Domnul meu și Dumnezeul meu, cu ce-l putem bucura noi, copiii, părinții și dascălii pe aproapele nostru, în aceste zile minunate de sărbătoare? Către cine să ne deschidem acum, Părinte, cerul inimii noastre,
Prima „şcoală circulară” din România, la Buzău
Peste 2.000 de elevi de la Școala Generală nr. 11 din Buzău învață să-şi schimbe conceptele de viaţă şi atitudinea faţă de mediul înconjurător, în cadrul primei şcoli circulare din ţară. Şcoala circulară descrie un circuit economic în care, încă din faza de design, totul se proiectează în aşa fel încât ceea ce intră într-un produs sau proces se încadrează în două categorii: fie este o componentă biodegradabilă, fie este o componentă cu 100% potenţial de reciclare.
Departamentul pentru dezvoltare durabilă din cadrul Guvernului României a organizat, la începutul acestei săptămâni, în parteneriat cu Primăria Municipiului Buzău, videoconferința „Educația viitorului pentru dezvoltare durabilă. Școala circulară, model de bună practică în educația de calitate”, în cadrul căreia a fost prezentată şi promovată dezvoltarea urbană integrată, dar şi prima școală circulară din România, ca model de bună practică.
Consilierul de stat László Borbély, coordonatorul Departamentului pentru dezvoltare durabilă, susţine că este necesar ca aceste două concepte să fie stimulate, în condiţiile în care, deşi populația României se împarte aproape în mod egal între mediul de rezidență urban și cel rural, „aproape 76% trăiește în proximitatea orașelor”, potrivit www.gov.ro. Prin urmare, trebuie să avem o concepție bine definită, subliniază László Borbély, care să asigure cetățenilor acces la servicii de calitate, indiferent unde aleg să trăiască, iar „pentru acest lucru avem nevoie de principiile economiei circulare, cunoscute deocamdată de mai puțin de unu din zece oameni, dar care pot deveni populare prin promovarea unor exemple concrete precum școala circulară de la Buzău”.
Conceptul de „şcoală circulară” este unul relativ nou şi descrie un circuit economic în care, încă din faza de design, totul se proiectează în aşa fel încât ceea ce intră într-un produs sau proces se încadrează în două categorii: fie este o componentă biodegradabilă, fie este o componentă cu 100% potenţial de reciclare.
O astfel de şcoală circulară a devenit Școala Generală nr. 11 din Buzău, prima de acest fel din ţară, cu o investiție de 200.000 de euro.
Avantajele şi facilităţile şcolii circulare presupun amenajarea unui sistem de înmagazinare a apei meteorice pentru uz menajer (folosită la toaletele elevilor). Tot cu apa din acest bazin, la şcoala buzoiană este irigată sera didactică, construită în curtea şcolii în cadrul acestui proiect, şi este asigurat necesarul de apă pe care unitatea trebuie să-l aibă şi să-l folosească în cazul producerii unui incendiu.
Elevii buzoieni învaţă şi ciclul de dezvoltare a plantelor, de la însămânţare şi până la recoltare, iar pentru a fi studiate au fost alese soiuri de legume şi plante aromatice produse la Staţiunea de Cercetare Legumicolă Buzău. De asemenea, întregul consum de energie al unităţii de învăţământ este asigurat de cantitatea de energie produsă cu ajutorul celor 83 de panouri fotovoltaice montate pe acoperişul clădirii.
Tot la şcoala circulară s-a implementat şi un sistem de gestiune selectivă a deşeurilor pe multifracţii care va ajuta la educaţia copiilor, dar şi la economisirea din bugetul şcolii, economia circulară producând zero deşeuri. Un manual de economie circulară pentru clasele I-VIII a fost realizat şi transmis deja spre avizare. (O. N.)