Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Averea pământească şi chemarea cerească

Averea pământească şi chemarea cerească

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Un articol de: Marius Nedelcu - 26 August 2012

În duminica a XII-a după Rusalii, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a săvârşit Sfânta Liturghie în Catedrala patriarhală din Bucureşti, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi. După citirea Evangheliei despre tânărul bogat, Preafericirea Sa a rostit un cuvânt de învăţătură despre problema bogăţiei sau a averii ca obstacole în calea mântuirii şi a desăvârşirii propriei vieţi.

Întâlnirea tânărului bogat cu Mântuitorul şi sentinţa necruţătoare dată de acesta la adresa oricărei forme de bogăţie şi avere: "Adevărat vă spun vouă că un bogat cu anevoie va intra în Împărăţia cerurilor", au fost consemnate de Sfinţii Evanghelişti Matei (Matei 19, 16-26) şi Marcu (Marcu 10, 17-27). Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a arătat în cuvântul de învăţătură că tânărul din Evanghelie era bogat nu numai material, ci era împodobit cu virtuţi, era evlavios şi drept, împlinind poruncile lăsate de Moise poporului evreu încă din copilăria sa. "Întrebarea "Învăţătorule Bun, ce bine să fac să am viaţa de veci?" este o întrebare fundamentală, cea mai importantă întrebare a vieţii omului pe pământ. De obicei, un tânăr nu întreabă ce e bine să facă pentru a moşteni viaţa de veci, ci cum să-şi facă o carieră mai bună, cum să câştige mai bine, cum să-şi organizeze o familie fericită, cum să aibă succes sau o imagine mai bună în societate, cum să fie fericit potrivit fericirii pe care o dă lumea aceasta materială. Tânărul din Evanghelie este preocupat de întrebarea esenţială a vieţii omului pe pământ şi are conştiinţa că aceasta este trecătoare. În el există dorul unei vieţi netrecătoare, unei vieţi veşnice", a spus Preafericirea Sa.

Mântuitorul învăţa mai mult prin bunătatea Sa

Tânărul îl denumeşte pe Hristos Învăţător Bun, dovedind o cunoaştere teologică înaltă. Prin mărturisirea lui, el arăta că Hristos este prin excelenţă Învăţătorul pentru că este Dumnezeu şi pentru că este Bunătatea personificată sau Binele personal. "Când a îngenuncheat în faţa Mântuitorului Hristos, l-a numit Bunul Învăţător, nu înţeleptul învăţător. Tânărul bogat a vrut să arate că Iisus din Nazaret nu învăţa doar prin înţelepciune, ci şi prin bunătate. Acesta, cu siguranţă, auzise că Iisus din Nazaret, Învăţătorul, este şi Vindecătorul, Cel care a ridicat din boală şi din păcate o mulţime de oameni, pentru că este Bun şi milostiv. De aceea i-a zis Bun Învăţător, şi nu înţelept. Înţelegem din această formă de exprimare a tânărului bogat că un învăţător trebuie să fie nu numai inteligent şi înţelept, ci şi bun, generos, milostiv, compătimitor şi ajutător faţă de cei smeriţi, căzuţi, săraci şi uitaţi de către societate", a învăţat Patriarhul României.

Bogăţia era idolul ascuns al inimii

Bunătatea Mântuitorului se arată şi în chemarea extraordinară pe care o face Domnul Hristos tânărului. Îi spune să vândă averea şi să o împartă săracilor, lucru care înseamnă dobândirea unei comori netrecătoare în cer, şi apoi să Îl urmeze pe El, pe Învăţătorul Bun, să devină ucenic al lui Hristos şi să fie martorul şi vestitorul faptelor şi minunilor lui Hristos. Mântuitorul îi oferă un loc între ucenicii săi. Din faţa acestei chemări, tânărul a plecat întristat, căci era foarte bogat. "Din aceasta constatăm că tânărul bogat era un om virtuos şi evlavios, un om care nu a făcut rău nimănui. Cunoştea poruncile, le împlinea, dar era foarte ataşat în sufletul său de bogăţiile pe care le avea. Ele au devenit o robie interioară, un idol ascuns, iar Mântuitorul, ca mare doctor de suflete, a văzut în sufletul lui partea mai puţin luminoasă şi a mers direct acolo, spunându-i, cu alte cuvinte, că nu e suficient să fii moral şi virtuos sau moral şi evlavios, ci trebuie să fii şi milostiv ca să dobândeşti viaţa de veci, să te asemeni cu Dumnezeu cel milostiv, darnic şi generos", a spus Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.

Chipul lui Dumnezeu nu este hrănit cu daruri lumeşti

Vocaţia omului nu este să se blocheze în ce îi oferă această viaţă, în bunurile pe care le are şi frumuseţile care îl desfată, ci în căutarea adâncului vieţii şi a existenţei lui care se găseşte în Dumnezeu. "Omul, deşi are destule averi materiale, nu este totuşi mulţumit, pentru că sufletul său este creat după chipul lui Dumnezeu Cel netrecător şi nelimitat, iar toate avuţiile materiale trecătoare şi limitate nu pot aduce pace şi bucurie deplină sufletului. Acesta nu este făcut doar să consume lucruri materiale din lumea aceasta, ci este făcut să primească iubirea veşnică şi să răspundă acestei iubiri veşnice a lui Dumnezeu care s-a arătat în Mântuitorul Iisus Hristos", a explicat Preafericirea Sa. În cadrul Sfintei Liturghii, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a hirotonit pe tânărul Constantin Cosmin Brînzea în treapta de diacon, iar la sfârşitul slujbei, a binecuvântat pe credincioşii prezenţi, dăruindu-le iconiţe în semn de preţuire. Slujba Utreniei a fost cântată la strană de Grupul psaltic "Tronos" al Catedralei patriarhale, iar cântările şi răspunsurile liturgice au fost date de Corala "Nicolae Lungu" a Patriarhiei Române.