Biolog ca formare, dar intelectual de o anvergură ce a depășit cu mult frontierele de mentalitate ale epocii în care a trăit, Nicolae Leon (1862-1931) a fost una dintre personalitățile care au marcat medicina românească. A înființat, la Iași, primul laborator de parazitologie din România, contribuind la prevenirea și combaterea unor maladii care devastau comunitățile din acea perioadă. Despre contribuțiile esențiale pe care le-a avut ca profesor, cercetător și publicist am discutat cu Richard Constantinescu, iatroistoriograf, titular al disciplinei Istoria medicinei și coordonator al Centrului Cultural „I.I. Mironescu” al Universității de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași.
Biserica ajută la consolidarea familiei ortodoxe
Familia creştină reflectă modelul de viaţă comunitar al lui Dumnezeu, Cel întreit în persoane, un Dumnezeu care din iubire de oameni a creat pe om, ca omul să răspundă cu dragoste divină chemării divine. De-a lungul istoriei creştine, familia a fost şi va fi supusă multor încercări din partea celor certaţi cu morala sau indiferenţi faţă de poruncile Bisericii. Un interviu cu IPS Nicolae Corneanu, Arhiepiscop al Timişoarei şi Mitropolit al Banatului, ne dezvăluie modalităţile prin care Biserica lui Hristos se implică în menţinerea şi îmbogăţirea vieţii familiei creştine ortodoxe.
Anul 2011 este dedicat în Biserica Ortodoxă Română Tainei Sfintei Cununii şi Tainei Sfântului Botez. Astăzi, familia creştină se află într-o criză spirituală, lucru prezentat pe toate canalele media. Ce ar putea să facă Biserica pentru recuperarea valorilor familiei ortodoxe, în contextul în care valorile tradiţionale nu mai sunt respectate? Eu nu aş fi întru totul de acord cu ceea ce spuneţi, nici cu ideea răspândită azi în legătură cu o anumită criză a Bisericii; eu nu văd această criză, dimpotrivă, aş spune că ataşamentul oamenilor faţă de învăţătura Domnului Hristos şi faţă de Biserica Sa este azi mai răspândit decât în vechime. Sigur că pe lângă multe aspecte pozitive sub acest raport pot fi remarcate aspectele negative, dar acest lucru se datorează mijloacelor de comunicare mai ample azi decât în trecut. Azi, chiar cel mai mic eveniment care se petrece pe o suprafaţă a pământului într-un oraş, sat, comunitate oarecare, se află repede; mai mult, ceea ce în trecut nu se cunoştea, azi se răspândeşte uşor prin mijloacele tehnice foarte moderne. Percepţia mea este că lumea de azi e mai ataşată de credinţă, de Biserică în mod special, de învăţătura Mântuitorului Iisus Hristos, căci ceea ce în trecut era mai puţin cunoscut, azi se află imediat şi cele bune, şi cele mai puţin bune, aşa văd eu lucrurile. Divorţul, un flagel al societăţii contemporane Rata divorţurilor este în creştere. Statistic, peste 60% din cuplurile care se căsătoresc se despart. Cum poate Biserica diminua acest fenomen? Biserica nu poate face multe, decât să îndrume întrun mod duhovnicesc credincioşii prin activităţile de fiecare zi ale preoţilor şi prin slujitorii ei, iar astfel ea încearcă să contribuie la consolidarea familiei. Cunoaştem în ce constă slujba Cununiei, unde se depune un jurământ între un bărbat şi o femeie, iar ceea ce diferă din acest punct de vedere faţă de alte vremuri este faptul că mijloacele moderne ale comunicării sunt azi mai moderne decât în trecut şi orice eveniment într-o familie, comunitate, oraş, teritoriu, continent, orice se petrece în viaţa din fiecare zi se află mai repede. Totuşi, trecând peste unele aspecte negative ale societăţii, spre deosebire de trecut, cununiile în Biserică dintre bărbaţi şi femei sunt mai frecvente. Divorţurile ţin şi ele de stadiul evoluţiei societăţii în vremea noastră, dar de la Adam şi Eva, omul a fost acelaşi. În multe familii s-au produs şi neînţelegeri, precum se întâmplă şi azi, doar că în ziua de azi se află totul mult mai repede. Biserica face cât poate ea să facă pentru a diminua neînţelegerile şi face acest lucru prin lucrarea ei cea sfântă, care vedem că dă roade. Sunt şi multe neînţelegeri, dar ele ţin de specificul omului de totdeauna şi, după cum sunt neînţelegeri în plan personal, aşa sunt şi la nivelul familiei, societăţii, iar Biserica face tot ceea ce îi stă în putinţă pentru a face pace şi bună înţelegere între oameni. Rolul Bisericii şi al slujitorilor este de a face trainică relaţia dintre bărbat şi femeie într-o familie ortodoxă, după modelul oferit de Mântuitorul nostru Iisus Hristos care atât de mult a iubit Biserica Sa, că S-a dat pe Sine ca jertfă pentru mântuirea ei. Deci, Biserica aminteşte soţilor că viaţa de familie presupune şi jertfa pentru celălalt. Poate Biserica aplana conflictele din sânul familiei? Rolul Bisericii este foarte mare, chiar aş spune cel mai mare într-o societate, întrucât tot ceea ce face ea face în numele lui Dumnezeu comparativ cu celelalte instituţii omeneşti, forurile judecătoreşti, care ajung să judece neînţelegerile prin sentinţa de divorţ. Pe lângă aceste foruri care îşi fac datoria sub aspect formal, un rol important îl are Biserica, care prin slujitorii ei merge dincolo de susţinerea formală a unei idei, cum este ideea unităţii familiei, şi recurge la rugăciunea către Dumnezeu, şi nu de puţine ori vedem că ceea ce e cu neputinţă la oameni este cu putinţă la Dumnezeu. Din acest punct de vedere, Biserica încearcă să-şi împlinească datoria de a consolida familia şi de a face tot posibilul ca atunci când apar neînţelegeri să le înlăture şi să întărească familia; sigur, sunt situaţii cu totul deosebite în viaţa fiecăruia care pot duce şi la divorţuri, spre regretul Bisericii. "În măsura în care te numeşti creştin, trebuie să ţii seama de cuvântul Evangheliei!" Familiile mixte sunt o realitate în societatea contemporană. Care ar trebui să fie poziţia Bisericii în privinţa lor? În măsura în care unul dintre membrii familiei este credincios şi ataşat Bisericii, sigur că Biserica prin slujitorii ei face tot posibilul să înlăture divergenţele dintre soţi, doar că viaţa este destul de complicată şi nu totdeauna ataşamentul unui credincios faţă de Biserică şi faţă de învăţătura Evangheliei Mântuitorului are precădere asupra vieţii de fiecare zi. Rolul Bisericii este acela de a realiza cât se poate buna înţelegere între membrii familiei. Biserica face aceste lucruri prin preoţii ei, prin rugăciunile care le înalţă către Bunul Dumnezeu şi prin toată activitatea ei. Ce sfaturi daţi familiilor care doresc să respecte valorile familiei tradiţionale? Eu cred că dacă cineva este credincios cu adevărat, credinţă care îndeamnă la pace, bună înţelegere, la consolidarea familiei, atunci acela are datoria de a ţine seama de cuvântul Evangheliei lui Hristos, şi în măsura în care te numeşti creştin trebuie să ţii seama de cuvântul Evangheliei. Viaţa în societatea de azi e mai complicată ca oricând, prin tot ceea ce reprezintă viaţa de zi cu zi. Cuvântul Evangheliei nu mai are un ecou suficient de puternic în viaţa omului de rând. Rolul Bisericii este de a contribui la întemeierea unei familii prin momentul căsătoriei şi prin purtarea ei în rugăciune pe tot parcursul vieţii unui cuplu creştin. De aceea, prin slujitorii ei, Biserica doreşte să înlăture divergenţele ce pot apărea, ducând până la despărţire. Sunt şi nişte reguli în viaţa Bisericii, în ceea ce priveşte, până la un anumit număr şi punct, recăsătoriile, dar ceea ce constituie o datorie de totdeauna a Bisericii este de a contribui la buna înţelegere între oameni, în general, şi cu atât mai mult între soţ şi soţie. Şi dacă apar şi copii, ca rod al dragostei şi al bunei înţelegeri, Biserica este obligată să înlăture posibilele divergenţe, care pot să ducă la despărţirea soţului de soţie. Aşadar, Biserica are datoria, în special în ziua de azi, când apar atât de multe neînţelegeri între oameni, de a face pace şi dragoste între toţi oamenii şi mai ales în familia ortodoxă.