Fiecare copil, indiferent de culoare, rasă, limbă, sex sau religie, are dreptul, între altele, la protecţie, îngrijire, odihnă şi recreere, educaţie, sănătate şi informare. Statul, prin instituţiile sale, fam
Limbă, cultură şi civilizaţie românească, în şcoli din Paris
Cursul opţional de Limbă, cultură şi civilizaţie românească (LCCR) va fi predat în trei şcoli din Paris ca urmare a demersurilor întreprinse de către Institutul Limbii Române şi Ambasada României în Franţa, precum şi a sprijinului oferit de către Primăria localităţii Le Blanc-Mesnil. Franţa devine, după cum informează Ministerul Educaţiei şi Cercetării (MEC), a şaptea ţară din Europa în care copiii români, şi nu numai, vor urma acest curs. Cele trei şcoli vor găzdui, pentru început, nouă grupe de elevi, cursul fiind deschis tuturor celor interesaţi, nu doar elevilor de origine română. Se estimează 150 de cursanţi. „Este un prim pas, sunt primele cursuri de acest tip în Franța și sunt convins că vor urma și altele”, a declarat ES Luca Niculescu, ambasadorul României în Franţa.
Cursul opţional este predat de cadre calificate, selectate prin concurs din rândul comunităţii româneşti, într-un format de două ore pe săptămână, în regim gratuit. Pe lângă orele de curs, profesorii şi elevii sunt implicaţi în activităţi culturale, de promovare a culturii şi civilizaţiei româneşti în mediile educaţionale şi în comunităţile de care aparţin.
Conform MEC, în Belgia, limba română a fost preluată şi în programa şcolară, prin cursurile de multiculturalism, susţinute tot de colaboratorii Institutului Limbii Române.
Obiectivele principale ale cursului de Limbă, cultură şi civilizaţie românească (lansat, iniţial, în Italia şi Spania, în anul şcolar 2007-2008) sunt: integrarea elevilor de origine română în ţările de adopţie, odată cu păstrarea valorilor fundamentale ale identităţii naţionale - limbă şi cultură; facilitarea reintegrării în învăţământul preuniversitar şi universitar românesc a elevilor români din diasporă în momentul reîntoarcerii în ţară; facilitarea parcursului şcolar al elevilor de origine română în ţările de adopţie (în Irlanda şi Franţa, aceştia pot susţine o probă de bacalaureat la disciplina Limba română); promovarea limbii şi a culturii româneşti în ţările în care se predă cursul (având în vedere că acest curs este deschis şi elevilor din aceste ţări, grupele putând fi mixte).
(Oana Nistor)