală?”, „La care eşti foarte bun?”, „Ce hobby-uri ai?” sau „La ce eşti talentat?”, „Ţi-ar plăcea să devii artist/actor/medic?” Chiar dacă reprezintă un foarte bun punct de plecare şi le extinde orizontul elevilor în ceea ce priveşte opţiunile viitoare, evaluarea practică ar trebui să completeze acest proces de decizie.
Un astfel de exemplu de bune practici, în care elevii să fie testaţi şi să primească şi recomandări în vederea alegerii unei meserii, funcţionează cu succes în landurile Austriei şi va fi pus în practică în viitorul apropiat şi în România. „Centrul de testare pentru orientare şcolară”, dedicat elevilor de clasa a opta, va fi înfiinţat de Consiliul Judeţean Bihor, preşedintele instituţiei, Ilie Bolojan, declarând că în acest an va fi depus un proiect pentru finanţare europeană. „Ne dorim ca elevii de clasa a opta din judeţul Bihor să fie testaţi din punctul de vedere al aptitudinilor şi apoi, pe baza rezultatelor acestui test, părinţii şi copiii să primească nişte recomandări legate de opţiunea pe care o vor putea face. Recomandările nu vor fi obligatorii, subliniez acest lucru, dar dacă vrei să te faci chirurg şi nu ai nici un fel de abilităţi manuale, este evident că ar trebui să ţii cont de această constatare, pentru că niciodată nu vei fi un chirurg performant; sau dacă vrei să cânţi la vioară, dar nu ai ureche muzicală, este evident că vor fi nişte probleme”, a subliniat Ilie Bolojan, într-o conferinţă de presă.
Acesta a precizat că sistemul îşi va arăta valoarea în câţiva ani, aşa cum şi în Austria a durat circa zece ani până când părinţii au ţinut cont de recomandările specialiştilor: „Înţeleg că între 80% şi 90% din recomandări sunt respectate pentru că s-a dovedit că fiecare copil poate să aleagă un traseu profesional în care să livreze maximum posibil, în funcţie de aptitudinile sale”. (O. N.)