În Ajunul Crăciunului, marți, 24 decembrie 2024, a avut loc la Catedrala Patriarhală din Capitală un concert de colinde susținut de Corala „Nicolae Lungu” a Patriarhiei Române și de Grupul psaltic
Ajunul Crăciunului la Reședința Patriarhală
Soborul Catedralei Patriarhale a mers astăzi, 24 decembrie 2024, în Ajunul Crăciunului, în procesiune cu icoana Nașterii Domnului la Reședința Patriarhală. Preoții, diaconii și psalții lăcașului de rugăciune au fost întâmpinați de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, în Salonul Sfinților Români.
După ce slujitorii și psalții au intonat troparul și condacul sărbătorii, iar apoi a fost săvârșit un polihroniu, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a rostit un cuvânt de învățătură în care a subliniat că Mântuitorul Hristos Se naște pentru a vindeca omenirea de păcat și de moarte: „Această sărbătoare a Nașterii Domnului nostru Iisus Hristos ne arată smerenia atotputerniciei divine. Este cea mai mare minune a smereniei lui Dumnezeu Cel atotputernic. Cel nevăzut Se face văzut, Cel necuprins Se face cuprins în pântecele Fecioarei, în peștera și ieslea din Betleem. Această coborâre a lui Dumnezeu pe pământ prin zămislirea de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria și prin nașterea lui Hristos din Fecioara Maria are ca scop ridicarea oamenilor la viața veșnică cerească. Este foarte important pentru noi să vedem că această smerenie a lui Hristos este începutul vindecării omului de orgoliu și de autosuficiență, de dorința de a fi ca Dumnezeu fără El, pe care au avut‑o și au arătat‑o prin neascultare protopărinții Adam și Eva. Hristos, prin smerita ascultare față de Dumnezeu Tatăl, vindecă neascultarea protopărinților Adam și Eva. De aceea, Noul Adam, ascultător până la moarte și încă moarte pe cruce, Iisus Hristos, vindecă neamul omenesc de păcatul neascultării, îi dăruiește viață veșnică prin Învierea Sa din morți. (…) Taina înomenirii lui Dumnezeu se săvârșește prin lucrarea Duhului Sfânt, ca apoi taina îndumnezeirii omului să se săvârșească tot prin lucrarea Duhului Sfânt. De aceea, Nașterea Domnului este urmată de Botezul Domnului, ca dăruire a harului Preasfintei Treimi celor ce cred în Iisus Hristos”.
În continuare, Preafericirea Sa a explicat de ce în otpustul sărbătorii se folosește reflexivul. „Otpustul acestei sărbători arată că Iisus S‑a născut în peștera de sub pământ și apoi a fost culcat în iesle. În mod surprinzător, textul liturgic ortodox nu spune că a fost născut, cum se spune despre un om obișnuit, ci S‑a născut și S‑a culcat în iesle. Se folosește un reflexiv, nu un pasiv, după cum în limba română se spune că Hristos S‑a răstignit și S‑a îngropat, nu a fost răstignit și a fost îngropat, cum se traduce în toate limbile moderne. Se folosește reflexivul pentru a arăta că Dumnezeu Cuvântul este subiectul care săvârșește acțiunea, că El în mod liber a acceptat să fie răstignit și în mod liber a acceptat să fie îngropat. De aceea, în mod liber a înviat din morți. Această accentuare a lucrării persoanei Fiului veșnic al lui Dumnezeu prin umanitatea Sa arată că Dumnezeu a avut inițiativa mântuirii”, a explicat Patriarhul României.
La final, toți participanții la această rânduială au primit binecuvântarea Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, închinându‑se și sărutând icoana Nașterii Domnului.