Ne-am obișnuit cu comemorările din fiecare an ale Bisericii noastre ortodoxe, care marchează atât momente istorice, cât și liturgice, dogmatice sau spirituale, încercând să trezească conștiința credincioșilor spre o viață activă și unitară din perspectiva mesajului pe care îl transmite.
Hinduism vs creștinism: despre trup și suflet
Începând din secolul al 19-lea occidentalii au manifestat un interes crescând pentru religiile orientale, între care hinduismul a fost preferat de cei mai mulți căutători de adevăruri spirituale „ascunse”. Ce au aflat, la modul concret, este greu de precizat – gândindu-ne la gradul de satisfacție și de așteptare a curiozității inițiale. Însă hinduismul, care reprezintă un mozaic de credințe stratificate în timp și spațiu, de culte și chiar religii amalgamate pe subcontinentul indian, a fost, de departe, vedeta acestor căutări. Dar oare ce nu găseau acești neliniștiți metafizic în cadrul creștinismului, așa încât să ia calea „exilului” duhovnicesc și să intre sub pulpana primului guru ieșit în cale în... Punjab?
Mai întâi de orice, hinduismul este cel mai tolerant sistem religios. Aproape oricine își poate găsi un locșor în cadrul acestui vast și neomogen sistem de credințe și ritualuri. Stratificările „dogmatice” deseori contradictorii, psihotehnicile yoga (cuvântul yoga vine de la yug, care înseamnă a pune împreună), conceptele și speculațiile doctrinare, modul extraordinar de ramificat și diversificat de „închinare”, reprezentarea zeilor și a divinității Absolute (un mister încă neelucidat teoretic, însă experiat cu multă vigoare), dorința de eliberare din iluzia lumii (maya) și mântuirii (mokșa), poetica misticii speculative din Upanișade – toate acestea generează un orizont luxuriant și polimorf al regăsirii eului pierdut. Sau, cel puțin, așa pare...
Însă debranșarea de lume (sunt zeci de milioane de iluminați rătăcitori în toată India, așa-numiții sannyasin, care nu zăbovesc mai mult de o noapte într-un sat sau cinci într-un oraș, care mănâncă numai ceea ce primesc de pomană și doar strictul necesar etc.), închiderea în sistemul multi-milenar de caste (sunt 4 caste, din care nu poți ieși pe durata vieții, decât prin decădere din „treaptă”), condiția femeii care era și încă este deplorabilă (de-abia în secolul al 19-lea s-a interzis prin lege incinerarea văduvei vii alături de soțul decedat), acestea și multe altele te fac să te gândești mai bine dacă oferta socio-religioasă a Indiei este una pe potrivă. Iar răspunsul vine mult mai simplu când citești aceste rânduri: „Acest trup generat prin împreunare, crescut în peșteră (trupul mamei) și ieșit pe poarta urinei, este o îngrămădire de oase unse pe deasupra cu carne, înconjurată de piele, cu fecale, urină, flegmă, măduvă, grăsime și slănină și umplut cu multe boli ca o trezorerie cu comori” (Maitrāyaṇīya-Upanișad, III, 4).
Ce diferență enormă, trebuie să admitem!, între „grăuntele de grâu” (Ioan 12, 24) care este îngropat cuviincios pentru a aduce roadă multă la Înviere și viziunea înțelepților păgâni indieni asupra devenirii actuale, dar și a destinului postum al omului – trup și suflet. Trupul, templu al Duhului Sfânt, candelă a învierii, alcătuit din voința dumnezeiască, însușit fără rest chiar de Dumnezeu-Fiul este privit pe Gange ca un focar de infecție, boli și dezordine impură. Nimic demn, nimic regal, nimic divin în acest high-tech psiho-somatic plănuit de Dumnezeu să treacă prin moarte, recompunându-se și sublimându-se mai apoi în lumina Învierii. Nimic emoționant în a vedea cum duhul venit de la Dumnezeu (sufletul, adică) locuiește trupul, cum îl animă în fiecare cotlon, în fiecare ungher. Lasă că Mircea Vulcănescu a mers mai departe și a făcut diferențele între trup și corp (vezi Către ființa spiritualității românești – Dimensiunea românească a existenției, vol 3, p. 156), arătând că trupul se referă atât la chip, cât și la formă, pe când corpul este „un suport relativ fix de însușiri și de acțiune”.
Dar deja astfel de distincții ultrafine pe palier semantic și teologic nu-și au rostul aici, ci ajunge să spunem doar că singur creștinismul privește omul în integralitatea lui – materie/suflare – ca proiect dumnezeiesc. Și asta ar trebui să ne fie de ajuns, însă... tot Dumnezeu i-a dat omului mintea iscoditoare – uriașul, neprețuitul, periculosul dar făcut în vremuri imemoriale. Cu acest instrument de sfredelire a realității omul caută continuu ceva să-l mulțumească. Iar dacă acel ceva are forma crucii sau a unui lotus pe care mintea lui se poate odihni de greul pământului, asta nu mai ține nici de proiectul inițial (care a fost bun), ci de libertatea de a alege care a venit deodată cu mintea scormonitoare... Acum realizăm câtă încredere a avut, de fapt, Dumnezeu în noi?