Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Patristica Definiții ale înțelepciunii

Definiții ale înțelepciunii

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Patristica
Data: 28 Noiembrie 2023

Clement Alexandrinul, Pedagogul, Cartea II, Cap. II, 25.3, în Părinți și Scriitori Bisericești (1982), vol. 4, p. 244

„Înțelepciunea este o știință de­săvârșită a lucrurilor dumnezeiești și omenești; ea cuprinde totul; și întrucât supraveghează pe toți oamenii, înțelepciunea este o artă despre viață și ca atare este alături de noi tot timpul cât trăim, îndeplinindu-și lucrarea ei, adică să ne facă viața fericită.”

Clement Alexandrinul, Stromatele, Stromata I, Cap. VI, 36.1.-36.2., în Părinți și Scriitori Bisericești (1982), vol. 5, p. 30

„Bine scrie și Anaxarh evdemonistul în lucrarea lui «Despre împărăție»: Multa știință folosește mult, dar și vatămă mult pe cel care o are; folosește omului deștept, dar vatămă cu ușurință pe cel ce grăiește orice cuvânt și înaintea oricui. Trebuie să știi să măsori împrejurările; aceasta este definiția înțelepciunii. Toți cei care vorbesc fără să țină seamă de împrejurări, chiar dacă spun lucruri bune, nu sunt socotiți înțelepți, ci nebuni. Iar Hesiod: Muzele, care fac pe bărbat foarte înțelept, Minunat și cu voce tare. Hesiod numește foarte înțelept pe omul bogat în cuvinte; numește cu voce tare pe omul capabil; și minunat pe omul cu experiență și filozof pe omul care cunoaște adevărul.”

Origen, Contra lui Celsus, Cartea a III-a, Cap. LXXII, în Părinți și Scriitori Bisericești (1984), vol. 9, p. 221

„Înțelepciunea este știința lucrurilor divine și umane și a cauzelor acestora, sau, cum o definește cuvântul dumnezeiesc, suflul puterii lui Dumnezeu, atunci când este curata revărsare a slavei Celui Atotputernic, încât nimic nu poate să o mânjească. Ea este strălucirea luminii celei veșnice și oglinda fără pată a lucrării lui Dumnezeu și chipul bunătății Sale (Înțelep­ciunea lui Solomon 7, 25-26).” 

(Cuvânt patristic, pr. Narcis Stupcanu)