Munteancă în copilărie, ieșeancă la vârsta studiilor și a maturității, cu o carieră medicală împlinită la Cabinetul stomatologic „Sfântul Pantelimon” al Mitropoliei Moldovei și Bucovinei, doamna dr. Aurelia Luchian
"Suntem devotați cercetării și cunoașterii”
Companie românească-fanion, Antibiotice Iași și-a făcut un crez din a investi în cercetare și în resursa umană, izbutind să fie azi un actant credibil și puternic pe piața farmaceutică națională și internațională. „Începând din 1998, depunem un efort continuu pentru a crea această activitate de cercetare, pentru care ai nevoie de oameni extraordinar de devotați, cu multe aptitudini, perseverenți”, subliniază în interviul ce urmează economistul Ioan Nani, directorul general Antibiotice SA.
Nu demult, compania pe care o conduceți a primit o importantă distincție, fiind considerată una dintre cele mai bune din industria românească. Cum reușește Antibiotice, o companie de stat, să performeze la același nivel (dacă nu chiar mai ridicat) cu firme puternice din sectorul privat?
Oamenii sunt determinanți. Suntem, de 15-20 de ani, o echipă care am hotărât că trebuie să dăm un anumit destin acestei companii, trebuie să-i respectăm tradiția, notorietatea și de aici nevoia de a-i asigura continuitatea. Iar aceste noțiuni sunt fundamente foarte solide pe care trebuie și ești obligat să construiești, respectându-le. În același timp este și o chestiune de profesionalism – să vrei să fii un profesionist în acest domeniu. Un profesionist e obligat să ajungă la asemenea performanțe. Nu se poate altfel.
Pentru că tot ați pomenit de oameni, de cei care până la urmă generează performanța, ce pondere are segmentul de cercetare în cadrul companiei?
Cercetarea este un ingredient foarte important în activitatea noastră. Este, în același timp, o componentă a prezentului. Această componentă pare că a existat dintotdeauna în peisajul industriei farmaceutice din România, dar nu este chiar așa. Din păcate, în România nu a existat o tradiție în dezvoltarea cercetării pentru produse farmaceutice. De aceea, începând din 1998, depunem un efort continuu să creăm această activitate deosebit de laborioasă, pentru care ai nevoie de oameni extraordinar de devotați, cu multe aptitudini, perseverenți. După atâția ani de efort, azi avem un centru modern de cercetare, unde lucrează peste 70 de specialiști. Iar Antibiotice investește anual câteva zeci de milioane de lei în cercetare, dintr-o cifră de afaceri de câteva sute de milioane de lei, ceea ce înseamnă câteva zeci de procente.
De unde își recrutează compania specialiștii, cercetătorii?
Am observat, la un moment dat, că un asemenea tip de om al cunoașterii, un asemenea tip de personalitate, nu poate fi găsit printr-un simplu anunț pe platformele on line. De aceea, am creat o rețea de comunicare permanentă cu universitățile și facultățile de profil: Universitatea de Medicină și Farmacie, Facultatea de Chimie, Facultatea de Biologie.
Apoi, unul dintre vehiculele cele mai importante este Școala de vară A+, pe care noi o organizăm în fiecare an. Invităm studenții din anii terminali ai facultăților de profil, în special de la Facultatea de Farmacie, să vină pentru două luni în laboratoarele din compania noastră și chiar pe unele fluxuri de producție, unde fac practică, urmăresc, participă activ și constată dacă au aptitudini pentru această industrie. Iar la finalul celor două luni noi începem să-i examinăm, încercând să-i atragem spre acest domeniu. Puțini rămân, dar pentru noi este suficient dacă, într-un an, rămân 5 din 50. Pentru că aceștia sunt, de fapt, cei care simt că au cu adevărat ceva de spus în domeniul în care activăm.
E compatibilă oferta universitară cu ceea ce dorește Antibiotice de la acești absolvenți?
O campanie încearcă în permanență să devină compatibilă cu mediul din care își recrutează forța de muncă, nu numai prin aceste forme de practică sau de participare activă a studenților, ci și invers – mergem noi în întâmpinarea lor, cu simpozioane, cu congrese, expunem proiectele noastre, crezul și esența acestei activități. Astfel, profesorii care-i instruiesc și-i pregătesc își îmbunătățesc și ei cunoștințele, și le upgradează, apoi upgradează curricula,
cursurile. Este o cerere continuă a noastră către institutele de învățământ superior.
Dar nu numai cunoștințele sunt importante, ci mai ales aptitudinile și dorința de a se instrui, de a se transforma din tineri care memorează foarte bine cursurile în tineri care descoperă că au cu adevărat aptitudini de a lucra într-un laborator.
Compania deține, din 2006, un Centru de Evaluare a Medicamentului. De ce e important în economia unei fabrici de medicamente?
Dacă nu am avea acest centru, nu am avea tastele pe care să apăsăm imediat ce o nevoie apare. Dacă, spre exemplu, piața ar cere un nou medicament, ar trebui să apelăm la un institut specializat din afară, pentru că în țară nu prea există. Ar trebui să plătim milioane de dolari pentru ceea ce pe platforme și în laboratoare proprii am obține, poate, cu sute de mii de dolari. Așa că pentru companie este foarte important, în primul rând pentru a-și menține un anumit nivel de implicare în piața farmaceutică, în viața și în însănătoșirea oamenilor și, în același timp, pentru reducerea eforturilor financiare.
Concret, ce se întâmplă în acest centru?
De-acolo începem să studiem molecula, produsul, substanța activă și, pas cu pas, să ajungem la o formulă pentru fabricația unui produs. Formula este validată mai întâi în laboratoarele de cercetare, după care este validată pe fluxurile industriale, pe urmă produsul este administrat, în cadrul studiilor clinice de bioechivalență, pacienților voluntari sănătoși, care de regulă sunt studenți de la Medicină și Farmacie. Ei sunt open mind și înțeleg acest capitol din viața unui medicament. În funcție de natura medicamentului sau de formele farmaceutice, li se administrează medicamentul, fie pe cale orală, fie pe cale injectabilă, se fac anumite determinări, la anumite intervale de timp, pentru a vedea concentrația în sânge, pentru a vedea anumite efecte secundare în legătură cu formula și cu anumite ingrediente pe care le administrăm. Un astfel de studiu durează, de regulă, undeva la 24-48 de ore, după care voluntarului i se prelevează probe de sânge, pe care noi studiem în continuare, până medicamentul devine eficient, iar dacă există reacții adverse, încercăm să le diminuăm. Odată validate formula și metoda de analiză a produsului, acesta trece pe fluxurile industriale, unde este reprodus cu fidelitate, se validează din nou, după care se verifică în laboratoarele de control al calității. Există un întreg sistem de asigurare a calității, care funcționează pe bază de proceduri de sistem, de procedură de calificare operațională a fluxurilor, de proceduri de validare a unor activități specifice. Toate aspectele sunt riguros verificate de autoritățile de reglementare, în vederea obținerii certificatului de bună practică.
Care este strategia Antibiotice pentru a rezista pe o piață extrem de dinamică?
Suntem o firmă dedicată cunoașterii, inovativă. În perspectivă vom acționa pe două direcții importante. Una dintre ele este continuarea efortului de a intra în parteneriate cu mai multe firme, pe proiecte pe care nu le putem realiza de unii singuri, unele firme specializate, ca și noi, pe generice antiinfecțioase, altele pe generice oncologice, altele pe biosimilare. Cea de-a doua direcție este cea de cercetare aplicativă, pe care o realizăm zi de zi, prin dezvoltarea echipelor proprii: avem un studiu permanent asupra pieței, vedem care este nevoia imediată a pieței, observăm unde cererea nu este satisfăcută sau unde există o presiune puternică pe bugetul de asigurări de sănătate și venim să echilibrăm lucrurile, aducând produse din diferite clase terapeutice.
Acum avem cam 40 de proiecte de cercetare pe care le realizăm pe platforma noastră. Multe dintre aceste proiecte devin realitate. Pentru că cercetare nu înseamnă întotdeauna numai rezultat favorabil, înseamnă și eșec.