Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul, Episcop‑vicar patriarhal, s‑a aflat duminică, 22 decembrie 2024, în mijlocul credincioșilor parohiei bucureștene Udricani, unde a săvârșit Sfânta Liturghie.
Despre monahism și psalmodie la Festivalul de Muzică Bizantină de la Iași
Primul eveniment din cadrul celei de a IV-a ediții a Festivalului de Muzică Bizantină de la Iași a avut loc miercuri seară, 29 septembrie 2021, la Sala „Iustin Moisescu” din cadrul Ansamblului Mitropolitan Iași. Preasfințitul Părinte Nichifor Botoșăneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iașilor, și prof. univ. dr. Nicolae Gheorghiță au discutat despre cum monahismul și muzica psaltică adună oamenii împreună la rugăciune.
Preasfințitul Părinte Nichifor Botoșăneanul, întrebat fiind dacă Mântuitorul, în timpul petrecerii vieții sale pământești, a cântat, a arătat că în Sfânta Evanghelie după Matei există un argument relevant în acest sens:
„La Cina cea de Taină, Mântuitorul a cântat cântare de laudă alături de ucenicii săi, ieșind spre Muntele Măslinilor, lucru care nu este deloc neobișnuit dacă ne gândim că există o întreagă tradiție încă din Vechiul Testament, unde aflăm despre cântarea regelui David, care vindeca crizele lui Saul și care era considerată de mulți teologi un soi de terapie, un fel de exorcism muzical, care fiindu-I închinată lui Dumnezeu, avea un efect nu doar de liniștire, ci de îndepărtare a duhurilor. Apostolii înșiși, pe de altă parte, îndeamnă la cântare. Spre exemplu, Sfântul Apostol Pavel, în Epistola către Efeseni, îi îndeamnă pe credincioși să înalțe cântări de psalmi Domnului. Mai târziu, în Epistola Sfântului Apostol Iacov se spune că dacă este cineva cu inimă bună, să cânte psalmi”.
După ce a subliniat câteva detalii legate de cântarea părinților pustiei, dar și de modul în care se leagă formele de asceză aspră și de izolare cu cântarea, prof. Nicolae Gheorghiță a arătat particularitățile muzicii psaltice, adevărata emblemă a artei bizantine:
„Chiar dacă în 1453 Constantinopolul a fost cucerit, ea a reușit să rămână ca un numitor comun al învățăturii ortodoxe, să fie cultivată indiferent de regimurile politice. Acest lucru a fost posibil și datorită acelei relații speciale dintre dascăl și ucenic, unul dintre elementele-cheie ale spiritualității bizantine [...]. Muzica bizantină este, prin definiție, monodică. Este, practic, o singură linie melodică, care poate fi interpretată fie solistic, fie de mai mulți cântăreți, fiecare după puterea și după educația sa muzicală. Sigur, există o tradiție a acelei pedale sonore pe care noi o numim ison și pe care se construiește întreaga cântare. Un alt element esențial este că ea se interpretează cu vocea. Nu există un alt organ, un alt instrument decât cel cu care ne-a înzestrat Dumnezeu”.
La evenimentul de miercuri seară, moderat de jurnalistul Răzvan Bucuroiu, au mai fost prezenți de la distanță Corul monahal de la Schitul „Sfântul Dimitrie”-Lacu din Sfântul Munte Athos, condus de părintele Ioan Lakoschitiotul, dar și părintele profesor Damaskinos Olkinoura, care a prezentat câteva idei legate de muzica psaltică din dublă perspectivă: experiența personală din Sfântul Munte Athos și din Finlanda (unde este și cadru didactic la Universitatea de Est).
Detalii despre cea de-a IV-a ediție a IBMF, precum și programul complet, puteți găsi pe site-ul festivalului - www.ibmf.ro, precum și pe pagina de Facebook.