Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Societate Psihologie Cum le explicăm copiilor „noua normalitate” de la școală sau grădiniță

Cum le explicăm copiilor „noua normalitate” de la școală sau grădiniță

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Psihologie
Un articol de: Alina A. Rotaru - 14 Septembrie 2020

Într-o măsură mai mică sau mai mare, pandemia ne-a dat peste cap ritmul obișnuit al vieții atât nouă, adulților, cât și copiilor. Școala s-a desfășurat on-line, activitățile cu grupul și familia s-au restrâns drastic în afara casei, s-a renunțat la sport sau alte hobby-uri care implicau interacțiunea cu alți oameni și deplasarea, s-au modificat orele de somn și de masă. În schimb, a crescut timpul petrecut în fața gadgeturilor. 

Grădinița și școala încep cu noi reguli, iar provocarea părinților este de a le explica copiilor aceste schimbări, într-o manieră de înțeles și rațională, astfel încât să nu le producă sau să le accentueze anxietatea. Înainte de a vorbi despre reguli, este necesar să le explicăm adecvat situația care le impune și să le răspundem la întrebările pe care ni le pot adresa. De exemplu, un copil de vârstă școlară ar putea întreba: De ce trebuie să purtăm mască la școală? Un răspuns pertinent pe care l-am putea oferi este: Virusul se poate răspândi prin particulele „împrăștiate” în aer atunci când vorbim, cântăm, tușim sau strănutăm. În plus, virusul poate fi răspândit și de către persoane care nu au simptome, așadar masca de protecție este necesară, mai ales în locuri în care distanțarea fizică nu poate fi respectată, cum este sala de clasă sau spațiile închise.

Important este ca părinții să poată explica copiilor coerent și convingător ceea ce se întâmplă. De aceea, expertul UNICEF, Jacob Hunt, oferă acestora opt recomandări pentru a vorbi cu copiii despre schimbările și provocările acestei perioade.

Pune întrebări deschise și ascultă

Întrebările deschise sunt cele care nu cer un răspuns de tipul „da” sau „nu”, ci este necesară descrierea, explicația, dezbaterea, problematizarea sau autodezvăluirea.

Dacă copilul este de vârstă preșcolară, la grădiniță, poți începe această discuție folosind o poveste, un desen sau pur și simplu vorbind despre importanța spălării mâinilor. Ascultă-l cu atenție și asigură-l că ești acolo pentru el, poate vorbi cu tine despre orice situație sau îngrijorare.

Nu îi crea îngrijorări inutile prin expunerea la știri zilnic și discuții catastrofice legate de viitor. Deși este mic și crezi că nu înțelege, copilul decodează realitatea și absoarbe stările emoționale ale părinților.

Explică adevărul într-un mod accesibil copilului

Copilul nu este egal cu tine la sarcini de îndeplinit sau respon­sa­bilități, însă este o ființă care merită respect și prin urmare nu trebuie să fie mințit în legătură cu ceea se întâmplă în lumea în care trăiește. Copilul are dreptul la adevăr și informații reale legate de ce se întâmplă, însă explicate pe înțelesul lui, cu informații accesibile și cu responsabilitatea de a-l feri de disconfort și anxietate. Fii atent la reacțiile lui și dacă întrebările pe care ți le adresează nu au un răspuns pe care îl cunoști, folosește acest moment pentru a căuta răspunsuri împreună.

Arată-i copilului cum să se protejeze pe el însuși și pe prietenii lui

Poate cea mai bună metodă de a-ți proteja copilul de infectarea cu noul coronavirus, dar și de alte boli, este de a-l încuraja să se spele regulat pe mâini. Poți să-i arăți cum să tușească sau să strănute în pliul cotului și să nu se apropie de persoanele care au aceste simptome.

A-i sugera să fie atent la corpul lui este un bun început: dificultăți de respirație, tuse sau febră, dacă prezintă aceste simptome să-i spună mamei, tatălui, educatoarei, învățătoarei sau dirigintelui.

Ajută-l să se simtă în siguranță

Spre deosebire de adulți, copiii nu pot face foarte clar distincția între presupuneri, scenarii sumbre și realitate. Când temerile vin peste copil, jucați-vă. Când nu mai dorește să interacționeze cu alte persoane, jucați-vă jocuri relaxante, faceți exerciții de respirație și, un aspect foarte important, păs­trați rutinele, mai ales înainte de culcare (a spune și citi povești, a povesti despre ziua care tocmai a trecut, pupici și asigurările de iubire de noapte bună).

Verifică dacă se confruntă cu stigmatizarea

Vorbește cu copilul tău despre faptul că infecția cu noul coronavirus nu are legătură cu modul în care cineva arată, culoarea pielii, țara sau religia, că suntem egali în fața virusului.

Explică-i faptul că fiecare copil are dreptul să se simtă în sigu­ran­ță la școală, iar a jigni pe cineva, a-l exclude sau a ne bate joc de el este un comportament negativ. Dacă este ținta bullying-ului, sunt necesare măsuri la nivelul clasei, după ce se discută cu dirigintele. A ne respecta unii pe alții nu este opțional.

Vorbește-i despre exemple pozitive

Modelele de comportament pozitiv reprezintă o sursă de inspirație pentru copil. Realitatea este că suntem expuși într-o măsură mai mare la modele negative, iar a oferi alternative comportamentale este o decizie bună și o oportunitate de a vorbi despre persoanele care fac eforturi pentru a-i trata pe cei bolnavi, dar și pentru a găsi un antidot la virus: medici, asistente medicale, oameni de știință, cercetători.

Ai grijă și de tine

Copiii noștri sunt importanți, însă le putem oferi siguranță și echilibru doar în măsura în care noi ne menținem într-o stare de sănătate bună. Dacă presiunea care te apasă îţi depășește capacitatea de a o gestiona, discută cu oamenii din comunitatea ta, dedică cel puțin o jumătate de oră pe zi pentru relaxare, implică-te în activități care îți fac plăcere: citit, ascultat muzică, sport etc.

E normal să simți uneori că ți-e dificil să faci față provocărilor personale, profesionale și celor de părinte. Tuturor ni se întâmplă să fim copleșiți de ele, dar ne amintim că sunt momente și emoții trecătoare, iar dificultățile fac parte din viață.

Acordă atenție modului în care închei discuția

Pe măsură ce vorbești cu copilul, acordă atenție posturii lui, disconfortului pe care discuția îl creează și nu termina discuția într-o notă pesimistă, ci amintește-i că orice întrebare, dilemă sau subiect sensibil dorește să abordați sunteți acolo pentru el, iubindu-l și susți­nându-l necondiționat.

Citeşte mai multe despre:   copil  -   coronavirus  -   începerea școlii