Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Teologie și spiritualitate Patristica Paralele profetice

Paralele profetice

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Patristica
Data: 02 Decembrie 2024

Sfântul Ioan Gură de Aur, Omilii la Matei, omilia XLIII, II-III, în Părinți și Scriitori Bisericești (1994), vol. 23, pp. 511-512

Bărbații niniviteni se vor scula și vor osândi neamul acesta, că s-au pocăit la predica lui Iona. Și iată mai mult decât Iona este aici! (Matei 12, 40)

Iona, spune Hristos, era rob, Eu Stăpân; el a ieșit din chit, Eu am înviat din moarte; Iona a predicat pieirea, Eu am venit binevestind Împărăția; ninivitenii au crezut fără vreo minune, Eu am făcut multe minuni; ninivitenii n-au auzit mai mult decât cuvintele lui Iona, Eu am predicat o filozofie care biruie orice filozofie; Iona a venit ca slujitor, Eu am venit fiind Însuși Stăpânul și Domnul universului. N-am venit amenințând, nici cerând socoteală, ci aducând iertare; ninivitenii erau niște barbari, iudeii au ascultat cuvintele a nenumărați profeți; despre Iona nimeni n-a profețit; despre Mine, toți; iar faptele adeveresc cuvintele; Iona a luat-o la fugă, voind să plece, ca să nu fie batjocorit de niniviteni; Eu am venit știind că am să fiu răstignit și batjocorit; Iona n-a suferit să fie ocărât pentru cei mântuiți; Eu am suferit moartea, și moartea cea mai rușinoasă, iar mai târziu am trimis pe alții; Iona era un străin, un om de alt neam, un necunoscut; Eu, înrudit cu ei după trup, cu aceiași strămoși ca și ei. Și s-ar putea aduce și alte multe puncte deosebitoare, dacă s-ar stărui mai mult.

Dar Domnul nu se mărginește la atâta, ci adaugă și altă pildă zicând:

Împărăteasa de la miazăzi se va scula la judecată cu neamul acesta și-l va osândi, că a venit de la marginile pământului ca să audă înțelepciunea lui Solomon. Și iată mai mult decât Solomon este aici (Matei 12, 42).

Pilda cu împărăteasa de la miazăzi este mai puternică decât pilda cu Iona. Iona s-a dus la niniviteni; împărăteasa de la miazăzi n-a așteptat ca Solomon să vină la ea, ci ea s-a dus la el; era o femeie, o barbară, și într-o situație cu totul alta decât ninivitenii; nu o amenința nimic, nu o înfricoșa moartea, ci dorea numai să audă cuvinte înțelepte. (...) Solomon i-a vorbit împărătesei despre pomi, despre copaci, vorbe care nu puteau să-i aducă mare folos celei ce se dusese la el; Eu vorbesc de lucruri tainice și de taine prea înfrico­șătoare.”

(Cuvânt patristic, pr. Narcis Stupcanu)