La Praznicul Nașterii Domnului nostru Iisus Hristos, miercuri, 25 decembrie, Înaltpreasfințitul Părinte Andrei, Arhiepiscopul Vadului, Feleacului și Clujului și Mitropolitul Clujului, Maramureșului și
Ajunul Bobotezei la Reşedinţa Patriarhală
Slujitorii Catedralei Patriarhale au mers ieri, 5 ianuarie 2017, în Ajunul Botezului Domnului, cu icoana praznicului şi cu Agheasmă Mare la Reşedinţa Patriarhală, pe care au binecuvântat-o. Aici, soborul de slujitori a fost întâmpinat de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române.
În Ajunul Botezului Domnului, la Catedrala Patriarhală au fost săvârşite Ceasurile Împărăteşti, Sfânta Liturghie a Sfântului Vasile cel Mare unită cu Vecernia, apoi Sfinţirea cea mare a apei. Aşa cum este tradiţia, în ajunul sărbătorii Botezului Mântuitorului Iisus Hristos, părinţii slujitori de la Catedrala Patriarhală au mers cu icoana praznicului şi cu Agheasmă Mare pentru a binecuvânta Reşedinţa Patriarhală. Membrii Grupului psaltic „Tronos” al Catedralei Patriarhale au cântat troparul „În Iordan botezându-Te, Tu, Doamne” și condacul sărbătorii. Cu această ocazie a fost rostită și o ectenie specială, apoi cei prezenți au fost binecuvântați de Patriarhul României, care a evidenţiat faptul că binecuvântarea cu Agheasmă Mare reprezintă o şansă de înnoire şi sfinţire a vieţii, dar şi o „reîmprospătare a conştiinţei faptului că noi suntem botezaţi, că suntem creştini. Botezul Domnului s-a făcut pentru ca să se dăruiască temelie solidă pentru botezul oamenilor care cred în Hristos Domnul. Botezul în numele şi în prezenţa Preasfintei Treimi înseamnă o creştere spirituală în viaţa veşnică încă din lumea aceasta. De aceea, iubirea Preasfintei Treimi fiind prezentă la Botez, pruncul sau omul matur botezat intră într-o relaţie de iubire şi viaţă veşnică sau eternă cu Persoanele Sfintei Treimi. Această bucurie de a trăi în iubirea Preasfintei Treimi pe care ne-a descoperit-o Mântuitorul Iisus Hristos este o bucurie foarte mare şi acum, la sărbătoarea Botezului Domnului, ea cuprinde întreg cosmosul, aşa cum se aude în rugăciunile care se citesc la Sfinţirea cea mare a apei. Aceste rugăciuni scot în evidenţă faptul că la această taină a sfinţirii omului şi a universului participă toate făpturile”, a subliniat Preafericirea Sa.
„Această sfinţire este un semn de bucurie şi de binecuvântare”
În continuare, Întâistătătorul Bisericii noastre a mai explicat că la Botezul Domnului Biserica se extinde la casele credincioşilor, întrucât slujba de Sfinţire a apei se săvârşeşte în afara bisericii, nu în interiorul sfântului locaş. „Bucuria mare a Botezului Domnului se extinde prin faptul că de Bobotează, slujba se săvârşeşte, ca şi la Învierea Domnului, nu în interiorul bisericii, ci în afara ei, pentru a vesti lumii bucuria Botezului Domnului, ca poartă de intrare în Împărăţia Preasfintei Treimi. «De nu se va naşte cineva din apă şi din Duh, nu va putea să intre în Împărăţia lui Dumnezeu» (Ioan 3, 5). Această renaştere spirituală prin Botez este izvor de bucurie permanentă pentru întreaga viaţă. Dar în ziua Botezului Domnului, care ne aminteşte şi de botezul nostru, arătăm această bucurie prin faptul că Sfinţirea mare a apei se săvârşeşte lângă un râu, lângă o fântână sau lângă mai multe vase umplute cu apă, dar şi prin sfinţirea caselor credincioşilor. Această sfinţire este un semn de bucurie, de binecuvântare şi de ocrotire, încât fiecare casă devine o icoană a bisericii în care se adună credincioşii”, a spus Părintele Patriarh Daniel.
Botezul Domnului la Catedrala Patriarhală
Ieri-seară, la Catedrala Patriarhală a fost oficiată Pavecerniţa Mare cu Litia. Sfinţirea cea mare a apei va fi oficiată astăzi în curtea Catedralei Patriarhale, după Sfânta Liturghie a Sfântului Ioan Gură de Aur. „Apa pentru Agheasmă este luată de la izvorul «Lacrimă de cristal», din Parcul «Grădina Maicii Domnului» al Reședinței Patriarhale. Agheasma Mare se consumă înainte de a lua anafura, deci, pe nemâncate”, a precizat arhim. Clement Haralam, Mare Eclesiarh al Catedralei Patriarhale.