Elevii din București și alte 22 de județe (Ilfov, Bihor, Sălaj, Cluj, Timiș, Hunedoara, Caraș-Severin, Mehedinți, Gorj, Vâlcea, Olt, Argeș, Teleorman, Dâmbovița, Giurgiu, Prahova, Buzău, Călărași,
Noile planuri-cadru pentru liceu
Ministerul Educaţiei şi Cercetării a lansat în dezbatere publică noile planuri-cadru pentru liceu, despre care ministrul Daniel David susţine că vor flexibiliza orarul elevilor şi vor fi aplicate începând cu anul 2026. În acelaşi timp, ministrul a prezentat noutăţi şi în privinţa disciplinelor opţionale. „Stil de viaţă sănătos” se va numi noul opțional, care va conţine „componente ce țin și de probleme legate de consumul drogurilor, alcool sau fumat”.
Ministrul educației și cercetării, Daniel David, a anunţat cu o zi înainte de prezentarea noilor planuri-cadru pentru liceu, într-un interviu pentru edupedu.ro, că elevii vor studia o disciplină opţională care se va axa pe promovarea unui stil de viaţă sănătos: „Disciplina opţională se va numi «Stil de viață sănătos» şi va conține elemente legate de consumul de droguri, fumat sau alcool. Antidotul este o abordare prin prisma conceptului de stil de viață sănătos, în care ai și elemente împotriva drogului, și împotriva alcoolului şi fumatului. Va fi ofertă acolo, poate elevul va alege, poate nu o să aleagă. Dar este important să conștientizeze că există așa ceva”. Noile planuri-cadru vor fi implementate din 2026 şi vin cu ideea de a flexibiliza foarte mult orarul elevilor.
Ministrul educației a anunţat şi o schimbare în modul în care vor fi selectate opționalele, pentru că „am avut în trecut introduse o serie de abordări care erau de fapt pseudoștiințe sau promovau lucruri depășite de vremuri. „Nu le mai lăsăm complet la dispoziția școlii (opționalele), că nu școala trebuie să aibă libertatea de alegeri atât de mult, ci elevul”, a mai spus Daniel David, potrivit aceleiaşi surse.
În ceea ce priveşte manualele, pentru anumite materii acestea vor fi doar în format digital, vor fi regândite, iar accentul se va pune pe creşterea calităţii. „Voi pune câți bani trebuie să pun ca să iasă lucrurile, să arate ca un manual pe care îl știm dintr-o școală, nu știu, americană, sau dintr-o școală vestică, în care te uiți cu plăcere, nu un manual pe care vrei să-l închizi cu rapiditate”, a spus ministrul de resort.
Reprezentanţii Consiliului Naţional al Elevilor au solicitat deja ministrului educaţiei şi cercetării o mai mare putere de decizie în privinţa disciplinelor opţionale, iar despre manualele şcolare, elevii spun că „sunt depăşite, parţial sau total incorecte”, iar unele reflectă o viziune „îngustă şi neactualizată” asupra realităţii. De asemenea, reprezentanţii elevilor apreciază că profesorii nu beneficiază de suficiente oportunităţi de formare continuă, astfel că mulţi dintre ei sunt insuficient pregătiţi să predea noile competenţe cerute de curriculumul modernizat.
În conferinţa susţinută la începutul lunii, în care şi-a prezentat obiectivele mandatului, ministrul Daniel David preciza că, „dacă în timpul dezbaterii publice vin idei bune, nu voi ţine să rămână în formula în care le-am propus, ci cu mici schimbări pe ici, pe colo. Sunt dispus să le regândim şi să arate altfel, fiindcă în final asta ne interesează, să putem să generăm absolvenţi de liceu care să fie şi buni specialişti, şi oameni pregătiţi să meargă la universitate, dacă doresc, dar şi buni cetăţeni”.
În acelaşi timp, ministrul a spus că vor fi organizate patru întâlniri în marile centre academice - Bucureşti, Cluj, Iaşi şi Timişoara - la care să participe „toţi actorii relevanţi şi care doresc să se implice pentru aceste planuri-cadru”, nu doar profesorii, ci şi părinţii, elevii şi autorităţile locale. (O. N.)