Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×
Acasa Societate Sănătate Sumacul, un antioxidant puternic

Sumacul, un antioxidant puternic

Un articol de: Monahia Ecaterina Vicleanu - 10 Ian, 2020

Sumacul (Rhus coriaria) este un arbust decorativ care crește în sălbăticie în Orientul Mijlociu, dar și în unele zone din Italia și Grecia. Mai este cunoscut și sub denumirea de oțetar mirositor. Fructele de culoare roșu-închis se comercializează uscate sau măcinate și au un gust fructat, acrișor. Sumacul era folosit de către romani în alimentație, ­înainte de introducerea lămâilor, fiind un ingredient esențial în mâncăruri, pentru gustul său acid-a­cri­șor. Sumacul este un condiment foarte des folosit în bucătăriile tradiționale orientale pentru prepararea marinatelor uscate, a preparatelor din carne, cartofi, ciuperci, sfeclă, fasole, salate etc. 

Sucul, obținut din fructe proaspete, poate fi folosit în sosuri și marinate pentru salate, preparate din carne și iaurt. Sumacul se mai folosește și la condimentarea humusului, a kebabului, a orezului sau pizza. 

Sumacul conține vitamine, acizi grași Omega 3, taninuri, potasiu, magneziu, calciu, fosfor, acid ascorbic, acid fumaric, vitamina C etc. Este un puternic antioxidant pentru organism, ajută în lupta contra atacului nociv al radicalilor liberi, este detoxifiant, elimină substanțele nocive din corp, reduce inflamațiile intestinale, combate microbii, are efect benefic asupra sistemului digestiv, este benefic pentru cei care suferă de diabet, deoarece are o acțiune hipoglicemiantă, previne obezitatea, este un bun remediu pentru bronșită, febră, răceală, artrită, inflamațiile pielii. Datorită efectului antimicrobian, sumacul poate combate infecțiile, salmonella, poate preveni multe afecțiuni cauzate de agenți patogeni. Nu se folosește în cantitate mare deoarece este destul de acid. Sumacul se poate folosi și în combinație cu alte condimente, chili, ghimbir, usturoi, oregano, rozmarin, cimbru. 

Rețete:

Pui cu sumac, lămâie și cimbru

Ingrediente: 6 pulpe de pui, 2 cepe roșii tăiate felii subțiri, 2 căței de usturoi tăiați, 4 linguri de ulei de măsline, jumătate linguriță de ienibahar măcinat, 1 linguriță scorțișoară măcinată, 1 lingură sumac, 1 lămâie feliată subțire, 200 ml apă sau supă de pui, sare după gust, 1 linguriță piper negru proaspăt măcinat, 2 linguri zatar (cimbru măcinat amestecat cu semințe de susan). Mod de preparare: Se amestecă într-un castron carnea de pui cu ceapă, usturoi, ulei de măsline, condimente, lămâie, ienibahar, sumac, scorțișoară, supă sau apă, sare și piper. Se pune la frigider peste noapte pentru a se absorbi aromele. Se încălzește cuptorul la 200 de grade, se pune carnea cu tot cu sosul format într-o tavă, se presară zatar și ceapă deasupra și se bagă la cuptor. Se lasă 30-40 de minute până când puiul se rumenește frumos. 

Salată cu dressing de sumac

Ingrediente: 1 salată iceberg, 2 lipii libaneze, 6 roșii cherry, 1 linguriță turmeric, un praf boia dulce, 3 linguri boabe fierte de năut sau fasole boabe, o ceapă roșie, pătrunjel verde, sare. Pentru dressing: 2-3 căței de usturoi, 1 linguriță sumac fin mărunțit, 2 linguri ulei de măsline, 2 lămâi mari, sare după gust. Mod de preparare: Se prepară dressingul din ulei, sumac, sare și zeama de lămâie, se amestecă până se omogenizează bine. Se ung lipiile cu un strat fin de ulei ușor sărat și condimentat cu turmeric și boia, apoi se frig puțin pe grătar și se taie fâșii. Se taie legumele spălate în prealabil: ceapa și varza fideluță, roșiile în jumătăți, pătrunjelul mărunt; se pun boabele de năut, se adaugă dressingul, apoi se amestecă toate, se lasă la frigider 10-20 de minute până se asezonează gustul și se poate servi.

Citeşte mai multe despre:   fitoterapie  -   reteta