De sărbătoarea Intrării Maicii Domnului în biserică, joi, 21 noiembrie, Preasfințitul Părinte Nichifor Botoșăneanul, Episcop‑vicar al Arhiepiscopiei Iașilor, a slujit la hramul Mănăstirii Peștera din
Colocviu internaţional biblic la Bucureşti
La Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul“ din Bucureşti au avut loc ieri lucrările primei zile a Colocviului internaţional de teologie biblică „Înţelesul minunilor în teologia biblică luterană şi ortodoxă“.
Evenimentul reuneşte teologi biblişti ortodocşi români şi teologi biblişti şi doctoranzi în studii biblice de la Facultatea de Teologie Evanghelică din cadrul Universităţii „J.W. Goethe“ din Frankfurt am Main, Germania. În Amfiteatrul „Pr. Dumitru Popescu“, conducătorul delegaţiei germane, prof. dr. Stefan Alkier, a prezentat ieri referatul „Discuţia referitoare la minuni şi problematizarea necesară a conceptului de realitate“. Profesorul a prezentat majoritatea curentelor demitizante şi raţionaliste apusene care au dezbătut minunile din Sfintele Scripturi şi a propus o depăşire a acestei perspective, arătând că smerenia raţiunii şi minţii umane în faţa minunii este absolut necesară. „Nici armonizarea credinţei şi raţiunii şi nici distanţa dintre gândirea raţională şi acceptarea araţională a adevărului, nici poziţia raţionalistă ori cea antiraţionalistă biblicistă şi fundamentalistă nu convinge. Nu există o «soluţie» simplă la problema minunilor şi aceasta nu este în nici un caz depăşită. Ar trebui să ne oprim în a construi «soluţii» la problema minunilor. Nu «soluţionarea» lor, ci deschiderea acestora pare a fi o cale filosofică şi teologică mult mai promiţătoare. Altminteri, ele se despart de problemele lor teologice de bază şi problemele filosofice. Problema minunilor trebuie reformulată dincolo de demitologizare şi reistoricizare, dar totodată şi dincolo de ignoranţa pioasă în faţa complexităţii sale teologice şi filosofice“, a spus prof. dr. Stefan Alkier. Spre deosebire de raţionalismul iluminist care a contestat pe baza legilor naturale minunile, Sfânta Scriptură nu contestă realitatea şi posibilitatea minunilor. „În vremea lui Iisus, adversarii săi evrei nu contestă că Iisus şi Apostolii săi fac minuni, ci faptul că aceste minuni sunt explicabile prin puterea lui Dumnezeu. Şi la apologeţii creştini nu posibilitatea minunilor este în vizor, ci se pune întrebarea dacă tradiţia iudeo-creştină se rezumă la credinţa naivă în miracole, neputând să ţină piept unei critici filosofice serioase“, a arătat profesorul german.
La sfârşitul prezentării, pr. prof. dr. Constantin Coman, de la Facultatea de Teologie din Bucureşti, a arătat că în Biserica Ortodoxă nu a existat o preocupare pentru studierea minunilor şi supunerea lor unei examinări raţionaliste sau naturaliste, ci minunile lui Dumnezeu au fost înţelese pe cale duhovnicească, de oamenii care au Duhul lui Dumnezeu. „Şi noi avem ispitele îndoielii, dar credem că acestea vin dintr-o depărtare sau distanţare de Dumnezeu şi de Duhul Său. Există o foarte limpede aşezare în credinţa şi spiritualitatea ortodoxă, care arată că aceste lucruri pot fi înţelese şi acceptate de cei care gândesc duhovniceşte sau dumnezeieşte, şi nu pot fi acceptate de cei care gândesc trupeşte sau lumeşte. Cred că şi replica domnului profesor merge cam în aceeaşi direcţie. Nici dânsul nu propune soluţionarea minunilor în limitele limbajului acestuia secular şi lumesc“, a spus părintele. Ieri după-amiază, a urmat a doua sesiune a colocviului, în cadrul căruia au vorbit invitaţii din străinătate. Astăzi, teologii ortodocşi români susţin referatele tematice.