Cartea „Preoți ortodocși bănățeni cu Sfânta Cruce sub tricolor - Decembrie ´89”, avându‑l ca autor pe părintele Ionel Popescu, vicar eparhial al Arhiepiscopiei Timișoarei, a fost tipărită cu
Răspunsuri duhovniceşti: Euharistia este jertfa lui Hristos adusă Tatălui
Care este legătura dintre jertfă şi Euharistie şi care este efectul lor pentru mântuirea omului, a lumii întregi?
Prin Euharistie, Domnul Hristos ni Se oferă nouă în starea de jertfă în care Se aduce Tatălui, ca om, în numele nostru, pentru noi. Prin jertfa de pe Golgota, a ridicat din nou umanitatea în relaţia de dăruire către Dumnezeu-Tatăl, după ce această umanitate slăbise legătura cu Tatăl, prin păcat. Dându-Se nouă în timpul Sfintei Liturghii, ne alipeşte pe toţi Sie-şi ca om în această stare de totală predare Tatălui, ca jertfă adusă din iubire, ca om, ca să atragă şi iubirea Tatălui faţă de noi, după ce şi-a atras-o Hristos ca om, în numele nostru. În faţa omenească a lui Hristos care Se predă Tatălui ca jertfă, Tatăl priveşte cu iubire faţa tuturor oamenilor. Dar aceştia trebuie să-şi însuşească starea de jertfă a lui Hristos către Tatăl, ca iubirea cu care ne priveşte Tatăl virtual pe toţi, în Fiul Său, să devină o iubire actuală faţă de fiecare dintre noi, care ne însuşim starea de jertfă a Fiului Său, ca om.
Dar Hristos, predându-Se Tatălui cu desăvârşită iubire, ca om, prin Jertfa Sa, şi atrăgând iubirea Tatălui, ca om, asupra Sa, intră totodată ca om în plenitudinea vieţii dumnezeieşti, învingând moartea prin înviere. Această biruinţă asupra morţii ne-o comunică şi nouă Hristos, comunicându-ne starea Lui de jertfă, care-I aduce iubirea Tatălui ca om, datorită iubirii Lui totale, ca om, faţă de Tatăl. Deocamdată, puterea învierii o avem de la Hristos, sau de la noua Lui relaţie ca om cu Tatăl, ca arvună ce creşte în sufletul nostru, pentru a se actualiza deplin la învierea de obşte, care va avea loc prin refacerea întregului cosmos material cu care trupul omului este în legătură prin pătrunderea deplină a puterii trupului înviat al lui Hristos în tot cosmosul.
Întrupându-Se Cuvântul lui Dumnezeu, Şi-a făcut trupul mijlocul cel mai intim prin care stă în legătură ca subiect uman cu tot cosmosul, putându-l aduna spiritual în Sine, dar putându-l şi influenţa. Înviind cu trupul, Hristos face să se reverse peste tot cosmosul starea de înviere a trupului Său, şi, deci, pot primi şi oamenii din cosmosul transfigurat de trupul lui Hristos. Dar Hristos intră în relaţia de iubire cu noi şi ne atrage în relaţia de iubire cu Tatăl nu numai aducându-Se pe Sine Tatălui ca jertfă şi dându-ni-Se în această stare şi nouă, ci lăsându-Se adus şi de noi ca jertfă Tatălui, pentru ca să ne aducem şi pe noi împreună cu El. Euharistia este jertfa lui Hristos adusă Tatălui pentru comunitate şi jertfa comunităţii între ei, cu Hristos şi cu Tatăl. Şi în aceasta se arată dragostea Fiului pentru noi şi unirea ce o realizează El între noi şi Tatăl, odată cu atragerea iubirii Tatălui către Fiul Său, ca om, şi către noi. Comunitatea e nu numai primitoarea jertfei lui Hristos, ci şi aducătoarea lui ca jertfă, la care se asociază şi ea. În amândouă felurile se umple de binefacere şi puterea înnobilitoare a lui Hristos. (arhim. Ioanichie BĂLAN, Convorbiri duhovniceşti - cu pr. prof. Dumitru Stăniloae)