Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Historica Românii basarabeni şi provocările comunismului în perioada interbelică

Românii basarabeni şi provocările comunismului în perioada interbelică

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Historica
Un articol de: Adrian Nicolae Petcu - 30 Ianuarie 2012

La 1918, românii se regăseau în frontierele unui regat care era recunoscut de statele Europei civilizate. Un singur stat refuza să înţeleagă că Basarabia este teritoriu românesc. Acesta era tânărul stat URSS, care încerca să obţină recunoaşterea internaţională, iar în acelaşi timp să exporte revoluţia care adusese la putere partidul bolşevic. În acest context, cele mai ameninţate state erau cele din zona baltică, Polonia, dar mai ales România, care stătea în calea expansiunii spre Balcani. În această direcţie, statul sovietic a trecut la provocări. În 1924, a înfiinţată o republică autonomă sovietică moldovenească pe malul stâng al Nistrului, cu reşedinţa la Tiraspol, şi comitete revoluţionare organizate la Tatar-bunar au încercat să ocupe sudul Basarabiei. Unul dintre stâlpii prezenţei româneşti în aceste ţinuturi basarabene a fost Biserica. Încă din 1929, numeroşi preoţi şi ierarhi români ortodocşi au iniţiat o mişcare misionară, prin ţinerea de congrese, tipărituri, căutarea unor mijloace tot mai eficiente pentru combaterea ateismului comunist tot mai înverşunat în această parte a ţării. Anual se ţineau astfel de congrese, în care clericii români combăteau cu argumente teologice, sociologice, psihologice, istorice ofensiva distructivă a comunismului la adresa Bisericii şi a neamului românesc. De asemenea, întărirea vieţii monahale, revigorarea învăţământului teologic şi naţional, a misionarismului social, ridicarea de numeroase biserici şi catedrale urbane pe malul drept al Nistrului erau alte măsuri luate împotriva comunismului, în special de către episcopul Visarion Puiu al Hotinului. Un alt aspect important a fost cel al ajutorării grupurilor numeroase de români transnistreni, care treceau Nistrul împinşi de persecuţia bolşevică care îi condamna la ateizare şi deznaţionalizare. În primăvara anului 1932, episcopul Visarion Puiu s-a ocupat personal de luarea în grijă a unor grupuri de copii între 8 şi 14 ani, cărora le-a oferit găzduire în mănăstiri şi posibilitatea de a merge la şcoală. Era oare o previziune pentru ceea ce avea să se întâmple peste 10 ani în guvernământul Transnistriei?