„Taina cea din veac ascunsă și de îngeri neștiută”, Nașterea din Fecioara Maria a Fiului lui Dumnezeu devenit Om, a fost prăznuită cu multă solemnitate și bucurie la Catedrala Patriarhală din
„Crezul Ortodox - Mărturie a credinţei“ în liceele sibiene
O manifestare dedicată Simbolului credinţei a avut loc la Grupul Şcolar de Construcţii şi Arhitectură "Carol I" din Sibiu. Simpozionul eparhial "Crezul Ortodox - Mărturie a credinţei noastre" s-a desfăşurat cu binecuvântarea Înalt Preasfinţitului Laurenţiu, Arhiepiscopul Sibiului şi Mitropolitul Ardealului, şi a fost organizat de Departamentul pentru tineret al Arhiepiscopiei Sibiu şi Grupul Şcolar de Construcţii şi Arhitectură "Carol I". La activitate au fost prezenţi zeci de elevi şi profesori de religie din liceele sibienie şi din împrejurimi.
Unul dintre liceele sibiene a găzduit, pe 17 aprilie, o acţiune ce s-a înscris în suita de manifestări dedicată Anului Omagial al Crezului Ortodox şi al Autocefaliei româneşti, după cum a arătat coordonatorul Departamentului pentru tineret din cadrul Arhiepiscopiei Sibiu, preot Vasile Cristian Dariciuc. Astfel, în şedinţa Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, din 18-19 iunie 2009, desfăşurată sub preşedinţia Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, s-a hotărât proclamarea anului 2010 - "An Omagial al Crezului Ortodox şi al Autocefaliei româneşti", în contextul aniversării a 1685 de ani de la Sinodul I Ecumenic de la Niceea (325-2010), precum şi a 125 de ani de la recunoaşterea oficială a Autocefaliei Bisericii Ortodoxe Române (1885-2010). "Credinţa noastră o mărturisim fiecare dintre noi, la fiecare Sfântă Liturghie precum şi în rugăciunile noastre personale. Crezul este o expunere pe scurt a învăţăturii pe care fiecare creştin trebuie să o cunoască, să o primească cu credinţă şi să o mărturisească, atât prin cuvinte cât şi printro viaţă creştină, prin fapte, ştiind că o viaţă creştină ne ţine aproape de Dumnezeu", a spus pr. Vasile Cristian Dariciuc, ca introducere în activităţile dedicate Anului Omagial al Crezului şi Autocefaliei. Crezul, o concentrare a credinţei noastre Lucrările simpozionului "Crezul Ortodox - Mărturie a credinţei noastre" de la Gr.Şc. "Carol I" au debutat cu un cuvânt de învăţătură oferit de către Înalt Preasfinţitul Laurenţiu, Mitropolitul Ardealului: "Am aşteptat cu drag să ne întâlnim la manifestările din această şcoală care a redevenit ceea ce a fost ea la început. Şcoala este o realizare a Mitropolitului Nicolae Bălan, un vis al lui, o continuare a Mitropolitului Şaguna care a lăsat două mari licee, la Braşov şi la Brad. Şcoala aceasta a devenit proprietatea noastră, a bisericii, a culturii teologice, a învăţământului de toate gradele, în care noi vrem ca tinerii noştri să se pregătească pentru viitor dar în acelaşi timp să se apropie de Dumnezeu, să stea aproape de Dumnezeu. Mă bucur că am participat la acest simpozion pentru că se cuvine să ne îndreptăm atenţia către cei care au sprijinit şi coordonează lucrările care se desfăşoară în cadrul Bisericii". Înalt Preasfinţitul Laurenţiu a amintit că manifestarea are loc şi ca o mulţumire adusă hotărârii luate de Sfântul Sinod din 2009 condus de Preafericitul Daniel, când s-a proclamat anul 2010 An Omagial al Crezului Ortodox şi al Autocefaliei româneşti. "Dacă manifestarea noastră se îndreaptă spre acest tezaur, această concentrare a credinţei noastre, vă voi spune şi eu câteva cuvinte despre Crez. Simbolul de credinţă l-am învăţat cu primele noastre rugăciuni. El este cel care se rosteşte la prima Taină la care noi nu am fost conştienţi, dar pe care au mărturisit-o alţii pentru noi, părinţii şi naşii care ne-au adus la botez. Mărturisirea de credinţă se mai găseşte şi la taina euharistiei, la Sfânta Liturghie. Aceste două slujbe, două rânduieli, au ca obligativitate mărturisirea credinţei", a spus Părintele Mitropolit Laurenţiu. "Aceste Taine ne încorporează pe noi în acest organism spiritual pe care noi îl numim Sfânta Biserică. În Taina Botezului murim şi înviem împreună cu Hristos, ne naştem din nou la viaţa în Hristos, devenind fii ai lui Dumnezeu după har, ca şi mădulare ale Trupului tainic al Domnului. Noi dacă intrăm în biserica lui Hristos trebuie să mărturisim identitatea noastră pe care am primit-o. Din momentul în care am fost încorporaţi în această rânduială, în acest Trup tainic al Domnului, suntem datori să ne exprimăm această identitate". O şcoală pentru pregătirea creştinilor După cum a amintit Înalt Preasfinţitul Laurenţiu, Mitropolitul Ardealului, acest Simbol de credinţă a fost alcătuit la primele două Sinoade Ecumenice, Niceea şi Constantinopol, fiind numit Simbolul niceo-constantinopolitan, pe baza unor simboale de credinţă baptismale existente mai înainte. "Sfântul Chiril al Ierusalimului a adus o formulare a Crezului baptismal care se rostea la Ierusalim. Să nu avem impresia că trei sute de ani nu s-a mărturisit credinţa sau a fost lăsată, mărturisirea aceasta, la libera alegere a celor care se botezau. Nu se manifestă credinţa personală, credinţa care m-a convertit pe mine la creştinism, ci mărturisesc credinţa Bisericii. Din acest motiv ea poate fi mărturisită de părinţi în locul copilului, de naşi care sunt părinţi spirituali sau garanţi, pentru că ei toţi mărturisesc credinţa bisericii", a explicat Părintele Mitropolit Laurenţiu elevilor prezenţi la simpozion. Un exemplu oferit de înaltul ierarh a fost din perioada primară a Bisericii, când "după apariţia Crezului, a existat o şcoală pentru pregătirea celor care doreau să devină creştini". Astfel, "aceştia erau pregătiţi, şcoliţi în doctrina ortodoxă iar manualul era tocmai Simbolul de credinţă. Fiecare articol al Simbolului de credinţă era explicat, lor le era lăsat timp să trăiască, săşi împroprieze credinţa aceasta, să devină a lor. După ce se constata că viaţa lor era conformă cu învăţătura de credinţă mărturisită, erau botezaţi, iar Botezul se făcea la marile praznice. În toată perioada din Săptămâna Luminată s-a auzit cântându-se în loc de "Sfinte Dumnezeule", Trisaghionul liturgic, Trisaghionul baptismal "Câţi în Hristos v-aţi botezat, în Hristos v-aţi îmbrăcat". Era perioada în care se botezau cei pregătiţi în şcoala catehumenală". Semnul crucii, o mărturie de credinţă Înalt Preasfinţitul Laurenţiu a arătat că "Mântuitorul, atunci când a trimis pe ucenicii Săi la propăvăduire le-a spus: "Mergând, învăţaţi toate neamurile". Apoi, "Botezându-i pe ei în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh" a adăugat "Învăţându-i să păzească toate cât am poruncit vouă"." Astfel, sunt trei etape: "O pregătire prebaptismală, "Mergând, învăţaţi toate neamurile", învăţaţi-i credinţa creştină, apoi "Botezaţi-i", devenind astfel membrii ai Bisericii, apoi, "Învăţaţi-i să păzească toate ce le-am poruncit vouă". Cuvântul lui Dumnezeu, misterul creştin, era împărtăşit abia după ce se botezau, după ce deveneau şi ei mădulare ale Trupului tainic al Domnului". În sensul acesta, o altă mărturie este oferită tot de Sfântul Chiril al Ierusalimului, a spus Părintele Mitropolit Laurenţiu, amintind astfel de "catehezele prebaptismale care erau axate pe articole-Simboluri de credinţă, catehezele mistagogice, cele care exprimau misterul Tainei". Astfel, Botezul, Mirungerea şi Euharistia sunt desemnate ca fiind cele trei Taine de iniţiere creştină. Înalt Preasfinţitul Laurenţiu, Mitropolitul Ardealului, le-a mai spus elevilor prezenţi la simpozion că o mărturie a credinţei se face şi prin semnul crucii, prin care se face referire la Dumnezeu Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt. "Prin semnul crucii mărturisesc că Dumnezeu Tatăl a trimis pe Fiul din iubire, ducând astfel mâna către inimă. Ducând mâna la frunte, arăt că Dumnezeu este principiul în Sfânta Treime, deşi cele trei persoane sunt egale. Prin iubire jertifindu-Se, Fiul a fost apoi preamărit, S-a înălţat la ceruri şi apoi a şezut de-a dreapta lui Dumnezeu Tatăl şi a biruit pe vrăjmaş. Este o mărturisire scurtă, simplă, profundă, dar şi o rugăciune". În încheierea cuvântului său rostit în cadrul Simpozionului găzduit de liceul sibian, înaltul ierarh a remarcat: "Pregătirea noastră spirituală cât şi în cadrul şcolii e sufletească, e o educaţie, mai mult decât instrucţie. Nu dorim să vă dăm noţiuni, pe care le găsiţi în cărţile noastre, în mărturisirile de credinţă, în cărţile de teologie. Trebuie să ştiţi numai de unde să le luaţi, dar mai ales să trăiţi adevărul pe care Biserica îl lasă la dispoziţia noastră". După cum a remarcat Înalt Preasfinţitul Laurenţiu, "atunci când întâlneşti o persoană îţi dai seama de unde vine. Dacă noi trăim într-o Biserică vie, în şcoală încercăm să gustăm din dulceaţa aceasta a vieţii spirituale deosebite. Această viaţă spirituală nu e uşoară, dar totdeauna efortul, jertfa, aduce o statisfacţie, aduce o bucurie. E atât de mare bucuria depăşirii de sine! Iar bucuria care vine de Sus e cea a mântuirii. Această bucurie v-o dorim, bucurie pascală care este cuprinsă ca element esenţial în mărturisirea noastră de credinţă. Biserica ortodoxă cu slujbele ei, cu tot ritualul, cu tot tezaurul acesta extraordinar, pe care îl propovăduieşte prin trăire, este o biserică pascală. Caracterul pascal al cultului este atât de pregnant încât fiecare duminică repetă ziua Învierii". ▲ Coorodonatorul Departamentului pentru tineret, pr. Vasile Cristian Dariciuc, a menţionat că simpozionul cu tema "Crezul Ortodox - Mărturie a credinţei noastre" a fost dedicat elevilor şi profesorilor de religie din cadrul liceelor sibiene precum şi din împrejurimi. Pr. coordonator al programului a mulţumit profesorilor de religie care s-au ocupat de pregătirea prezentărilor deosebite ale elevilor. Profesorul Sebastian Cârstea, directorul Grupului Şcolar de Construcţii şi Arhitectură "Carol I", gazdă a evenimentului, a precizat că această manifestare dedicată Crezului ortodox îi uneşte pe toţi credincioşii ortodocşi, trecând peste hotare, bariere lingvistice şi "ar trebui să unească atât cadrele didactice cât şi elevii de la diferitele unităţi de învăţământ din zonă". Claudia Onea, profesoară de religie, a remarcat că "este o tematică foarte extinsă, având în vedere conţinutul dogmatic. Elevii au fost la început puţin speriaţi, dar, cu ajutorul nostru, al profesorilor, am căutat să găsim mai mult partea practică, aplicaţia, decât partea dogmatică, pentru că aceasta se învaţă în şcoli teologice. Noi încercăm, aşa cum a spus şi Înalt Preasfinţia sa să întărim mai mult învăţătura pe partea sufletească. Elevii au lucrat, au adunat idei, le-au sintetizat, au încercat să găsească particularităţile de receptare şi de vârstă, potrivite temei cât şi trăirii şi simţirii lor". Vasile Duţă, elev în clasa a XII-a la Gr.Şc. "Carol I", aspirant la Facultatea de Teologie Ortodoxă, a spus că "tema pe care am prezentat-o a fost "Cum mărturisim noi astăzi învăţăturile cuprinse în Crez". Intervenţia mea a constat din textul prezentării şi din câteva cântări din Sfânta Liturghie, Antifonul I şi o cântare care se cântă de Ziua Crucii şi un Axion. Aceste cântări sunt cele preferate de mine şi se potrivesc şi cu tema prezentată. Dacă vrei să crezi în Dumnezeu, în Crez găseşti tot ce poţi să afli şi ai nevoie ca să poţi să crezi. Aceste învăţături se pot pune în practică prin rugăciune, prin post, mers la biserică, fapte bune, îl ajuţi pe cel de lângă tine dacă are nevoie".