Sfânta Muceniţă Ecaterina este prăznuită în Biserica Ortodoxă pe 25 noiembrie, iar printre puţinele biserici ocrotite de jertfelnicia eruditei Ecaterina, născută într-o familie de rang înalt din Alexandria Egiptului, se numără cea din satul ieşean Ulmi. Deşi se află pe drumul Hârlăului, la 50 km de Iaşi, cel mai vechi sat al comunei Belceşti îşi scrie în continuare istoria în tihnă. Asemenea muceniciei Sfintei Ecaterina, oamenii de aici au tras din greu să scoată ochii în lume, dar au răzbit cu ajutorul a trei mari piloni pe care s-au sprijinit: familia, şcoala şi Biserica.
Diferenţe care contează
Cercetările arată că persoanele care îşi propun să aibă avere, prestigiu şi multe lucruri materiale sunt mai predispuse spre depresie şi anxietate şi sunt mai puţin sociabile decât cele care nu au astfel de valori. Un studiu ale cărui rezultate au fost publicate în revista "Psychological Science" arată că, în două din cele patru experimente făcute în cadrul acestui studiu, studenţii au fost expuşi unor situaţii materialiste, prin sarcini la care lucrând erau în contact cu imagini ce reprezentau luxul ori cuvinte care mobilizau valori consumeriste (versus imagini neutre, fără astfel de conotaţii). Studiul a fost condus de psihologul Galen V. Bodenhausen de la Universitatea Northwestern, alături de colegii săi, Monika A. Bauer, James E. B. Wilkie şi Jung K. Kim. Completând ulterior nişte chestionare, s-a observat că cei care priviseră la maşini de lux, electronice şi bijuterii erau mai predispuşi la depresie şi anxietate şi mai puţini interesaţi de activităţi sociale, precum petrecerile, şi mai singuratici decât ceilalţi.
Descoperirile au implicaţii atât sociale, cât şi personale, spune Bodenhausen. "A devenit un lucru comun să foloseşti cuvântul "consumator" ca un termen generic pentru "oameni" în ştiri, în discuţiile despre taxe, politici sociale ori sănătate. Dacă am folosi termeni ca "americani" ori "cetăţeni" în locul acestui cuvânt, "această subtilă diferenţă activează centre diferite din punct de vedere psihologic". Putem avea de asemenea iniţiativa personală de a reduce efectele depresive, izolante ale setării mentale materialiste prin evitarea stimulilor săi, cel mai clar prezenţi în publicitate. Care ar fi metoda? Să privim mai puţin la TV." (C.S.)