Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Interviu Studiul teologic ortodox în Anglia

Studiul teologic ortodox în Anglia

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Interviu
Data: 12 Noiembrie 2011

Părintele protopop Stephen Maxfield este directorul Centrului de Studii Ortodoxe din Midlands, Marea Britanie. În interviul de mai jos se vorbeşte de provocările pe care trebuie să le înfrunte învăţământul confesional ortodox în statul britanic şi cum este percepută în general Ortodoxia în cadrul unui stat din ce în ce mai secularizat. De asemenea, părintele Maxfield ne dezvăluie care sunt principalele consideraţii cu privire la Ortodoxie ale celorlalte confesiuni creştine.

Părinte profesor, ne puteţi descrie cum a fost deschis şi s-a dezvoltat Centrul de Studii Ortodoxe de la Midlands?

Totul a început în anul 2003, atunci când împreună cu părintele John Nankivell am decis să oferim o serie de programe de studiu ortodoxe la cererea credincioşilor din parohie. La început, prin urmare, a fost o simplă iniţiativă a parohiei. Împreună cu părintele John predam o dată pe lună, în patru sesiuni separate. Locul iniţial a fost parohia din Walsall, unde slujea părintele John. Ne-am decis însă, după un an de zile, să dezvoltăm programul şi l-am invitat pe Nikolai Lipatov să ne ajute în această privinţă pentru a putea crea un curs teologic cu o durată de aproximativ patru ani. Iniţial, puteam să acordăm diplome şi certificate pentru cursul nostru din partea arhiepiscopiei. Apoi, am început să atragem studenţi din afara propriei parohii şi, după încă doi ani, am încercat să stabilim un contact permanent cu o universitate pentru validarea oficială a cursurilor noastre şi emiterea certificatelor de studii necesare. Pentru mai multe motive am ales University of Lampeter, deoarece domnul Andreas Andreopoulos, care era profesor acolo pe discipline aparţinând Ortodoxiei, a încuviinţat programul nostru şi ne-a oferit un sprijin în acest sens. Însă dorinţa noastră de a aplica în mod corect rigorile academice necesare a adus o serie de schimbări. A trebuit să mărim numărul de sesiuni de predare de la 4 la 6 şi, de asemenea, să introducem un sistem concentrat pe module de studiu.

Punctul nostru forte constă în modalitatea de predare, care oferă posibilitatea interacţionării dese între studenţi şi profesori

Ce cursuri sunt oferite în momentul de faţă de Centrul de Studii Ortodoxe?

Pentru obţinerea unui certificat în studii ortodoxe este necesară o perioadă de aproximativ doi ani. Disciplinele predate aici sunt: introducere generală în teologia ortodoxă, studii biblice, istoria Bisericii şi drept canonic. Pentru obţinerea unei diplome în studii ortodoxe perioada de timp necesară este aceeaşi, dar sunt mai multe discipline. Aici se predau: liturgică, teologie sistematică şi cursuri de spiritualitate. De asemenea, celor trei discipline li se adaugă două module de studiu pe Sfinţii Părinţi şi apologeţi creştini. Atât pentru obţinerea certificatului, cât şi pentru cea a diplomei se foloseşte aceeaşi metodă de evaluare: scrierea unor eseuri cu un înalt caracter ştiinţific pe diferite teme. De altfel, cursurile nu sunt oferite niciodată la distanţă. Considerăm că punctul nostru forte constă în modalitatea de predare şi în activităţile care oferă posibilitatea interacţionării dese între studenţi şi profesori. De asemenea, suntem interesaţi ca studenţii să comunice cât mai mult şi între ei.

Câţi studenţi participă la programele oferite în cursul unui an? Sunt toţi ortodocşi?

În momentul de faţă avem destul de puţini studenţi înscrişi. În total, sunt opt persoane care doresc să obţină un certificat şi doar trei care studiază pentru diplomă. Nu toţi sunt ortodocşi, dar avem doi diaconi care participă şi încă un student care se pregăteşte să devină diacon. În cel mai bun an am avut aproximativ 20 de studenţi, divizaţi egal între cele două opţiuni de studiu, şi aceasta este ţinta pe care ne-o propunem de obicei. Atunci când recrutăm studenţi, nu încercăm să îi păstrăm doar pe cei care sunt ortodocşi, ci încercăm să primim şi persoane aparţinând altor confesiuni.

Ce ne puteţi spune despre cei care lucrează la Centrul de Studii Ortodoxe? Care sunt domeniile lor de interes din teologia ortodoxă?

În momentul de faţă avem patru lectori permanenţi. Eu predau istoria Bisericii, drept canonic, liturgică şi teologie sistematică. Părintele John Nankivell predă studii biblice, în timp ce Nikolai Lipatov se ocupă în special de patrologie şi cursul de spiritualitate. John Davis predă liturgică şi teologie sistematică. Încercăm să avem un program echilibrat. De asemenea, invităm adesea lectori universitari care nu lucrează aici. Printre persoanele cele mai importante se numără Mitropolitul Kallistos Ware şi doamna Mary Cunningham de la University of Nottingham.

Mulţi britanici nu ştiu nimic despre Ortodoxie

Cum este percepută Ortodoxia în general în Marea Britanie?

Depinde foarte mult de persoana cu care discuţi acest aspect. Majoritatea populaţiei nu are nici o idee despre ce înseamnă Ortodoxia şi ne consideră din anumite puncte de vedere doar o simplă sectă iudaică. Cei care aparţin unei confesiuni creştine, şi în special anglicanii ne percep uneori drept o ameninţare la adresa lor, care trebuie ţinută la distanţă. În momentul de faţă au promovat ideea că avem mentalitatea unui ghetou etnic, ce încearcă să îşi limiteze influenţa doar la ortodocşii care emigrează în Marea Britanie. Este şi vina Asociaţiei Bisericilor Răsăritene şi a Fundaţiei Sfântului Alban şi a Sfântului Serghie. Mulţi dintre anglicani ar fi uimiţi să afle că există şi britanici ortodocşi, deşi, pentru a fi onest, aceasta ar constitui o noutate inclusiv pentru mulţi greci, ruşi, români sau sârbi ortodocşi! Denominaţiunile protestante privesc în general Ortodoxia drept o sectă obscură care cinsteşte idoli. Trebuie, însă, să ţinem cont că atunci când se predă istoria Bisericii la majoritatea universităţilor din Marea Britanie, cursurile se concentrează asupra a două perioade de timp: de la anul 1 la 451 d.Hr. şi din 1515 până în prezent. Prin urmare, este dificil să vezi Ortodoxia cu alţi ochi. Cu toate acestea, există persoane interesate să afle mai multe despre tradiţia ortodoxă în general.

De când sunt preot ortodox am asistat la 120 de convertiri la Ortodoxie. Printre aceste persoane care au trecut în mare parte de la anglicanism la Ortodoxie s-au numărat nu mai puţin de cinci preoţi anglicani care au decis să facă acest pas.

De la anglicanism la Ortodoxie

Născut pe data de 28 septembrie 1950, părintele protopop Stephen Maxfield a trăit o bună parte a vieţii ca anglican. A absolvit prima dată Institutul de Agricultură şi Horticultură din cadrul Universităţii din Chichester şi a muncit în domeniul respectiv ca manager la o fermă pentru o perioadă de doi ani. La vârsta de 27 de ani a decis să urmeze calea clericală şi s-a înscris la Colegiul Teologic Anglican, pe care l-a absolvit trei ani mai târziu. A fost hirotonit diacon în 1980 şi preot în cursul anului 1981. În 1985 a decis să se convertească la Ortodoxie şi a fost primit în sânul Bisericii pe data de 27 octombrie 1986. A fost hirotonit din nou diacon pe data de 21 decembrie 1986 şi preot şapte zile mai târziu. Misionar neîntrecut, a pus bazele comunităţilor ortodoxe din Chester (1986), Shrewsbury (1986), Welshpool (1986-1996), Dalton (1988), Leyland (1989), Aberystwyth (2004) şi Hereford (2006). În momentul de faţă slujeşte în special la parohia din Shrewsbury şi supervizează activitatea din celelalte parohii, având în subordine doi preoţi şi doi diaconi asistenţi. Este căsătorit din anul 1974, având patru copii şi şapte nepoţi. (Traducere şi adaptare Adrian Agachi)