Sfântul Simeon Metafrastul, Parafrază în 150 de capete, 119-121, în Filocalia (2001), vol. 5, p. 338 „Aceasta înseamnă a ne curăți pe noi înșine de toată întinăciunea trupului și a duhului (II
Cercetați Scripturile!
Sfântul Simeon Noul Teolog, Cateheze, Scrieri II, Cateheza 28, în Filocalica, Ed. Deisis, pp. 289-290
„Fraților și părinților, priviți și ascultați. Căci zice Hristos Dumnezeu: Cercetați Scripturile (Ioan 5, 39). Pentru ce zice aceasta? Mai întâi pentru ca să ne învățăm calea care duce la mântuire, iar apoi pentru ca, umblând fără să ne întoarcem înapoi prin făptuirea poruncilor, să ajungem la însăși mântuirea sufletelor noastre (cf. I Petru 1, 9). Cine deci este mântuirea noastră? Iisus Hristos, precum a zis îngerul cel ce a stat înaintea păstorilor: Iată vă binevestesc vouă bucurie mare, care va fi la tot poporul. Că vi S-a născut astăzi Mântuitor. Care e Hristos Domnul, în cetatea lui David (Luca 2, 10-11). Să ne grăbim deci fiecare din noi, iubiților, să alergăm întins, nemaipurtând asupra noastră nici un lucru ostenitor sau din cele ce privesc viața aceasta sau cu anevoie de purtat, ca nu cumva, siliți fiind din această pricină, să pășim mai încet, să nu mai putem ajunge și intra în cetatea lui David. Vă rog, ca prin harul care lucrează întru voi să nu fiți nepăsători față de mântuirea noastră (Evrei 2, 3), ci, sculându-vă din somnul relei păreri de sine și al nepăsării, să nu ne oprim, nici să ședem până ce ajungem afară din lume și, găsind și văzându-L acolo pe Mântuitorul și Dumnezeul nostru, să ne închinăm Lui și să cădem înaintea Lui (Psalmul 94, 6); dar nici acolo să nu ne oprim, ci doar atunci când El Însuși va grăi către noi: Voi nu sunteți din lume, dar Eu v-am ales pe voi din lume (Ioan 15, 19). Cum însă va ajunge cineva să nu mai fie din lume? Dacă se va răstigni pe sine însuși pentru lume și lumea pentru el, precum zice și Pavel: Lumea e răstignită pentru mine și eu pentru lume (Galateni 6, 14) - Pentru ce, zici tu, că aceste cuvinte consună cu acelea? - Cuvintele sunt altele, dar sensul amândurora este unul și același. Fiindcă, așa cum cel ce este în afara casei nu-i vede pe cei închiși înăuntru, așa nici cel răstignit sau omorât pentru lume n-are vreo simțire pentru lucrurile din lume.”
(Cuvânt patristic, pr. Narcis Stupcanu)