Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Educaţie și Cultură Educaţie Prima „şcoală circulară” din România, la Buzău

Prima „şcoală circulară” din România, la Buzău

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Educaţie
Data: 11 Noi, 2021

Peste 2.000 de elevi de la Școala Generală nr. 11 din Buzău învață să-şi schimbe conceptele de viaţă şi atitudinea faţă de mediul înconjurător, în cadrul primei şcoli circulare din ţară. Şcoala circulară descrie un circuit economic în care, încă din faza de design, totul se proiectează în aşa fel încât ceea ce intră într-un produs sau proces se încadrează în două categorii: fie este o componentă biodegradabilă, fie este o componentă cu 100% potenţial de reciclare. 

Departamentul pentru dezvoltare durabilă din cadrul Guvernului României a organizat, la începutul acestei săptămâni, în parteneriat cu Primăria Municipiului Buzău, videoconferința „Educația viitorului pentru dezvoltare durabilă. Școala circulară, model de bună practică în educația de calitate”, în cadrul căreia a fost prezentată şi promovată dezvoltarea urbană integrată, dar şi prima școală circulară din România, ca model de bună practică.

Consilierul de stat László Borbély, coordonatorul Departamentului pentru dezvoltare durabilă, susţine că este necesar ca aceste două concepte să fie stimulate, în condiţiile în care, deşi populația României se împarte aproape în mod egal între mediul de rezidență urban și cel rural, „aproape 76% trăiește în proximitatea orașelor”, potrivit www.gov.ro. Prin urmare, trebuie să avem o concepție bine definită, subliniază László Borbély, care să asigure cetățenilor acces la servicii de calitate, indiferent unde aleg să trăiască, iar „pentru acest lucru avem nevoie de principiile economiei circulare, cunoscute deocamdată de mai puțin de unu din zece oameni, dar care pot deveni populare prin promovarea unor exemple concrete precum școala circulară de la Buzău”.

Conceptul de „şcoală circulară” este unul relativ nou şi descrie un circuit economic în care, încă din faza de design, totul se proiectează în aşa fel încât ceea ce intră într-un produs sau proces se încadrează în două categorii: fie este o componentă biodegradabilă, fie este o componentă cu 100% potenţial de reciclare. 

O astfel de şcoală circulară a devenit Școala Generală nr. 11 din Buzău, prima de acest fel din ţară, cu o investiție de 200.000 de euro. 

Avantajele şi facilităţile şcolii circulare presupun amenajarea unui sistem de înmagazinare a apei meteorice pentru uz menajer (folosită la toaletele elevilor). Tot cu apa din acest bazin, la şcoala buzoiană este irigată sera didactică, construită în curtea şcolii în cadrul acestui proiect, şi este asigurat necesarul de apă pe care unitatea trebuie să-l aibă şi să-l folosească în cazul producerii unui incendiu. 

Elevii buzoieni învaţă şi ciclul de dezvoltare a plantelor, de la însămânţare şi până la recoltare, iar pentru a fi studiate au fost alese soiuri de legume şi plante aromatice produse la Staţiunea de Cercetare Legumicolă Buzău. De asemenea, întregul consum de energie al unităţii de învăţământ este asigurat de cantitatea de energie produsă cu ajutorul celor 83 de panouri fotovoltaice montate pe acoperişul clădirii. 

Tot la şcoala circulară s-a implementat şi un sistem de gestiune selectivă a deşeurilor pe multifracţii care va ajuta la educaţia copiilor, dar şi la economisirea din bugetul şcolii, economia circulară producând zero deşeuri. Un manual de economie circulară pentru clasele I-VIII a fost realizat şi transmis deja spre avizare. (O. N.)