În Duminica a 30‑a după Rusalii (Dregătorul bogat - Păzirea poruncilor), 24 noiembrie, Înaltpreasfințitul Părinte Andrei, Arhiepiscopul Vadului, Feleacului și Clujului și Mitropolitul Clujului, Maramureșului
Activităţi pentru şcolari la Muzeul Etnografic al Transilvaniei
În perioada 25 septembrie - 15 octombrie 2013, în Parcul Etnografic „Romulus Vuia“, al Muzeului Etnografic al Transilvaniei din Cluj-Napoca, este deschisă o expoziţie de obiecte lucrate manual de copiii din centrele de plasament. De asemenea, muzeul organizează workshop-ul „Casa bunicilor“.
Asociaţia Română pentru Dezvoltare şi Cooperare Europeană derulează proiectul „Faber puerilis - ateliere practice pentru copii dezavantajaţi“, realizat în parteneriat cu Reţeaua Naţională a Muzeelor din România, Direcţia de Asistenţă Socială sect. 3, Bucureşti, Consiliul Local Vlădeşti, Pătru Eugen Ceramică II şi Muzeul Ţăranului Român, proiect cultural finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional (AFCN). Tema proiectului este reprezentată de relaţia unui segment al grupurilor vulnerabile din România cu meşteşugurile tradiţionale.
Timp de o săptămână, 30 de copii de la centrele de plasament din Bucureşti au creat, sub supravegherea unor artişti populari de renume, obiecte din lut, lemn şi fibre textile în cadrul unei tabere a atelierelor de creaţie care s-a desfăşurat între 15 şi 21 iulie, în localitatea Vlădeşti din judeţul Vâlcea. Expoziţia care prezintă lucrările copiilor este itinerată prin câteva dintre marile muzee ale României, pentru a fi prezentată unui public cât mai larg, conform unui comunicat al Muzeului Etnografic al Transilvaniei din Cluj-Napoca.
Proiectul „Casa bunicilor“
În cadrul proiectului „Tăcerea - o barieră surmontată“ (proiect cultural finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional), Muzeul Etnografic al Transilvaniei a organziat, pe 25 septembrie, workshop-ul „Casa bunicilor“. Au participat elevi ai Liceului de Muzică „Sigismund Toduţă“ (clasa I A şi clasa I C) şi ai Liceului Tehnologic Special pentru deficienţi de auz (clasa a II-a), cadrele didactice şi echipa proiectului.
În cadrul acestui workshop, copiii au fost familiarizaţi cu practicarea industriei casnice textile şi cu produsele acestei ocupaţii. Un accent deosebit a fost pus pe cultivarea sensibilităţii artistice a copiilor şi pe valorificarea potenţialului lor creator. Activitatea a mai inclus cunoaşterea tipurilor de materiale şi provenienţa lor, cunoaşterea şi folosirea uneltelor, organizarea unei şezători cu activităţi specifice, evocarea unor basme în care apar activităţi legate de subiect prin comunicare verbală şi prin utilizarea limbajului dactil şi a pantomimei. Activitatea s-a încheiat cu organizarea unui concurs pe această temă, jurizarea şi premierea copiilor participanţi, pe baza unui regulament.
„Suntem o echipă la Muzeul Etnografic al Transilvaniei, care derulăm, de mai mulţi ani, proiecte finanţate de Administraţia Fondului Cultural Naţional (AFCN), iar în acest an ne-am axat pe pedagogie muzeală cu copiii. Proiectul s-a intitulat «Tăcerea - o barieră surmontată» şi a fost destinat copiilor cu deficienţe de auz şi celor din şcolile normale. Ei au colaborat perfect în activităţile derulate. I-am atras pe copiii cu deficienţe de auz spre muzeul nostru“, spus Daniela Şerdan Orga, şef de secţie la MET, coordonator al proiectului, citată de Agerpres.
Aceasta a evidenţiat că proiectul a vizat atât colaborarea dintre grupele de copii, în sprijinul celor cu deficienţe de auz, cât şi punerea în valoare a patrimoniului cultural al muzeului şi al Transilvaniei, în general.
„Am organizat ateliere precum «Prisaca fermecată», unde copiii au fost familiarizaţi cu activitatea dintr-o stupină, tipologia stupilor de-a lungul vremii - exemplificată cu piese aflate în secţia în aer liber a muzeului. Şi, desigur, am insistat pe preţuirea pentru albinuţele mereu harnice şi pentru miere, întotdeauna de preferat, pentru a reduce zahărul din alimentaţie. (...) Am avut apoi un atelier cu «Roadele pământului», unde şcolarii au învăţat de la colegii lor cu deficienţe de auz care sunt semnele nonverbale pentru ardei, roşii, ceapă, varză etc. Şi trebuie să amintesc şi atelierul intitulat «Micul fermier», care a fost pe placul celor mici, pentru că, la casele ţărăneşti din Parcul Etnografic, au recunoscut uneltele de lucru pentru muncile agricole şi cele cu care sunt reparate acestea“, a explicat Daniela Şerdan Orga.
Activitatea de la MET, destinată copiilor, va continua pe 2 octombrie, când va fi deschis atelierul „Jucării de odinioară“. Daniela Şerdan Orga a precizat că numărul total al copiilor care vor lua parte la această acţiune va fi de 167, aceştia provenind de la Şcoala „Ion Bob“ din Cluj-Napoca, Şcoala Generală din Gilău, şi Şcoala Specială pentru Copii cu Deficienţe de Auz.