Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Patristica Inima celui ce se roagă

Inima celui ce se roagă

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Patristica
Data: 20 Martie 2024

Sfântul Grigorie de Nyssa, Despre Rugăciunea Domnească, Cuvântul al II-lea, în Părinți și Scriitori Bisericești (2022), vol. 21, pp. 211-212

„E vremea să ne pregătim sufletele ca să aducem pe buze aceste cuvinte și să cerem cu îndrăzneală: Tatăl nostru, Care ești în ceruri. Pentru că, precum sunt vădite trăsăturile asemănării cu Dumnezeu, prin care cineva se arată fiu al lui Dumnezeu (căci, câți L-au primit pe El, le-a dat putere să se facă fii ai lui Dumnezeu [Ioan 1, 12], iar pe Dumnezeu Îl primește în sine cel ce a primit desăvârșirea în bine), așa sunt multe semne ale peceții celui rău, pe care cineva avându-le, nu poate fi fiu al lui Dumnezeu, purtând chipul firii contrare. Voiești să cunoști însușirile peceții celui rău? Pizma, ura, defăimarea, mândria, lăcomia, pofta pătimașă, bolile slavei deșarte - acestea și unele ca acestea sunt cele prin care se cunoaște întipărirea chipului celui potrivnic. Deci, cel ce și-a întinat sufletul cu astfel de pete, când va spune Tată, ce tată îl va asculta? E vădit că cel care e înrudit cu cel care îl strigă. Iar acesta nu este cel ceresc, ci cel din iad. Căci ale cărui semne de rudenie le poartă, acela îl va cunoaște ca rudenie a sa. Deci, rugăciunea omului viclean, până ce se află vicleșugul în el, este o chemare a diavolului. Iar glasul celui ce s-a despărțit de viclenie și viețuiește în bunătate va chema pe Tatăl Cel Bun. Când ne apropiem de Dumnezeu, să ne cercetăm întâi viața, de purtăm în noi ceva vrednic de rudenia cu Dumnezeu; de-abia după aceea să îndrăznim să rostim un astfel de cuvânt. Căci Cel ce ne-a poruncit să zicem Tată nu ne-a îngăduit să spunem minciună. Deci numai cel care a viețuit în chip vrednic de frumusețea dumnezeiască privește cu adevărat iarăși spre cer și numește Tată pe Împăratul cerurilor și patria sa, fericirea cerească. Spre ce-l duce ținta sfătuirii cu sine? Dacă la cugetarea la cele de sus (Coloseni 3, 2), unde e Dumnezeu, acolo își pune temeliile locuinței sale, acolo își așază comorile sale, acolo își mută inima sa. Căci, unde este comoara ta, acolo este și inima ta (Matei 6, 21). El privește pururea spre frumusețea părintească și își înfrumusețează sufletul potrivit cu ea.” 

(Cuvânt patristic, pr. Narcis Stupcanu)