Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Cuvânt din amvon: Afraate şi disputa sa hristologică cu iudeii

Cuvânt din amvon: Afraate şi disputa sa hristologică cu iudeii

Data: 07 Iunie 2012

În conflictul dintre iudei şi creştini, una dintre acuzele aduse acestora din urmă viza tocmai identitatea dumnezeiască a Mântuitorului Hristos. Orbiţi de vălul necredinţei, iudeii afirmau că Mântuitorul este un om oarecare, fără identitate dumnezeiască şi puteri mântuitoare, nedeosebindu-se cu nimic de firea unui om obişnuit. În accepţiunea lor, creştinii nu cinsteau pe Fiul lui Dumnezeu, ci un simplu om care a murit răstignit pe cruce, fără să mai învieze. Răspunsul lui Afraate se desprinde tocmai din contextul Legii mozaice, atât de cunoscută contestatarilor. El le aminteşte acestora că noţiunea de "fiu al lui Dumnezeu" este desprinsă chiar din învăţătura Legii. Astfel, Moise şi Ilie au fost numiţi în sens figurativ "fii ai lui Dumnezeu", poporul Israel apare în mai multe rânduri sub numele de "primul născut al lui Dumnezeu" (Ieşirea 4, 22) etc.

După Afraate, Iisus nu a fost numai un om oarecare, ci este Însuşi Logosul Dumnezeiesc, născut din veci din Tatăl, care "S-a făcut om şi S-a sălăşluit întru noi". El este convins că Hristos este Fiul lui Dumnezeu, de aceeaşi fiinţă şi cinstire cu Tatăl: "Suntem siguri că Iisus Hristos, Domnul nostru, este Dumnezeu şi Fiu al lui Dumnezeu, Împăratul şi Fiu al Împăratului, Lumină din Lumină, Creator şi Sfătuitor, Călăuză şi Cale, Mântuitor, Păstor, Cel ce îi adună pe toţi, Poartă, Mărgăritar şi Lampă. Cu multe nume este numit şi nu le putem cuprinde pe toate cu mintea noastră. De aceea trebuie să credem numai că Cel ce vine de la Dumnezeu este Fiul lui Dumnezeu şi Dumnezeu. Îl numim Mesia pe Fiul lui Dumnezeu pentru că prin El îl cunoaştem pe Dumnezeu exact aşa cum l-a numit pe Israel: "primul Meu născut" şi la fel cum i-a spus lui Solomon "tu vei fi ca un fiu pentru mine"" (Dem. XVII, 2). (Diac. Ioniţă Apostolache)