Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Societate Sănătate Fisticul, o gustare nutritivă

Fisticul, o gustare nutritivă

Un articol de: Monahia Ecaterina Vicleanu - 20 Mai, 2019

Fisticul este un arbore de dimensiuni mici, originar din Asia Centrală. Se găsește în țări precum Siria, Iran, Turkmenistan, Kirgistan, Turcia, Grecia, Pakistan, Afganistan. Există mai multe specii de Pistacia. Boabele de Pistacia vera, însă, se deosebesc de celelalte prin dimensiunea lor, prin coajă și aroma mai puternică. Fisticul se cultivă în livezi, iar arborele are nevoie de 7-10 ani pentru a începe să rodească. Specialiștii spun că 100 g de fistic consumate zilnic timp de o lună scad colesterolul total și trigliceridele cu până la 30%.

Fisticul este consumat încă din Antichitate, fiind menționat și în Biblie, rămânând până în zilele noastre o gustare nutritivă, cu multe beneficii pentru sănătate. Acesta reprezintă o sursă excelentă de fosfor, calciu, proteine, potasiu, magneziu, carbohi­drați, zaharuri, grăsimi, vitaminele A, E, B1, B3, B6, B9, K, luteină, tiamină, riboflvină, niacină, antocianine, substanțe deo­sebit de importante pentru func­ționarea întregului organism etc. Fisticul este bogat în grăsimi sănătoase, contribuie la prevenirea instalării diabetului, mai ales a celui de tip 2, care este favorizat de regulă de obezitate.

Fisticul ajută la scăderea colesterolului rău din organism, previne cancerul, protejează inima, vasele de sânge și sistemul nervos, întărește sistemul imunitar, îmbunătățește vederea, este eficient în combaterea anemiei, ajută la sănătatea sistemului digestiv, este util pentru sănătatea creierului.

De asemenea, este recomandat în sarcină, combate inflama­țiile, ajută la menținerea sănă­tății oaselor și a dinților, ajută la acoperirea necesarului de proteine, previne îmbătrânirea.

Fisticul prăjit cu sare nu este recomandat persoanelor care suferă de hipertensiune sau care au probleme cu rinichii.

Ruladă de porc cu alune și fistic

Ingrediente: 2 kg pulpă de porc, 200 g cașcaval ras, 200 g kaizer, 6 căței de usturoi, 2 linguri de smântână, 4 ouă, 4 felii de pâine uscată înmuiată în apă, ardei gras roșu și verde, 4 linguri de ulei, piper, 100 g fistic, 50 g alune, 200 ml bere, 1 lingură miere, sare, piper, ardei roșu și cas­traveți murați pentru decor.

Mod de preparare: carnea se curăță, se spală și se taie pe lung, astfel încât să se poată rula, apoi se bate uniform ca pentru șnițel. Din cașcavalul ras, usturoi, sare, piper după gust, ouă, alune, fistic și smântână, se prepară umplutura. Se amestecă bine toate ingredientele până se obține o pastă omogenă. Se întinde umplutura uniform pe foaia de carne, pe mijlocul foii se pun fâșii de ardei roșu, verde, basto­nașe de kaizer, se rulează și se pune într-o tavă tapetată cu hârtie de copt. Din miere, ulei, bere, un pic de sare și piper după gust, se prepară un sos care se pune peste ruladă, apoi se pune la copt în cuptor la 1800C, timp de 1,5 h. Se servește caldă sau rece, ca aperitiv sau felul doi.

Desert rapid din fistic

Ingrediente: 250 g lapte praf, 300 g fistic, 4 linguri lapte, 2 linguri unt, 120 g zahăr pudră.

Mod de preparare: se pun boabele de fistic în apă clocotită pentru 30 de minute și apoi se curăță de pieliță. Se pune fisticul în mixer împreună cu laptele lichid și se mixează, pasta obți­nută se pune într-un vas, se adaugă untul, laptele praf și zahărul pudră. Se amestecă timp de 30 de minute cu o lingură de lemn până ce compoziția se dezlipește de pereții vasului. Se toarnă pasta obținută într-o formă de chec și se dă la rece pentru două ore, apoi se taie si se servește.