Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul, Episcop‑vicar patriarhal, s‑a aflat duminică, 22 decembrie 2024, în mijlocul credincioșilor parohiei bucureștene Udricani, unde a săvârșit Sfânta Liturghie.
„Canonul cel Mare ne conştientizează că Dumnezeu doreşte întoarcerea fiecăruia dintre noi“
În toate bisericile ortodoxe, începând cu prima zi din Postul Mare şi până mâine, la slujba Pavecerniţei se citeşte Canonul cel Mare al Sfântului Andrei Criteanul. De săptămâna viitoare, la Catedrala mitropolitană din Iaşi, Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite, unită cu Vecernia, va fi oficiată după-amiaza.
În Postul Mare, la Catedrala mitropolitană din Iaşi, începând din acest an, slujba Vecerniei, unită cu Sfânta Liturghie a Darurilor mai înainte Sfinţite, va fi oficiată miercurea şi vinerea, de la ora 16:00. În această săptămână, în zilele de luni, marţi şi miercuri, slujba Miezonopticii, a Utreniei şi a Ceasurilor au fost oficiate dimineaţa. Tot în aceste zile, până joi, 5 martie, se oficiază slujba Canonului cel Mare. Astăzi-dimineaţă, după slujba Ceasurilor, a fost oficiată Sfânta Liturghie a Darurilor mai înainte sfinţite. „Liturghia Darurilor mai înainte Sfinţite, unită cu Vecernia, va fi oficiată miercuri şi vineri după-amiaza de săptămâna viitoare, pentru că în această săptămână se citeşte Canonul cel Mare. În toată această perioadă a Postului Mare, timp de 40 de zile, se încearcă o revigorare a vieţii duhovniceşti, o schimbare a vieţii noastre prin post, prin rugăciune. Încercăm să săvârşim cât este cu putinţă binele, care înaintea lui Dumnezeu înseamnă schimbare. În toată această perioadă a postului, încercăm să conştientizăm cât mai mult cum trebuie să facem pentru a schimba răul din noi şi să săvârşim binele pe care cu greutate îl putem face, pentru că nu avem destulă dragoste şi bunăvoinţă“, a menţionat pr. Dosoftei Şcheul, mare eclesiarh al Catedralei mitropolitane din Iaşi. „Toate cântările Canonului cel Mare se referă la pocăinţă“ În săptămâna Sfintelor Patimi, Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite va fi oficiată luni, marţi şi miercuri după-amiaza, în joia Sfintelor Patimi se va săvârşi Liturghia Sfântului Vasile cel Mare, iar sâmbătă-dimineaţă se va sluji Liturghia Sfântului Vasile cel Mare, unită cu Vecernia din ziua Învierii. „Toate cântările Canonului cel Mare se referă doar la pocăinţă: «Miluieşte-mă, Dumnezeule, miluieşte-mă». Toate aceste cântări încearcă să aducă în atenţia fiecăruia dintre noi pocăinţa pe care fiecare dintre noi trebuie să o intensifice în această perioadă, împreună cu postul şi cu rugăciunea. Când citim Canonul cel Mare, vedem că se reiau multe pasaje din Vechiul Testament, începând cu împăraţii şi regii care au conştientizat pocăinţa. Prin metaniile şi osteneala pe care le face fiecare dintre noi la slujba Canonului, Sfântul Andrei Criteanul doreşte să inspire nouă, tuturor, fapta cea bună. Canonul cel Mare ne aduce în actualitate dragostea faţă de fraţii noştri, osteneala faţă de trup şi iertarea pe care fiecare dintre noi trebuie să o aibă faţă de fraţii noştri. Canonul cel Mare ne conştientizează că Dumnezeu doreşte întoarcerea fiecăruia dintre noi“, ne-a mai spus marele eclesiarh. ▲ Postul trebuie să fie însoţit de rugăciune şi milostenie La Biserica „Sf. M. Mc. Gheorghe“ - vechea Catedrală mitropolitană din Iaşi, slujba Pavecerniţei şi a primei părţi a Canonului Mare a fost oficiată luni, 2 martie, începând cu ora 16:00, de PS Calinic Botoşăneanul, Episcop-Vicar al Arhiepiscopiei Iaşilor, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi. Cuvântul de învăţătură a fost ţinut de arhim. Emilian Nica, care a vorbit credincioşilor prezenţi într-un număr mare la slujbă despre semnificaţia postului, care trebuie să fie însoţit de rugăciune şi milostenie. „Postul nu se rezumă doar la abţinerea de la mâncăruri de frupt, ci este, în primul rând, un post spiritual, ca înfrânare de la patimi şi de la păcate. Rostul principal al postului este de a transforma viaţa noastră, din existenţă posesivă şi pătimaşă, în existenţă, comuniune şi dăruire de iubire lui Dumnezeu şi semenilor noştri. Jertfa care se consumă în post este a fiinţei noastre care se îndreaptă spre Dumnezeu. Adevăratul post aduce pace şi linişte în suflet. Îndepărtarea patimilor şi a păcatelor înseamnă începutul învierii sufletului, ca disponibilitate pentru iubire curată faţă de Dumnezeu şi faţă de semeni. Postul înseamnă asceză, postire a privirilor. De la privirea pătimaşă posesivă sau, uneori, răzbunătoare şi plină de ură, postul ne îndeamnă să căpătăm o privire iertătoare faţă de aproapele. Postul ne îndeamnă să zidim cuvântul care zideşte comuniunea dintre oameni. Noi, foarte adesea, numărăm meritele oamenilor după cât au zidit lucruri vizibile, însă cele duhovniceşti nu contează atât de mult; zidirea interioară, adică câte virtuţi avem, cât de buni suntem, cât Duh Sfânt avem în noi, cât de mult am asimilat în noi gândirea, simţirea şi viaţa Mântuitorului Iisus Hristos. Postul, însoţit de rugăciune, de lucrarea harului lui Dumnezeu, de milostenie şi iubire curată, ne ajută să devenim asemenea Mântuitorului Hristos“, a îndemnat părintele Emilian.