În primele două luni ale anului şcolar, incidenţa violenţei a fost de două ori mai mare în rândul elevilor din ciclul primar faţă de cei de gimnaziu şi de patru ori mai mare comparativ cu adolescenţii,
Schimbări privind admiterea la liceu
Media claselor V-VIII, care acum contează în proporție de 20% din media de admitere la liceu, ar putea fi înlocuită de media tezelor de la materiile română, matematică și istorie sau geografie, potrivit unei propuneri făcute de ministrul educației, Valentin Popa, în urma unei discuții cu Federația Națională a Asociațiilor de Părinți din Învățământul Preuniversitar. De asemenea, tezele ar urma să devină testări naționale cu subiect unic.
Potrivit președintelui Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți din Învățământul Preuniversitar (FNAP-IP), propunerea ministrului educației a venit în contextul în care unii părinți doresc revenirea la examenele naționale de admitere la liceu sau posibilitatea ca fiecare liceu să organizeze examenele proprii de admitere.
„Având în vedere că există un procentaj de 42% de analfabeți funcționali, dar și rezultatele slabe de la Evaluările Naționale, precum și faptul că există mulți copii care intră cu note de 2, 3, 4, 5 la liceu, majoritatea părinților își doresc reîntoarcerea la examenele naționale de admitere sau ca fiecare liceu să organizeze propriul examen de admitere. În acest context, dar și în urma cererii noastre de a fi introduse standarde unice de notare, ministrul educației a propus această soluție, dar nu este bătută în cuie. Ea va trebui supusă dezbaterii publice”, a explicat pentru un site de știri președintele FNAP-IP, Iulian Cristache.
În opinia Genovevei Farcaş, inspectorul general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi, este necesară o consultare publică pentru schimbarea modului de admitere a elevilor în liceu.
„Consider că această măsură de a lua în considerare media tezelor semestriale pentru admiterea elevilor în învăţământul liceal poate să fie una bună, din perspectivă educaţională, dar trebuie precedată de dezbateri publice în care deopotrivă specialişti din domeniul educaţiei, psihologiei, dar şi reprezentanţi ai profesorilor, ai elevilor, să îşi expună punctul de vedere argumentat”, a declarat prof. dr. Genoveva Farcaş, inspectorul general al ISJ Iaşi.
Farcaş spune că o consultare riguroasă a factorilor implicaţi în educaţie se poate decide în mod argumentat dacă metoda de admitere în liceu propusă de noul ministru al educaţiei este o măsură oportună.
„Dacă ne raportăm la această propunere, ca profesor de pedagogie consider că se creşte nivelul de obiectivitate în apreciere dacă aceste teze vor fi administrate la nivel naţional. Pe de altă parte, în calitate şi de profesor, şi de părinte, cred că trebuie să vedem dacă impactul emoţional, psihologic, nu este unul mai mare decât în situaţia în care elevul parcurge aceşti ani de gimnaziu şi media de admitere este considerată în proporţie de 20 la sută cu media anilor de gimnaziu”, a declarat Genoveva Farcaş, potrivit Agerpres.
La rândul său, preşedinta Asociaţiei Edusfera, Tincuţa Apăteanu crede, potrivit adevarul.ro, că „primul examen naţional standardizat ar trebui să aibă loc doar după finalizarea învăţământului obligatoriu (după clasa a X-a). Aşa este organizat, de pildă, sistemul finlandez unde, de-abia după 16 ani, copiii sunt împărţiţi către licee teoretice sau instituţii de învăţământ vocaţional/profesional”.
Pe de altă parte, fostul ministru al educației, Liviu Pop, a atenționat că schimbarea modalităţii de admitere la liceu nu poate fi luată în discuţie în acest an sau pentru anul şcolar viitor întrucât un astfel de demers nu se poate face „de azi pe mâine”.
„Admiterea în liceu este un lucru care nu se poate modifica de azi pe mâine. Prin metodologie, procedura este stabilită cu cel puţin doi ani de zile înainte. O discuţie pe tema aceasta se poate face, dar cu siguranţă în viitorul apropiat metodologia de admitere la liceu nu poate să fie schimbată, cel puţin pentru anul şcolar 2017-2018”, a precizat Pop, potrivit Agerpres.