Sfântul Chiril al Alexandriei, Comentariu la Evanghelia Sfântului Ioan, Cartea a Zecea, Capitolul al Doilea, în Părinți și Scriitori Bisericești (2000), vol. 41, p. 953 „Voi sunteți prietenii Mei
Orbirea sufletului
Sfântul Macarie Egipteanul, Alte șapte omilii, Cuvânt despre răbdare și discernământ, 17-18, în Părinți și Scriitori Bisericești (1992), vol. 34, p. 310
„Este lucru vădit că sufletul cuprins de nepăsare este și necredincios; amânând zi după zi, nu primește cuvântul (mântuirii). Deseori este purtat de vise, este cuprins de înfumurare și nu percepe războiul care se dă înlăuntrul său. Pentru că înfumurarea aduce cu sine orbirea sufletului, care nu-i permite să-și cunoască slăbiciunea.
După cum pruncul de curând născut este chipul bărbatului desăvârșit, tot așa și sufletul este chipul lui Dumnezeu, Cel care L-a făcut. Și după cum copilul, crescând puțin câte puțin, puțin câte puțin cunoaște și pe tatăl său; dar, ajungând la maturitate, tatăl și fiul vorbesc deschis, iar tatăl îi destăinuie (fiului) chiar și comoara (pe care o are); tot așa și sufletul trebuia, înainte de călcarea poruncii, să crească și să devină bărbat desăvârșit. Călcând, însă, porunca, s-a afundat într-o mare a uitării și într-un adânc al rătăcirii, (ajungând) să locuiască la porțile iadului. Îndepărtându-se mult de Dumnezeu, sufletul n-a mai putut să se apropie și să cunoască bine pe Cel ce l-a creat. Dar Dumnezeu l-a chemat și l-a atras spre cunoașterea Sa, mai întâi prin profeți. În cele din urmă, El însuși venind, a îndepărtat uitarea și rătăcirea; și, sfărâmând porțile iadului, a venit la sufletul rătăcit și s-a dat pe Sine exemplu, ca să-i dea acestuia posibilitatea să ajungă la vremea vârstei (deplinătății), la desăvârșirea Duhului. (...) Față de cei surzi (la cuvântul Evangheliei) să fim muți și să nu deschidem gura; văzând lucrarea celui rău, să fim ca pironiți pe cruce și cu glas puternic să strigăm către Cel ce ne poate izbăvi din moarte; din adâncul inimii să strigăm: Curățește-mă!”
(Cuvânt patristic, pr. Narcis Stupcanu)