Sfântul Ioan Gură de Aur, Omilii la Matei, PSB 23, E.I.B.M.B.O.R., Bucureşti, 1994 „Să ne eliberăm de obiceiurile cele păgâneşti, să ne depărtăm mult de ele, ca să vedem pe Hristos; că şi magii nu
Primejdia minciunii și iscusința diavolilor de a înșela
Sfântul Ioan Scărarul, Scara, Cuvântul al XII-lea, 88-89, Editura Cuvântul Vieții, București, 2020, pp. 202-204
„Scânteia se aprinde din lovirea cremenii cu amnarul, și minciuna, din poliloghie și din gluma neroadă. Minciuna este prăpădul dragostei, și jurământul mincinos, lepădarea de Dumnezeu. Nici un om cuminte nu va putea socoti minciuna păcat mic: Sfântul Duh a înfierat această patimă mai mult decât oricare alta prin această înfricoșătoare hotărâre: Pierde-vei pe toți cei ce grăiesc minciuna (Psalmi 5, 6), precum grăiește David către Dumnezeu. Prin urmare, ce răspundere mare vor avea aceia care întăresc minciuna cu jurământ.
Am văzut pe unii fălindu-se cu minciuna și cum, flecărind glume neroade, ațâțau râsul, nimicind în chip jalnic lacrimile de pocăință de la cei ce îi ascultau. Diavolii, când ne văd, după începerea glumelor nefericitului dascăl, că încercăm să ne depărtăm ca de o ciumă molipsitoare de ascultarea acestor glume neroade, atunci încearcă ei să ne momească prin unul din
Fățărnicia este maica și, de multe ori, pricinuitoarea minciunii; unii rânduiesc că fățărnicia nu-i altceva decât plan mai dinainte rânduit și plăsmuitor al minciunii, unit și încolăcit unul într-altul. Cine a agonisit frica de Dumnezeu s-a înstrăinat de minciună, avându-și judecător nematerialnic propriul său cuget. După cum la toate patimile cunoaștem deosebirea după paguba adusă, tot așa este și cu minciuna: alta este vina celui ce minte din frică de pedeapsă, și alta a celui ce minte fără să fie pus în fața primejdiei. Pentru că unul minte din desfătare, altul din poftă de plăceri, altul pentru a stârni hazul celor de față, și altul pentru a unelti să facă rău fraților.
Minciuna piere din gura mincinoșilor din frica de pedeapsă, dar ea piere desăvârșit numai din pricina lacrimilor de pocăință. Mincinosul se ușurează dând vina pe seama împrejurărilor și socotește adesea pierdere de suflet duhul de dreptate. Bărbatul plăsmuitor de minciuni pretinde că urmează pe Raav [Rahab - n.red.] (Iosua Navi 2, 1-24) și zice că pierderea sa uneltește mântuirea altora.
Când ne vom dezbrăca de duhul minciunii cu totul, vom putea avea pretenția că facem apel și la ea, dar cu teamă și la nevoie. Pruncul nu știe să mintă, nici duhul (omul) înțărcat de răutate. Cel desfătat de vin spune întru toate, fără să vrea, adevărul, și cel dăscălit de smerenie nu poate minți.
Treapta a douăsprezecea: cine s-a suit pe ea a dobândit rădăcina tuturor bunătăților.”
(Cuvânt patristic, pr. Narcis Stupcanu)