Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Cuvânt din amvon: Sensul autentic al paternităţii spirituale

Cuvânt din amvon: Sensul autentic al paternităţii spirituale

Un articol de: Pr. Ioniță Apostolache - 04 Aprilie 2011

Modelul paternităţii prin excelenţă este legătura veşnică ce există între Dumnezeu Tatăl şi Dumnezeu Fiul. Este o paternitate fără început şi irepetabilă, în care Dumnezeu nu devine tată, ci este Tată (Părinte), potrivit naturii Sale dumnezeieşti. Pe de altă parte, Fiul este "Unul Născut" (monogenesis) şi "Întâiul Născut" (protogenesis), de aceeaşi fiinţă cu Tatăl "prin care toate s-au făcut" (cf. Crezul Ortodox). În acest sens, Dumnezeu este Părintele Creator al tuturor fiinţelor create, al tuturor fiinţelor raţionale, care poartă într-însele efigia Sa. "El este Creatorul care împreună cu Înţelepciunea, Mama noastră, le-a născut şi le-a chemat la existenţă pe toate" (ierom. Gabriel Bunge, "Părintele duhovnicesc şi gnoza creştină după avva Evagrie Ponticul", cu două studii de Michael O'Laughlin; traducere: diac. Ioan Ică jr, Editura Deisis, Sibiu 2000, p. 35). La acest act al paternităţii dumnezeieşti ia parte nemijlocit şi Fiul, care încă din Vechiul Testament, sub chipul Înţelepciunii (Sofia), a condus poporul ales, prin prefigurări şi tipuri, la adevărata paternitate spirituală din Noul Testament, unde sub chipul Logosului înomenit ne mântuieşte pe toţi în chip desăvârşit.

Despre paternitatea hristică, ca model al paternităţii monahismului creştin, avva Evagrie spune: "Unul şi acelaşi Hristos poate fi numit, după punctul de vedere adoptat, atât tată, cât şi mamă: tată al celor ce au duhul înfierii, mamă a celor care au încă nevoie de lapte, şi nu de hrană tare. Tot aşa, Hristos care vorbea în Pavel s-a făcut tată al efesenilor, descoperindu-le tainele înţelepciunii, dar mamă a corintenilor, întrucât îi hrănea cu lapte" (ibidem, p. 36). În acest context devenim tekny (copii după trup) ai Mântuitorului Hristos prin Duhul Sfânt, Duhul Tatălui şi al Fiului, Duhul paternităţii şi al filiaţiei, împreună cu care strigăm: "Avva Părinte!" (Galateni 4, 9), pentru a deveni "fii şi moştenitori ai lui Dumnezeu, prin Iisus Hristos" (Galateni 4, 10). Tot în acest sens, părintele Irenee Hausher spune: "De la Dumnezeu Tatăl pogoară orice paternitate sau maternitate, şi pe Dumnezeu Tatăl Îl preamăreşte cu ştiinţă sau fără ştiinţă oricine pronunţă numele de tată sau mamă în legătură cu o binefacere primită: "toată darea cea bună şi tot darul desăvârşit de sus este, pogorându-se de la Tine, Părintele luminilor"" (Irenee Hausher, "Paternitatea şi îndrumarea duhovnicească în Răsăritul creştin", prefaţă: Kallistos al Diocleei, postprefaţă: Tomas Spidlik, traducere: Mihai Vladimirescu, Editura Deisis, Sibiu, 1999, p. 39).