Centrul Cultural „Socrate” al Parohiei Miroslava II cu hramul „Duminica Sfinţilor Români” şi-a deschis în această săptămână porţile pentru primele activităţi dedicate copiilor. Pentru început,
Elevii români, la acelaşi nivel de cunoştinţe ca în 2018
Rezultatele obţinute de elevii români la testele PISA din 2022 sunt similare cu cele din 2018, iar în ceea ce priveşte matematica, acestea sunt chiar mai slabe. Doar 51% dintre elevii români au putut atinge un nivel de bază la matematică, comparativ cu media OCDE de 69%. Totodată, doar 58% dintre elevi înţeleg ceea ce citesc.
Ministerul Educaţiei a prezentat rezultatele Programului pentru Evaluarea Internațională a Elevilor - PISA 2022, bazat pe date din 81 de țări și economii, inclusiv România. Acest program, coordonat de OCDE, este o cercetare internațională care se desfăşoară la intervale regulate de timp şi urmăreşte evaluarea sistemelor de educaţie din 81 de ţări prin testarea simultană a competențelor elevilor de 15 ani la trei discipline: lectură, matematică și științe. Chestionarele PISA nu seamănă prea mult cu subiectele pe care le primesc elevii români la examenele naţionale de la finalul gimnaziului, respectiv liceului, ci sunt în aşa fel construite încât să măsoare „capacitatea elevilor de 15 ani de a-şi folosi cunoştinţele şi competenţele în materie de lectură, matematică şi ştiinţe pentru a face faţă provocărilor din viaţa reală”.
România participă la testarea internaţională din anul 2000, însă tot de atunci bate pasul pe loc, scorurile medii plasând ţara noastră în coada clasamentului ţărilor UE (penultimul loc), respectiv poziţia 45 dintre toate statele participante. Astfel, doar 51% dintre elevi pot interpreta și recunoaște, fără instrucțiuni directe, modul în care o situație simplă poate fi reprezentată matematic (de exemplu, compararea distanței totale pe două rute alternative sau conversia prețurilor într-o monedă diferită), în timp ce 42% nu înţeleg ceea ce citesc. La ştiinţe, doar 56% dintre elevi pot recunoaște cel puțin explicația corectă privind fenomenele științifice familiare și pot folosi astfel de cunoștințe pentru a identifica, în cazuri simple, dacă o concluzie este validă, pe baza datelor furnizate.
Ministrul educaţiei, Ligia Deca, a ţinut să sublinieze, la evenimentul de lansare a rezultatelor studiului PISA 2022, că, în contextul pandemiei, România nu a înregistrat pierderi semnificative în performanţele elevilor: „Spre deosebire de multe alte state, România nu a înregistrat pierderi semnificative în performanţele elevilor. Asta după doi ani de pandemie, doi ani marcaţi de pauze în procesul educaţional clasic. Aceasta demonstrează că avem un sistem de educaţie rezilient şi că ţara noastră a reuşit, prin ansamblul măsurilor luate, să limiteze efectele pandemiei. Meritul principal pentru aceasta le revine profesorilor, elevilor şi părinţilor, care în acea perioadă au depus toate eforturile necesare pentru ca elevii să-şi continue învăţarea”. Aceasta a mai spus că noua Lege a învățământului preuniversitar creează cadrul necesar pentru a valorifica rezultatele studiului PISA și pentru a îmbunătăți competențele elevilor la lectură, matematică și științe.
Rezultatele PISA au generat numeroase critici la adresa sistemului de învăţământ românesc şi a guvernanţilor care nu au reuşit în toţi aceşti ani de postcomunism să facă o reformă reală în educaţie. Vineri, 8 decembrie 2023, Ministerul Educaţiei, Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (Organisation for Economic Co-operation and Development - OECD) și Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative (SNSPA) organizează dezbaterea „Rezultatele PISA 2022 în contextul reformei naționale în domeniul educației”. Evenimentul are loc în cadrul celei de-a cincea ediții a „Global Forum on the Future of Education and Skills 2030” şi va reuni înalți oficiali, experți și cercetători internaționali precum Andreas Schleicher, director OECD Education and Skills, Ligia Deca, ministrul educaţiei, prof. univ. dr. Remus Pricopie, rectorul SNSPA, și Gabriela Noveanu, coordonator național PISA 2022. (O. N.)