Sfântul Ioan Casian, Așezămintele mănăstirești, Cartea a IV-a, Cap. 9, în Părinți și Scriitori Bisericești (1990), vol. 57, pp. 145-146 „(...) Necontenit sunt învățați tinerii (monahi din
Iisus ne învață să rezistăm în ispite
Sfântul Ioan Casian, Convorbiri duhovnicești, Partea I, Comunicarea părintelui Serapion, Cap. VI, 1-3, în Părinți și Scriitori Bisericești (1990), vol. 57, p. 380
„Păstrând fără stricăciune chipul și asemănarea cu Dumnezeu, El a trebuit să fie ispitit de aceleași patimi de care a fost ispitit și Adam, pe când păstra încă neatins chipul lui Dumnezeu, adică de lăcomia în mâncare, de gloria deșartă, de trufie, dar nu s-a rostogolit în cele în care a căzut Adam după ce și-a pătat chipul și asemănarea cu Dumnezeu, a cărui poruncă a călcat-o. Lăcomie la mâncare a arătat când a primit fructul oprit. Îi dau pe față gloria deșartă cuvintele: Se vor deschide ochii voștri, iar trufia este arătată astfel: Veți fi ca Dumnezeu, cunoscând binele și răul. De aceste trei vicii citim că a fost ispitit și Mântuitorul, și anume de lăcomie la mâncare, când îi zice diavolul: Poruncește ca pietrele astea să se facă pâini, de glorie deșartă: Dacă ești Fiul lui Dumnezeu, aruncă-Te jos, iar de trufie, când Îi arată toate împărățiile lumii și gloria lor și-I zice: Acestea toate Ți le voi da Ție, dacă vei cădea înaintea mea și te vei închina mie. Trecut prin aceste încercări, El ne învață prin exemplul Său cum trebuie să învingem și noi pe cel ce ne ispitește. Și de aceea se spune Adam acela și Adam Acesta, acela fiind primul pentru prăbușire și moarte, iar Acesta primul pentru înviere și viață. Prin acela tot neamul omenesc este osândit, prin Acesta tot neamul omenesc este eliberat.”
(Cuvânt patristic, pr. Narcis Stupcanu)