Comunitatea credincioșilor din Parohia „Sfântul Antonie cel Mare”‑Titan și‑a sărbătorit astăzi, 23 noiembrie, cel de‑al treilea ocrotitor spiritual, Sfântul Cuvios Antonie de la Iezerul Vâlcii, care s
Dimensiunea pascală a picturii bisericeşti ortodoxe
1. Cuvânt şi icoană, Scriptură şi pictură în lumina Învierii lui Hristos.
În Noul Testament, Iisus Hristos este numit Cuvântul lui Dumnezeu (Ioan 1, 14; Apocalipsa 19, 13) şi Chipul sau Icoana lui Dumnezeu (Coloseni 1, 15; Filipeni 2, 6). De aceea, în Biserica Ortodoxă cuvântul şi icoana se asociază pentru a reda taina mântuirii lumii în Iisus Hristos. Legătura dintre Sfânta Scriptură a Vechiului Testament şi Sfânta Scriptură a Noului Testament este una de conţinere reciprocă în sensul că „Noul Testament în cel Vechi se ascunde, Vechiul Testament în cel Nou se descoperă“, după cum spunea Fericitul Augustin.
De ce? Pentru că centrul de lumină şi convergenţă al Sfintei Scripturi este taina Persoanei lui Hristos - Dumnezeu Cuvântul, după cum ne arată Însuşi Hristos Cel înviat când în drum spre Emaus tâlcuieşte ucenicilor Luca şi Cleopa Sfânta Scriptură a Vechiului Testament, amintindu-le locurile din cărţile lui Moise şi Proroci care vorbesc despre El (cf. Luca 24, 13-35).
Această exegeză hristocentrică a Sfintei Scripturi a devenit normativă pentru Biserică, deoarece toată istoria mântuirii neamului omenesc este îndreptată spre taina Învierii lui Hristos, ca temelie a învierii universale a umanităţii şi ca dobândire a vieţii cereşti veşnice. Exegeza pascală hristocentrică a Sfintei Scripturi se finalizează însă în Sfânta Euharistie, deoarece la frângerea pâinii în casa din Emaus ucenicii L-au recunoscut pe Iisus Hristos, înţelegând că Însuşi Dumnezeu-Cuvântul le-a tâlcuit lor cuvintele Scripturii care vorbeau despre El. Însă Hristos Cel înviat S-a făcut nevăzut. Spaţiul casei materiale din Emaus nu-L poate reţine, deoarece Învierea Lui nu este simplă revenire la viaţa pământească biologică stricăcioasă, supusă determinismului materiei, sau supusă spaţiului şi timpului care separă pe oameni unii de alţii. Iisus Cel înviat trăieşte deja viaţa cerească eternă într-o totală libertate. El Se arată din când în când ucenicilor doar pentru a dovedi realitatea Învierii Sale. De aceea, în noaptea de Paşti cântăm: „Astăzi prăznuim omorârea morţii şi începutul unei alte vieţi, veşnice“ sau „Acum toate s-au umplut de lumină; şi cerul şi pământul şi cele dedesubt“, adică acum toate au un sens ultim, toate se îndreaptă spre Înviere. În Hristos Cel înviat se inaugurează Paştele ca trecere sau transfigurare şi mutaţie a vieţii pământeşti spre viaţa cerească eternă, se dăruieşte în arvună cerul nou şi pământul nou în care moarte nu va mai fi (cf. Apocalipsa 21, 4). Cântările de Paşti sunt cântări de biruinţă, de trecere de la moarte la viaţă, de pe pământ la cer, de la păcat la sfinţenie, de la tristeţe la bucurie. De aceea, cântăm: „Să se veselească cele cereşti şi să se bucure cele pământeşti, că a făcut biruinţă cu braţul Său Domnul, stricat-a cu moartea pe moarte“.
După cum exegeza pascală a Sfintei Scripturi nu este doar orientativă, ci normativă pentru viaţa Bisericii, pentru că sensul final al cuvântului rostit trebuie să fie comuniunea, tot aşa lumina, pacea şi bucuria Învierii Domnului trebuie să fie dimensiunea sau perspectiva fundamentală a iconografiei sau a picturii bisericeşti.
2. Lumina şi slava Învierii au fost anticipate în Schimbarea la faţă a Domnului.
Cu puţin timp înainte de Pătimirile Sale, Hristos Domnul a luat cu El trei ucenici, şi anume pe Petru, Iacob şi Ioan şi a urcat cu ei pe un munte înalt, pe Tabor, potrivit Tradiţiei, şi acolo pe munte S-a schimbat la faţă, încât faţa Lui strălucea ca soarele, iar hainele Lui erau albe ca lumina (cf. Matei 17, 2). Deodată, au apărut Moise şi Ilie, care reprezentau Legea şi Profeţii, şi vorbeau cu El despre cele ce urmau să se întâmple. Apoi a apărut un nor luminos, din care un glas a zis: „Acesta este Fiul Meu Cel iubit în Care am binevoit, pe Acesta să-L ascultaţi“ (Matei 17, 5), iar Moise şi Ilie au dispărut şi Iisus a vorbit cu ucenicii Săi. Troparul sărbătorii spune: „Schimbatu-Te-ai la faţă, în munte, Hristoase Dumnezeule, arătând ucenicilor Tăi slava Ta pe cât li se putea ş…ţ“, adică pe măsura capacităţii lor de a o privi.
De ce a arătat Hristos Domnul slava Sa ucenicilor Săi înainte de Pătimirile şi de Moartea Sa?
Hristos Domnul le-a arătat celor trei ucenici slava Sa, adică faţa Sa transfigurată în lumina slavei Împărăţiei cerurilor, pentru ca atunci când ei vor vedea faţa Sa desfigurată de durerile şi de chinurile morţii să înţeleagă mai bine că Cel ce suferă pe Cruce este Domnul slavei, dar şi pentru a-şi aduce aminte că ori de câte ori Iisus a prevestit moartea Sa, El a precizat şi că „a treia zi va învia“. De aceea, după Pogorârea Sfântului Duh, la Cincizecime, Sfântul Apostol Petru a vorbit despre Învierea lui Hristos ca fiind profeţită de proroci: „Pe cel cuvios al Tău nu-l vei lăsa să vadă stricăciunea“ (Psalm 15, 10; cf. Fapte 2, 27), reproşând mai-marilor poporului că „au omorât pe Hristos, dar Dumnezeu L-a înviat“ (Fapte 2, 23-24). Iar Sfântul Apostol Pavel spune că Hristos, Cel ce a fost răstignit, este „Domnul slavei“ (cf. 1 Corinteni 2, 8).
Este semnificativ faptul că Icoana ortodoxă a Învierii Domnului nu prezintă ieşirea lui Hristos din mormânt ca în tablourile renascentiste occidentale, ci icoana coborârii lui Hristos la iad, şi anume cu sufletul Său unit cu Dumnezeirea Sa. Cântările din Sfânta şi Marea Sâmbătă, ca şi Prohodul Domnului, ne spun că Hristos a „surpat“, a „zdrobit“ sau a „prădat“ iadul cu strălucirea Dumnezeirii Sale, ridicând pe Adam din stricăciune, adică ridicând din coruptibilitate firea omenească moştenită de la Adam şi Eva. Deşi Hristos nu coboară la iad cu trupul, deoarece trupul Său se află în mormânt, totuşi El este prezentat în icoana Învierii ca lumină strălucitoare care ia forma corpului uman, formă purtată în sufletul Său plin de strălucirea Dumnezeirii Sale. În mod semnificativ, slava lui Hristos Cel ce coboară la iad, pentru a transforma întunericul şi singurătatea din iad în lumină şi comuniune de iubire şi bucurie negrăită şi preaslăvită a drepţilor care au aşteptat venirea lui Mesia, este, în iconografia ortodoxă, asemănătoare cu slava Schimbării la faţă a lui Hristos pe muntele Taborului. Această slavă a Învierii lui Hristos coborât în iad cu sufletul Său îndumnezeit va copleşi apoi şi trupul Său din mormânt, astfel încât materia trupului înviat al lui Hristos este complet îndumnezeită, complet înduhovnicită, devenind interioară spiritului şi complet liberă faţă de orice determinism al existenţei biologice amestecate cu stricăciunea şi moartea.
3. De ce Biserica Ortodoxă nu a respectat cronologia Noului Testament când a fixat în calendar sărbătoarea Schimbării la faţă a Domnului, şi anume în loc să fixeze această sărbătoare înainte de Săptămâna Sfintelor Pătimiri ale Domnului, a mutat-o în ultima lună a anului bisericesc, care are un caracter intens eshatologic, adică în luna august, şi anume în ziua a şasea?
Pentru că Învierea lui Hristos este arvuna, „începătura“ sau temelia Învierii de obşte, care va fi însoţită de Judecata universală sau Judecata de Apoi. Trebuia ca slava Învierii lui Hristos, anticipată în slava Schimbării la faţă a lui Hristos, să fie înţeleasă şi ca arvună a slavei lui Hristos Care va veni să judece viii şi morţii şi a Cărui Împărăţie nu va avea sfârşit. Cu alte cuvinte, slava lui Hristos arătată pe muntele Taborului este în acelaşi timp slava Învierii Sale şi slava celei de-a doua veniri a Sa, la sfârşitul veacurilor, când cerul şi pământul de acum vor fi înlocuite cu un cer nou şi un pământ nou. De fapt, proclamarea Învierii lui Hristos în Ortodoxie se săvârşeşte în afara lăcaşului de cult, deoarece aceasta anticipează simbolic Învierea de obşte şi Judecata de Apoi, în urma căreia păcătoşii care nu s-au pocăit „vor pieri de la faţa lui Dumnezeu, iar drepţii se vor veseli“ (cf. Psalm 67, 2-3).
Sărbătoarea Schimbării la faţă a Domnului a fost fixată în ziua a şasea, a lunii august, pentru că în ziua a şasea a fost creat omul, după chipul lui Dumnezeu Cel nemuritor, fiind chemat să ajungă la asemănarea cu Dumnezeu prin comuniune cu El, adică prin împărtăşirea de harul şi de slava Sa veşnică. Dar fiindcă vechiul Adam, prin neascultare, a devenit păcătos şi muritor, Hristos Domnul, Noul Adam, prin smerită ascultare până la moarte (cf. Filipeni 2, 8) a redeschis oamenilor calea mântuirii, a asemănării cu Dumnezeu prin sfinţenie şi a participării lor la viaţa veşnică.
Maica Domnului, care după Adormire s-a mutat la viaţa veşnică, fiind Maica Vieţii, este icoana Bisericii care ne trece de pe pământ la cer, prin toată lucrarea ei sfinţitoare şi mântuitoare, Biserica fiind plină de harul şi iubirea Preasfintei Treimi. La ziua Judecăţii de obşte, de o parte şi de alta a tronului de judecată al lui Hristos Cel ce Se arată întru slavă se află ca mijlocitori Maica Domnului şi Sfântul Ioan Botezătorul, care se roagă pentru mântuirea celor ce în ceasul morţii se aflau în stare de pocăinţă. Această vedere a slavei lui Hristos ca Judecător al întregii umanităţi după Învierea de obşte este concentrată în icoana Deisis, care rezumă aspectul eshatologic al lunii august, întrucât finalitatea timpului din anul bisericesc este dobândirea vieţii veşnice.
Prin urmare, dimensiunea istorică a slavei Învierii lui Hristos, anticipată în Schimbarea la faţă a Domnului înainte de pătimirile Sale, devine o dimensiune cosmică prin plasarea sărbătorii Schimbării la faţă a lui Hristos în ultima lună a anului bisericesc. Această sărbătoare, împreună cu sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului (15 august) şi cu sărbătoarea Tăierii capului Sfântului Ioan Botezătorul (29 august) ne arată legătura profundă între slava Învierii lui Hristos Cel răstignit şi slava lui Hristos - Dreptul Judecător, ca slavă împărtăşită de El celor ce au crezut în El, L-au iubit şi L-au mărturisit în lume prin cuvânt şi faptă.
Bucuria pascală a drepţilor este dată de harul lui Dumnezeu care susţine întreg universul. De aceea, în Ortodoxie, bucuria pascală este o bucurie sau o lumină cosmică, este sensul ultim al universului. În acest sens, iconografia ortodoxă, indiferent de tematica ei, transmite o bucurie sau o lumină pascală. Lumina Învierii lui Hristos se vede pe feţele sfinţilor, ca lumină venind din sufletele lor care au înviat din moartea păcatelor prin unirea lor tainică şi sfântă cu Hristos în rugăciune, pocăinţă şi împărtăşire euharistică.
Lumina Învierii lui Hristos se vede tainic prezentă în pliurile veşmintelor sfinţilor, ca simbol al virtuţilor care au rodit în ei începând cu „haina luminoasă“ primită la Botez. Lumina Învierii lui Hristos se vede şi în verdele translucid al naturii, în crestele luminate ale munţilor şi în toată creaţia pătrunsă tainic de harul necreat al lui Dumnezeu şi îndreptată spre cerul nou şi pământul nou care vor fi luminate de slava neapusă a lui Hristos din Ierusalimul ceresc.
În mod deosebit, slava Învierii lui Hristos se vede în aureola sfinţilor, ca mărturie că gândirea şi viaţa lor sunt deplin unite cu Hristos, iar slava Învierii Sale tainic prezentă acum în sufletele lor se va arăta deplin şi în trupurile lor la Învierea de obşte, după cum ne învaţă Sfinţii Isihaşti, care au pregustat încă din lumea aceasta pământească slava, pacea şi bucuria Împărăţiei cerurilor, arătate ucenicilor lui Hristos pe muntele Tabor.
În această privinţă, aceeaşi lumină a Învierii lui Hristos străbate deodată Sfânta Scriptură, Sfânta Liturghie, Filocalia, Iconografia şi Imnografia ortodoxă autentică. Prin toate se binevesteşte bucuria Învierii Domnului nu numai de Sfintele Paşti, ci şi în fiecare Duminică şi sărbătoare, iar ultimul articol din Crezul ortodox arată dinamica vieţii creştine îndreptată spre Înviere şi speranţa mântuirii: „Aştept învierea morţilor şi viaţa veacului ce va să fie!“
Când iconografia pierde perspectiva ei pascală, ea încetează a mai fi o teologie a transfigurării, a păcii şi a bucuriei izvorâte din credinţa şi rugăciunea Bisericii lui Hristos Cel răstignit, înviat şi înălţat întru slavă.
Prin urmare, fiecare pictor ortodox autentic trebuie să fie un dascăl al luminii şi al bucuriei pascale, pentru ca pictura lui să confirme ceea ce spun cântările liturgice ortodoxe în general, şi mai ales această cântare: „În Biserica slavei tale stând, în cer ni se pare a sta, Născătoare de Dumnezeu ş...ţ“
Anul acesta, 2014, fiind Anul comemorativ al Sfinţilor Martiri Brâncoveni în Patriarhia Română, ediţia a doua a Conferinţei Naţionale „Unitate dogmatică şi specific naţional în pictura bisericească“ (5 - 8 mai 2014) are ca temă principală Arta brâncovenească - izvor de inspiraţie.
Programul conferinţei conţine prelegeri privind pictura brâncovenească, dar şi vizite de studiu la unele biserici brâncoveneşti şi la Muzeul Naţional de Artă al României.
Întrucât Conferinţa Naţională a pictorilor bisericeşti se desfăşoară anul acesta în perioada pascală, marcată de bucuria Învierii Domnului, dorim organizatorilor, oratorilor şi tuturor participanţilor la această conferinţă să se bucure de luminile credinţei exprimate în frumuseţile artei brâncoveneşti, descoperind în aceasta armonia dintre arhitectură, sculptură şi pictură, ca fiind izvor de pace şi binecuvântare.
† Daniel
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române
Cuvânt rostit la deschiderea Conferinţei Naţionale „Unitate dogmatică şi specific naţional în pictura bisericească“ (ediţia a II-a), organizată de Comisia de pictură bisericească a Patriarhiei Române, Palatul Patriarhiei, luni, 5 mai 2014. (Text revăzut de autor)