Noapte senină de toamnă. Cerul și-a înveșmântat trupul de catifea neagră în mantia-i de stele. Luna se joacă de-a v-ați ascunselea cu bumbii aurii, pitindu-se pe după un vârf de munte. Privesc cerul și mă bucur de frumusețea lui, gândindu-mă la minunatul nostru Creator, Căruia psalmistul i-a închinat cuvinte de laudă: „Cerurile spun slava lui Dumnezeu și facerea mâinilor Lui o vestește tăria” (Psalmul 18, 1). Din peștera Sfinților Misail și Daniil, gândul meu de mângâiere se îndreaptă către tine, surioara mea dragă, cu nume de dor.
Consfătuirea profesorilor de religie și discipline teologice din București
Cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, în data de 28 septembrie 2022, a avut loc consfătuirea profesorilor de religie și discipline teologice din București, la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din Capitală, organizată și moderată de către domnul Cristian Alexa, inspector școlar pentru religie.
Consfătuirea s-a desfășurat în format mixt, fizic și online, cu participarea conf. univ. dr. Vasile Timiș, inspector general la Ministerul Educației. Acesta a transmis felicitări și urări de bine participanților, îndemnându-i, totodată, la sporirea discernământului, la lucrul în echipă, la gestionarea și valorificarea optimă a timpului didactic, astfel încât fiecare oră de religie să-și pună o amprentă asupra elevilor, care să aibă efect benefic, ulterior, asupra familiilor acestora. De asemenea, a îndemnat profesorii de religie la o autoevaluare corectă și la pregătirea profesională continuă.
Din partea CNPEE, doamna consilier Mihaela Zăbavă a prezentat câteva dintre provocările apărute în acest an școlar, la nivelul sistemului de educație din România în general și în privința orei de religie în special, începând chiar de la structura anului școlar pe module, ceea ce presupune, în primul rând, adaptarea planificărilor calendaristice elaborate de profesori. S-a subliniat importanța parcurgerii noului ghid „Repere metodologice pentru aplicarea curriculumului la clasa a X-a în anul școlar 2022-2023 - Disciplina Religie”, elaborat pentru profesorii de liceu de către specialiști selectați. Acesta cuprinde, între altele, și modele de planificare, dar și teste de evaluare etc. De asemenea, au fost indicate participanților resursele ce pot fi accesate privind informații despre curriculum, despre susținerea examenelor de titularizare și definitivat, dar și resurse educaționale deschise (rocnee.eu; subiecte.edu.ro; definitivat.edu.ro; www.educred.ro, red-religie.ro, e-religie.ro etc.). S-a realizat o prezentare comparativă a unor aspecte din vechiul Regulament-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar (ROFUIP) și cel nou.
Domnul Romeo Moșoiu, consilier la Ministerul Educației, a menționat importanța cursurilor de formare pentru disciplinele opționale aprobate de Ministerul Educaţiei și cu binecuvântarea Sfântului Sinod al BOR („Pregătiți pentru viață. Educație pentru viață și comunitate”, „Mai întâi caracterul” și „Adolescență și autocunoaștere”), invitând profesorii de religie la predarea acestor discipline opționale și la alcătuirea altor opționale compatibile cu predarea religiei, care să poată fi incluse în curriculum, la decizia școlii (CDȘ). Domnul consilier a reamintit participanților cât de privilegiat este statutul profesorului de religie, care predă unui număr mare de elevi, începând cu clasa pregătitoare până la sfârșitul ciclului liceal, dar și despre responsabilitatea enormă presupusă de acest privilegiu.
Pr. prof. univ. dr. Nicușor Beldiman, consilier patriarhal în cadrul Sectorului Teologic-educațional al Patriarhiei Române, a transmis un mesaj de felicitare din partea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel și a enumerat câteva dintre demersurile Patriarhiei Române privitoare la susținerea orei de religie în școală, din anul curent. A fost amintit cuvântul Sfântului Ioan Gură de Aur cu privire la sufletul copilului, ca o perlă care poate fi modelată doar într-un anumit răstimp, precum și învățătura pedagogului creștin Simion Mehedinți despre educatorul adevărat, care-L are drept model pe Hristos Domnul, Pedagogul desăvârșit.
Pr. George Jambore, inspector patriarhal la Sectorul Teologic-educațional al Patriarhiei Române, i-a felicitat pe cei prezenți pentru lucrarea misionară depusă și i-a îndemnat pe profesori să-i ajute pe copii să descopere mai mult valoarea rugăciunii, care aduce harul Duhului Sfânt în inima omului și îl ferește de păcat. De asemenea, participanții au fost invitați să intensifice colaborarea cu parohiile, în cadrul parteneriatului Școală - Biserică, precum și implicarea în activitățile Asociației Profesorilor de Religie.
Misiunea specială a profesorului de religie
Pc. diac. Eugen Maftei, consilier eparhial în cadrul Sectorului Învățământ și activități cu tineretul al Arhiepiscopiei Bucureștilor, a invocat exemplul Sfântului Voievod Neagoe Basarab, prin învățăturile pe care acesta le-a adresat fiului său în privința unei trăiri creștine autentice și a unei vieți de rugăciune, spre apropierea de Dumnezeu, ca model pentru profesorii de religie, care au îndatorirea de a-i îndruma pe elevi prin exemplul personal și prin cuvânt, ținând cont de sensibilitatea deosebită a acestora. Acesta a propus celor prezenți să invite specialiști din domenii conexe la orele de religie, care să discute cu elevii despre diferite pericole existente în societate și despre urmările acestora. O altă propunere interesantă a fost aceea ca elevii să poată fi incluși în programul catehetic al parohiei, cu colaborarea profesorului de religie. Cei prezenţi au fost invitați, de asemenea, să participe sau/și să coordoneze proiecte educaționale diverse, care au un impact deosebit asupra elevilor și părinților.
Au luat cuvântul și pr. prof. dr. Marian Colțan, director al Seminarului Teologic Ortodox, precum și reprezentanți ai cultelor religioase, care au adresat mesaje de încurajare profesorilor de religie, cu privire la rodul peste timp al implicării lor în procesul educațional, fiind prezentate și ofertele școlilor teologice.
Domnul inspector școlar Cristian Alexa a prezentat principalele activități derulate la nivelul municipiului București, în anul școlar 2021-2022, la disciplina Religie, fiind evidențiat numărul mare de inspecții de grad realizate și rezultatele deosebite obținute la olimpiadele școlare. S-au menționat și unele situații problematice, privitoare la câteva abuzuri semnalate, legate de cererile de retragere de la ora de religie. Profesorii de religie prezenți au fost îndemnați să se implice mai mult în organizarea și desfășurarea Olimpiadei naționale interdisciplinare de limba și literatura română și religie, „Cultură și Spiritualitate românească”, dar și în privința parteneriatului Școală - Biserică.
Toți invitații au insistat asupra misiunii speciale a profesorului de religie, care vine în completarea și susținerea educației religioase oferite copiilor și tinerilor în familie și Biserică: o chemare sfântă, care implică o mare responsabilitate. Totodată, aceștia și-au manifestat deschiderea spre dialog, în sensul găsirii de soluții la orice situație problematică apărută și în vederea derulării unor proiecte comune.
Prezenta consfătuire va fi urmată de organizarea cercurilor metodice pe sectoare, în cadrul cărora se vor detalia diverse aspecte legislative și metodice, care îi vizează pe profesorii de religie, sub coordonarea domnului inspector Cristian Alexa și cu participarea corpului de metodiști pentru disciplina Religie.