Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Patristica Căderea în păcat

Căderea în păcat

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Patristica
Data: 22 Decembrie 2023

Sfântul Macarie Egipteanul, Omilii, Omilia 4, în Părinți și Scriitori Bisericești (2014), vol. 12, pp. 135-136

„Întrebare: Cu privire la frații care, petrecând în viețuirea aceasta [ascetică], s-au clătinat sau au căzut, cum se face că, deși trăiesc în pustie, în curăție [trupească], totuși unii sunt înșelați în cugetul lor, iar alții sunt aproape de a cădea în desfrânare? Răspuns: La această întrebare ne-a răspuns preaînțeleptul Pafnutie. Toate cele ce se întâmplă se împart în două: unele se petrec din voia lui Dumnezeu, iar altele din îngăduința Lui. Toate câte sunt bune, folositoare și aduc un câștig sufletelor sunt din voia lui Dumnezeu, iar toate câte sunt spre pagubă, primejdioase și stânjenitoare se întâmplă din îngăduința lui Dumnezeu. Dar sunt îngăduite după dreptate, căci este cu neputință ca cel care gândește și trăiește drept să cadă în păcate de ocară sau în înșelare diavolească. Iar cei care par a căuta virtutea, mânați fiind, de fapt, de un scop rău, sau de dorința bolnăvicioasă de a plăcea oamenilor, sau de gânduri trufașe, aceștia cad în păcate, căci Dumnezeu îi părăsește spre folosul lor, ca să simtă, prin această părăsire, că s-au înstrăinat și să-și îndrepte năzuințele sau faptele. Pentru că uneori se păcătuiește prin năzuință, atunci când se urmărește un scop rău, iar altădată și prin faptă, atunci când se face ceva greșit sau așa cum nu se cuvine. Căci se întâmplă adesea ca cel desfrânat să dea milostenie unor femei tinere, urmărind de fapt un lucru rușinos. Fapta pe care o face pare binecuvântată, căci e ca și când ar da ajutor unei femei orfane, singure și cucernice, dar scopul îi este rău. Pe de altă parte, se poate ca cineva, urmărind un scop bun, să dea milostenie unor femei bolnave, sau bătrâne, sau care și-au pierdut averea, dar să facă aceasta cu zgârcenie și cârtind. Atunci scopul este bun, dar fapta nu este potrivită vredniciei scopului. (...) În multe suflete există unele însușiri bune: în unele istețimea minții, în altele aplecarea către cele bune. Dar, dacă cei care au dobândit aceste însușiri nu le pun pe seama lui Dumnezeu, Care este Dătătorul celor bune, ci le atribuie propriei lor voințe, iscusințe și destoinicii, atunci vor fi părăsiți și lăsați pradă unor fapte sau patimi rușinoase, care le vor aduce smerenie și rușine, și, încetul cu încetul, se vor curăți de îngâmfarea pentru virtuțile în care se încredeau.”

(Cuvânt patristic, pr. Narcis Stupcanu)